گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس پیام بازرگانی مدیر استارت آپ دارچین

0
920
گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس پیام بازرگانی مدیر استارتاپ دارچین|کالاسودا

بزرگ ترین سرمایه یک برنامه کاربران هستند

 

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس پیام بازرگانی مدیر استارتاپ دارچین|کالاسودا

 
گزارشگر:رویا پاک سرشت
royapakseresht@gmail.com

برای بسیاری از ما نام ادویه پیوند خورده با نام غذاهای مختلف . اما شاید بسیاری از ما ندانیم از دارچین تا زردچوبه و زنجبیل ، هر یک خواص پرشماری دارند که میتوانند التیام بخش دردها و امراض گوناگون باشند .

سال ها پیش عطار ها و عطاری ها رونق بسیار داشتند و طب به روش پورسینا رواج داشت . گرچه این روزها نیز اهمیت طب سنتی بر هیچ یک از ما پوشیده نیست ، اما بسیاری از شهروندان به علت آشنا نبودن با خواص دارویی انواع گیاهان و اقلام سنتی، به داروهای شیمیایی وابسته اند .

این موضوع دغدغه ای شد برای مهندس پیام بازرگانی ، تا استارتاپ «دارچین» را راه اندازی کند . گرچه این دانشجوی ارشد شیمی دانشگاه صنعتی شریف از سال ها پیش به علت شغل پدری با عطاری آشنایی داشته ، اما موفق شده با کمک دانش برنامه نویسی یک اپلیکیشن اندرویدی قدرتمند طراحی کند.

اگر شما هم به طب سنتی، گیاهان دارویی و یا مواردی مشابه علاقه مندید با مطالعه این گفتگو با دارچینی ها همراه شوید :

ایده نخست شما از کجا آمد ؟(کپی و تقلید خارجی است یا یک ابداع وطنی ؟)

به طور کلی من علاقه زیادی به برنامه نویسی و طراحی دارم  و پیش از شروع به برنامه نویسی در اپ استورها جستجوی زیادی می کردم تا ببینم چه برنامه هایی وجود دارد و جای چه نوع برنامه هایی خالی است . در جریان برگزاری نمایشگاه های حوزه تکنولوژی نیز در محیط نمایشگاه حاضر می شدم تا با فضای کار در این حوزه آشنا باشم .

با توجه به این که پدر خودم عطاری دارند، به فکرم رسید که بررسی کنم  آیا در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی برنامه خاصی وجود دارد یا خیر .

بررسی های من نشان داد این برنامه ها اغلب کتاب محورند . درواقع اغلب این برنامه ها به شکل کتاب طراحی شده بود . در نتیجه شامل اطلاعاتی مکتوب در یک محیط نرم افزاری می شد که در چنین فضایی هیچ تعاملی بین مخاطب و طراح وجود ندارد .

بنابراین من تصمیم گرفتم افزون بر بخش کتاب، بخش پیام های گویا را نیز به این نوع فعالیت ها بیفزایم . این پیام ها را «پیام های سلامتی » نامیدیم که درخصوص طب سنتی و گیاهان دارویی پیغام هایی را برای مخاطبان ارسال می کنیم .

پیام های تعاملی از یک سو و  بخش پرسش و پاسخ از سوی دیگر در سیستم ما بسیار مهم هستند تا تجارب بین افراد به اشتراک گذاشته شود .

چالش ها و مشکلات پیش روی شما چیست و یا چه خواهد بود ؟و اگر به مشکلی برخورد کنید کدام نهادها یا مراجع قانونی از شما حمایت خواهند کرد ؟

در حوزه کاری مرتبط به سلامت مردم بحث زیاد است و می توان حوزه کاری ما را بسیار بحث برانگیز ارزیابی کرد . برای مثال ممکن است فردی مطالبی را از سایت های مشابه با ما برداشت و استفاده کند و در صورتی که دچار مشکلی شود، شکایت کند .

گرچه خوشبختانه  تا کنون چنین چالشی برای ما به وجود نیامده ، چرا که تنظیم محتوای مطالب برای ما حائز اهمیت بسزایی است.

افزون بر این ها ما برای آینده برنامه های گسترده تری را در ذهن داریم .

 

آیا  در حال حاضر اسپانسر دارید ؟

در حال حاضر اسپانسر نداریم . اما تا کنون نسبت به برنامه های مشابه موجود در بازار چند گام جلوتریم . اما هدف نهایی ما چیز دیگری است . ما در نظر داریم که بخش فروش آنلاین محصولات طب سنتی را نیز وارد چرخه فعالیت های خود کنیم .اما این موضوع به یک اسپانسر حرفه ای نیاز دارد .

خوشبختانه سایت هایی مثل دیجی کالا موفق شده اند فرهنگ خرید آنلاین را تا حد زیادی در کشور ما جا بیندازند . در حال حاضر ما بیشتر در بخش های تبلیغات، host  و  domain  هزینه می کنیم .

چشم انداز ۵ سال آتی خود را به لحاظ مادی و معنوی چگونه می بینید ؟

دارچین-لوگو|کالاسودادر خصوص چشم انداز ۵ سال آتی با توجه به شرایط جامعه نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد . شاید اگر در خصوص کشورهای دیگری مثل ایالات متحده یا آلمان صحبت می کردیم چشم انداز واضح تر بود . ولی در خصوص ایران شرایط قابل پیش بینی نیست .

اعضای شما ابتدا چند نفر بودند و اکنون چند نفرند ؟

در ابتدا من به همراه یکی از دوستان این فعالیت را آغاز کردم که در تهیه محتوای سایت به من کمک می کردند .

در حال حاضر برنامه هایی برای توسعه تیم به خصوص در بخش محتوا داریم که به زودی به گسترش مجموعه ما منجر خواهد شد .

کاربران شما از چه قشری هستند ؟

من جامعه آماری و عددی دقیقی ندارم. اما اغلب کاربران ما را افراد میانسال تشکیل می دهند . در این بین بانوان بیش از آقایان از دارچین استقبال کردند .

اگر زمان به عقب باز گردد چه فعالیت هایی را انجام می دهید و چه فعالیت هایی را از روند کاری خود حذف می کنید ؟

 

اگر به گذشته برمیگشتم ،کل برنامه را رایگان ارائه می کردم . چرا که با یک جست و جوی ساده در اینترنت می توان متوجه شد برنامه های رایگان با استقبال و نرخ دانلود بسیار بالاتری مواجه هستند .

این در حالی است که اگر یک برنامه حتی ۵۰۰ تومان پرداخت درون شبکه ای داشته باشد ، آنچنان که باید مورد استقبال واقع نمی شود.

و در واقع اختلاف بین تعداد کاربران این دو بسیار فاحش است . از دید من، کاربر مهم ترین سرمایه یک برنامه است . بنابراین اگر از ابتدا رایگان بودیم کاربران بیشتری داشتیم .

مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست ؟

دارچین|کالاسودادارچین-|کالاسودااپ های مشابه با ما، اغلب بر اساس مطالب مکتوب فعالیت می کنند . این در شرایطی است که شاید محتوای این گروه از ما قوی تر باشد . اما با مخاطب تعامل چندانی ندارند .

ما تلاش کردیم با ایجاد بخش تعاملی شامل دو حوزه ؛پرسش و پاسخ و پیام سلامتی ، نرخ مشارکت کاربران در برنامه و ایجاد حس تعامل را ارتقا دهیم .

وقتی کاربر وارد برنامه شده و تنها با مقالاتی مکتوب رو به رو شود ، پس از چند بار ورود به برنامه از بازدید دلسرد می شود .

بنابراین وفاداری کاربران برای ما حائز اهمیت بسزایی است . بر همین اساس ارسال پیام های سلامتی ما کاربر را ترغیب می کند هر چند روز یک بار سری به برنامه ما بزند .

چه ابزارها و یا نرم افزارهایی را برای دارچین استفاده می کنید ؟ابزارها open source  هستند یا توسط خودتان طراحی شده اند ؟

تمامی برنامه های مورد استفاده «دارچین» را خودم برنامه نویسی و طراحی کردم . با وجود این که رشته تحصیلی من نرم افزار نبود اما علاقه زیاد من را به این سمت و سو کشاند .

به نظر شما کدام یک از شبکه های اجتماعی در ایران برای فعالیت های استارتاپی کاربردی تر و البته مفید تر هستند  ؟

به اعتقاد من در ایران نه تنها سایت ها ، بلکه شبکه های اجتماعی نیز مهم هستند . با یک درصد بسیار نزدیک می توانم بگویم نرم افزار ما حائز اهمیت بیشتری است . چرا که پایه تمامی فعالیت های ما نرم افزاری است .

از سوی دیگر اگر به جامعه نگاه کنیم ، اغلب مردم با گوشی های موبایل خود سرگرم هستند . بنابراین چگونگی حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی نیز بسیار مهم است .

ما مدتی پیش تبلیغاتی را در وب سایت های مختلف انجام دادیم که بازخورد چندان قابل توجهی نداشت . اما تبلیغات در کانال های تلگرامی در جامعه امروز ما به مراتب پر بازدید تر است .

بنابراین با درصد کمی از اختلاف معتقدم برنامه های موبایلی قوی تر از وب سایت ها نیازهای جامعه را پاسخ می دهند .

ما در حال حاضر تنها برای اندرویدی ها خدمات داریم . گرچه مایل بودیم و برنامه ریزی کرده بودیم به  کاربران  ios  نیز خدمات ارائه دهیم . اما با توجه به مشکلاتی که اخیرا در اپ استور رخ داده فعلا برنامه های خود را به حالت تعلیق در آورده ایم .

در خصوص شتاب دهنده نیز توضیح دهید .آیا از کارکرد شتاب دهنده ها در ایران رضایت دارید ؟

نخست باید تاکید کنم این بسیار خوب است که شتاب دهنده ها در ایران راه اندازی شده اند . تا چند سال پیش که اساسا شتاب دهنده ها وجود نداشتند .

درحال حاضر نیز تعدادی برنامه موفق دارند . اما به نظر من، پیش از ورود به این حوزه باید در بخش آموزش ها قوی تر عمل کرد .

به عبارت دیگر باید در مرحله نخست اموزش ها در این حوزه تکمیل شود . در حال حاضر یکی از مشکلات بسیاری از استارتاپ های ناموفق ، عدم آگاهی است .

بنابراین به نظر من نیاز به آگاهی ،آموزش و توسعه زیرساخت ها در این حوزه بسیار زیاد است .

نظرتان در مورد سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست ؟

دارچین-|کالاسودامتاسفانه در حوزه کاری استارتاپ ها سرمایه گذاری ریسک پذیر به ندرت یافت می شود . آن تعداد معدودی هم که به فعالیت های سرمایه گذاری در استارتاپ ها علاقه نشان می دهند یا تمایلی به ریسک نشان نمی دهند و یا تصمیم دارند تمامی امور مهم استارتاپ را به خود اختصاص دهند . مدیریت استارتاپ را در دست بگیرند و به عبارتی استارتاپ را جزو اموال خود کنند .

ما انگشت شمار سرمایه گذارانی را می بینیم که حاضر باشند سرمایه را به استارتاپ داده و خود از دور شاهد تحولات استارتاپ مذکور باشند .

متاسفانه حتی افرادی که در این حوزه موفق هستند با دیگران همکاری نمی کنند و یا  از دیگر استارتاپ ها حمایت نمی کنند. این در حالی است که همکاری در این حوزه نرخ رشد اقتصادی کشور را نیز ارتقا خواهد داد .

شاید علت اصلی این موضوع به عدم فرهنگ سازی در خصوص اعتماد به استارتاپ ها مرتبط است . به اعتقاد من دولت می تواند در خصوص اعتماد و فرهنگ سازی کمک کند .طراحی ساز و کار در این خصوص می تواند راه گشا باشد .

ضمن سپاس از شما اگر سخنی باقی مانده با مخاطبان ما به اشتراک بگذارید ؟

ما به زودی با پزشک های مختلف همکاری خواهیم کرد. نحوه همکاری به این شکل است  که در کنار بخش فروش از ویزیت پزشکان مختلف نیز بهره بگیریم . با کمک این روش سیستم فروش و تجویز درمان های سنتی وارد فاز علمی تری خواهد شد .

بازدید از وب سایت دارچین :

http://darchinapp.ir/

دانلود اپلیکیشن دارچین :

http://darchinapp.ir/app/darchin.apk

کانال تلگرام دارچین :

@darchinapp

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها