اثرات زیان بار خورشید چیست و چگونه با تکنولوژی تعدیل می شود؟

0
546
اثرات زیان بار خورشید چیست و چگونه با تکنولوژی تعدیل می شود؟

افراد با توجه به زمانی که بیرون از منزل می گذرانند، متضرر خطرات ناشی از آفتاب خصوصا در فصل هایی مانند تابستان می شوند. بسیاری از آنها از این موضوع مطلع نیستند که با توجه به زمانی که گذرانده اند چه میزان اشعه مضر UV تابیده شده از خورشید دریافت کرده اند.

اثرات زیان بار خورشید برای سلامتی چیست؟

این اشعه همانطور که می دانید دارای زیان هایی چون پیرپوستی و آفتاب سوختگی و در موارد پیشرفته تر سرطان پوست است. قرار گرفتن در معرض اشعه یو وی می تواند خطر ابتلا به بیماری های چشم را به طور چشمگیری افزایش دهد. اگر از محافظ چشم مانند عینک های ضد آفتاب استفاده نشود. یکی از بیماری های چشم شایع آب مروارید می باشد.

کمک تکنولوژی در این زمینه چیست؟اثرات زیان بار خورشید برای سلامتی چیست؟

اما تکنولوژی نیز به نوبه خود می تواند در کاهش اثرات مضر آفتاب سهیم باشد. برا مثال به جز گجت هایی که برای این کار وجود دارد، شرکت اپل در پتنت جدید خود به این موضوع اشاره کرده است که در اپل واچ کاربران می توانند از خطر آفتاب ‌سوختگی، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست در امان باشند. اما این امر چگونه ممکن می شود؟ پتنت جدید اپل به تکنولوژی مجهز است که هنگامی که کاربران بیش از حد در معرض اشعه‌ مضر خورشید از جمله اشعه UV یا ماوراء بنفش قرار گرفته باشند، به آنها هشدار می ‌دهد.

به این ترتیب اپل تکنولوژی ای را ارائه کرده است که قادر به حفاظت کاربران دارای ساعت هوشمند این برند در برابر آسیب های خورشید در آینده است. در ثبت اختراع این دستگاه تعدادی سنسور وجود دارد که برای ثبت میزان قرارگیری در مقابل خورشید مورد استفاده واقع می شود. این هشدارها زمانی ایجاد می شوند که میزان نوردهی خورشید به فرد زیاد باشد. این پیشرفت ها در حالی به وجود آمد که اپل اعلام کرد که می خواهد اپل واچ یا ساعت هوشمند خود را به یک دستگاه سلامتی همه جانبه تبدیل کند.

بنابراین کاربرانی که حمام آفتاب می گیرند، افرادی که بدن خود را به تخت های برنزه کننده می سپارند و دیگر افرادی که زیاد زیر نور خورشید قرار می گیرند، مخاطب هدف این ساعت هستند و می توانند از میزان نور مضری که به آنها می رسد مطلع شوند. از تاثیرات مضر اشعه‌ UV می ‌توان  منجر به بروز آسیب‌های مختلفی به پوست از جمله تخریب خاصیت الاستیکی پوست و از بین رفتن بافت کلاژن و تغییر رنگ در آن شود.

اختراع اپل در این خصوص به نام UV Dosimetry  توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده به ثبت رسیده و به طور موثر با کمک سنسور های خود می تواند نور مضر خورشید را شناسایی کرده و میزان قرارگیری در آن را توصیف کرد. پس از آن سیستم می تواند کاربر را با هشدار قرارگیری بیش از حد آگاه کرده ، داده های سنسور ها را تجزیه و تحلیل کرده و راهنمایی های لازم در مورد اقدامات پیشگیرانه را به او ارائه کند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها