تفاوت‌ هاست و سرور چیست؟

0
569
تفاوت‌ هاست و سرور چیست؟

همه افرادی که در زمینه راه‌اندازی وب‌سایت کار می‌کنند با دو واژه‌ هاست و سرور آشنایی دارند و تفاوت‌های آن را می‌دانند. اما برخی کاربرانی که تازه‌وارد این حیطه شده‌اند؛ در بیشتر مواقع‌ هاست و سرور را یکی می‌دانند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که‌ هاست و سرور شباهت‌هایی نیز دارند؛ درواقع شما می‌توانید هم بر روی هاست و هم  بر روی سرور، سایت خود را راه‌اندازی کنید؛ اما در مقابل در نوع عملکرد و کارایی متفاوت هستند که در این مقاله به تفاوت‌ هاست و سرور می‌پردازیم.

هاست چیست ؟

شما برای اینکه وب‌سایتان بر روی اینترنت و وب و به صورت 24 ساعته قابل مشاهده باشد به هاست نیاز دارید. هاست از کلمه Host  و به معنای میزبان است. یعنی وب‌سایت شما برای مشاهده شدن و در دسترس بودن بر روی یک سرویس‌دهنده میزبان قرار می‌گیرد. در واقع شما بر روی یک‌ هاست، وب‌سایت خود را راه‌اندازی می‌کنید. هر هاست با یک ip مختص به خود شناخته می‌شود که می‌تواند به صورت یک دستگاه متصل به اینترنت یا یک قطعه سخت‌افزاری عمل کند.

امروزه برخی شرکت‌ها، خدمات میزبانی وب و هاست ارائه می‌دهند. در این صورت شما می‌توانید برای راه‌اندازی وب‌سایت خود به آن‌ها مراجعه کرده و میزبانی وب‌سایت خود را به این شرکت‌ها بسپارید. یک‌ هاست باید به اینترنت سریع و 24 ساعته دسترسی داشته باشد؛ علاوه بر این یک ‌هاست باید از نظر قطعه سخت افرازی نیز قدرتمند بوده و نرم‌افزارهای موردنیاز برای اجرا فایل‌ها را داشته باشد.

هاست چیست ؟

سرور چیست ؟

سرور یک رایانه متصل به اینترنت است که همانند سایر رایانه‌ها از حافظه، رم، پردازنده و هارد تشکیل شده است. در واقع سرور همان رایانه سرویس‌دهنده است که در مکان بزرگی از داده‌ها قرار گرفته است. این رایانه در طول شبانه روز به برق متصل است و از شبکه اینترنتی استفاده می‌کند و درون آن از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خاص استفاده شده است. وقتی شما یک سرور دارید می‌توانید آن راه به صورت‌ هاست های زیادی در اختیار وب سایت‌ها مختلف قرار دهید.

سرور همانند یک سیستم و کامپیوتر روشن همیشه در دسترس است؛ در مقابل تجهیزاتی که از این سرور خدمات دریافت می‌کنند؛ کلاینت نام دارند. در مدل کلاینت- سرور، کلاینت و سرورها با هم در ارتباط هستند و خدمات موردنیاز از طریق کلاینت‌ها درخواست می‌شود. در آن واحد تعداد زیادی کلاینت به یک سرور متصل است؛ اما در برخی موارد چندین سرور تنها به یک کلاینت خدمت‌رسانی می‌کنند.

سرور چیست ؟

تفاوت‌ هاست و سرور

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم؛ برای راه‌اندازی یک وب‌سایت می‌توان از هاست و سرور استفاده کرد. به‌طور کلی سرورها قدرتمندتر بوده و برای سایت‌های پرترافیک استفاده می‌شوند؛ اما درصورتی‌که سایت شما تازه‌کار است می‌توانید آن را بر روی یک‌ هاست راه‌اندازی کنید.

در واقع افراد نمی‌توانند برای راه‌اندازی وب‌سایت خود از سرورهای جداگانه استفاده کنند؛ زیرا هزینه آن‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل شرکت‌ها این سرورها را راه‌اندازی کرده و با ارائه‌ هاست در سرورهای اختصاصی خود، امکان راه‌اندازی این وب‌سایت‌ها را به وجود می‌آورند.

هر سرور ممکن است از چند هاست تشکیل شود؛ بنابراین قدرت آن از هاست بیشتر است؛ در واقع سرور قابلیت آن را دارد از وب‌سایت‌ها و یا برنامه‌های تحت وب میزبانی کند؛ اما هاست تنها بخشی از سرور را در برگرفته و برای میزبانی وب از آن استفاده می‌شود. تفاوت مهم‌هاست و سرور در عملکرد و میزان قدرت آن است و سرور قدرت بیشتری دارد. اما در برخی موارد یک سرور یک‌ هاست ارائه می‌دهد که به این معنا است که قدرت‌ هاست با قدرت سرور برابری می‌کند.

تفاوت‌ هاست و سرور

خلاصه:

سرورها پردازنده قوی‌تری دارند؛ رم بالاتر و ترافیک بیشتری در آن‌ها وجود دارد و از پهنای باند اینترنتی قوی‌تری استفاده می‌کنند. اما در مقابل نیاز به امنیت بیشتری داشته و هزینه آن‌ها زیادتر است و شما برای مدیریت آن‌ها نیاز به دانش فنی دارید.

مدیریت هاست آسان‌تر بوده و هزینه آن کمتر است؛ اما در آن محدودیت‌های مانند محدودیت ترافیک سرویس، محدودیت منابع و محدودیت کانفیگ سرویس قرار گرفته است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها