استیون هاوکینگ به کهکشان ها پیوست/از اعتقاد به موجودات فضایی تا دستاوردهای سیاهچاله ای

0
1889

کالاسودا_خانواده استیون هاکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی می گوید او در سن ۷۶ سالگی درگذشته است.وی از سن ۲۱ سالگی به یک بیماری نادر مرگبار مبتلا بود که موجب تباهی سلول‌های عصبی مسئول حرکت عضلات می شود.

او به خاطر دستاوردهای علمی بزرگی در زمینه سیاهچاله ها و نسبیت عام مشهور بود و چند کتاب علمی به زبان مفهوم و ساده نوشته بود که مشهورترین آنها “تاریخچه مختصر زمان” بود.

لوسی، رابرت و تیم فرزندان او نوشتند: “امروز از اینکه پدر عزیزمان درگذشته به نهایت غمگین هستیم.”او یک دانشمند بزرگ و یک مرد فوق العاده بود که آثار و میراثش برای سال های طولانی زنده خواهد بود

.”آنها “شهامت و پشتکار” پدرشان را ستودند و نوشتند که “نبوغ و شوخ طبعی اش” الهام بخش بسیاری در سراسر جهان بود.”او یک بار گفته بود: کیهان ارزش زیادی نخواهد داشت مگر آنکه خانه کسانی باشد که دوستشان داری. جای او برای همیشه خالی خواهد بود.”

ابتلای او به یک نوع نادر از بیماری نورون حرکتی در سن ۲۲ سالگی تشخیص داده شد و پزشکان تصور می کردند این بیماری به سرعت باعث مرگ او خواهد شد.او فلج شد و عمدتا توانایی تکلم را از دست داد با این حال سال ها بعد با کمک دستگاه صوت ساز دوباره موفق به سخن گفتن شد.

او یک بار پیش از این نیز گفته بود: “هدف من ساده است. درک کامل کیهان، چرا به این شکل است که هست و اصلا چرا وجود دارد. “آقای هاوکینگ گفته بود: “درصورتی که موجودات فضایی به زمین بیایند، نتیجه آن مشابه سفر کریستف کلمب به قاره آمریکا خواهد بود که برای ساکنان بومی این قاره پیامد مثبتی نداشت”.

پروفسور هاوکینگ معتقد است که انسان ها به جای اینکه سعی کنند با موجودات فرا زمینی ارتباط برقرار کنند، باید تمام تلاش خود را برای پرهیز از هرگونه ارتباطی با این موجودات به خرج دهند.

او می گوید: “ما باید توجه مان را فقط به خودمان معطوف کنیم تا از تکامل حیات به آنچه که مطلوب ما نیست جلوگیری کنیم”.در گذشته عملیات اکتشافی در فضا صورت گرفته بود که در آن خطوط حکاکی شده بشر و نمودارهایی برای نشان دادن موقعیت سیاره زمین در کهکشان به فضا فرستاه شده بود.

 

همچنین در مواردی پرتوهای رادیویی به امید رسیدن به تمدن های بیگانه در دیگر سیارات به فضا فرستاده شده است. پرفسور هاوکینگ گفت: “از نظر مغز ریاضی من تنها اعداد، فکر کردن در مورد موجودات بیگانه فضایی را از نظر منطقی توجیه می کنند”.

خانواده کیهان‌شناس بریتانیایی با یادآوری خلق‌وخوی پرآوازه آقای هاوکینگ نوشته‌اند «شجاعت و مقاومت او در کنار زیرکی و طنازی‌اش، الهام‌بخش مردم بسیاری در سراسر جهان بود.»

بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که خبر درگذشت استیون هاوکینگ را منتشر کرده‌اند، یادآوری کرد‌ه‌اند که او احتمالا اگر نه مشهورترین، دست‌کم یکی از مشهورترین دانشمندان و پژوهشگران عصر ما بود. او نه تنها با نظریات، کتاب‌ها و پژوهش‌هایش شناخته می‌شود، بلکه با محبوبیتش در فرهنگ عامه‌پسند، از فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی انیمیشن‌های معروف تا زبان طنزی که داشت؛ آن‌هم با وجود بیماری سخت و «خواب اندام» که سال‌های سال به آن مبتلا بود.

او نه تنها صاحب کرسی ارشدی در دانشگاه کمبریج بود، بلکه عضو افتحاری جامعه سلطنتی هنر یا برنده مدال آزادی آمریکا -بالاترین مدال دولت آمریکا به غیرنظامیان- نیز بود.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، شبکه بی‌بی‌سی، بر پایه یک نظرسنجی از مردم، او را ۲۵مین «بریتانیایی بزرگ» در سراسر تاریخ آن کشور، نامیده بود.

از میان کتاب‌هایی که نوشت، برخی از پرآوازه‌ترین کتاب‌های علمی عامه‌فهم به شمار می‌روند که مردم عادی و فاقد دانش عمیق نظری نیز آن‌ها را خوانده‌اند. کتاب او با نام «تاریخچه زمان: از مه‌بانگ تا سیاه‌چاله‌ها» از جمله آثار علمی عامه‌فهم است که بیش از ۱۰ میلیون نسخه آن به فروش رفته و طی ۲۰ سال تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌است»