کاربرد تکنولوژی تشخیص چهره در اجتماع چیست؟

0
1822
کاربرد تکنولوژی تشخیص چهره در اجتماع چیست؟

تعجب آور نیست که از تکنولوژی تشخیص می توان برای شناسایی چهره و ردیابی متهمینی که مورد تعقیب قانون هستند هم استفاده کرد. به همین دلیل پلیس لندن هم تصمیم گرفته که از این فناوری تشخیص چهره برای مدت زمان محدودی برای جست و جوی افراد تحت تعقیب قانون استفاده کند. چندی پیش نیز در کنسرت تیلور سوییفت برای ردیابی افراد سابقه دار از این تکنولوژی استفاده شد.

پلیس شهر لندن این هفته در یک حرکت آزمایشی از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی افرادی که تحت تعقیب پلیس و دادگاه هستند، استفاده کرد. در ادامه این فناوری در سه منطقه شلوغ لندن یعنی میادین اصلی شهر به کار گرفته خواهد شد.

تکنولوژی تشخیص چهره چیست؟

معمولا در سیستم تشخیص چهره که یکی از سیستم های زیرمجموعه هوش مصنوعی تلقی می شود این طور آمده است که این یک تکنولوژی توانا در شناسایی و تأیید یک فرد از یک عکس دیجیتالی یا ویدئو است. سیستم تشخیص چهره سیستمی است که بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و الگوریتم ‌های یادگیری عمیق (Deep Learning) قادر به شناسایی چهره افراد با دقت بالا است. در بازشناخت تصویر یک چهره، تصویر ورودی با توجه به اطلاعات موجود در بانک اطلاعات، مورد شناسایی قرار می‌گیرد. این بانک شامل مشخصاتی از تصویر چهره افراد شناسایی شده‌است که از آن به عنوان تشخیص چهره بیومتریک است.

تشخیص چهره بیومتریک

محققان براي شناسايي بهتر افراد یکديگر از يك سري ويژگی هايی استفاده می كنند كه براي هر شخص به طور انحصاری است و از شخصي به شخص ديگر متفاوت است. این ویژگی ها می توانند از حسگر اثر انگشت تا مشخصات عنبیه و … باشند. اکنون همین ویژگی ها برای تائید هویت در سیستم های تشخیص چهره بیومتریک مورد استفاده قرار می گیرد.تکنولوژی تشخیص چهره چیست؟

یك سيستم بيومتري اساساً يك سيستم تشخيص الگو است كه يك شخص را بر اساس بردار ويژگي هاي خاص فيزيولوژيك خاص يا رفتاري كه دارد باز شناسي مي كند. بردار ويژگي ها پس از استخراج معمولا در پايگاه داده ذخيره مي گردد. يك سيستم بيومتري بر اساس ويژگي هاي فيزيولوژيك اصولا داراي ضريب اطمينان بالايي است و درصد خطا در آن کم است.

مزایای استفاده از روش های تشخیص چهره بیومتریک

  • جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری ‌ها از دستگاه ‌های ATM
  • یکی از این مزایا سرعت پردازش سریعتر نسبت به دیگر روش ها مانند اسکن و … است
  • همچنین عدم نیاز به همراه داشتن مدارک شناسایی توسط مشتریان بانکی در این سیستم وجود ندارد.
  • شیوه‌ های تشخیص چهره بیومتریک راحت ترمشتریان بانکی را شناسایی کرده و به این ترتیب کاهش تخلفات و تقلبات بانکی نیز با کمک این سیستم ممکن است.

نحوه تشخیص چهره توسط پلیس

این فناوری با استفاده از اسکن چهره ها در میان جمعیت و ارسال داده ها به پایگاه اطلاعاتی پلیس، می تواند آنها را در شناسایی مجرمین شناسایی کند. به این ترتیب لوکیشن حضور آن فرد را به پلیس اعلام کرده و نیروها را به محل فرا می خواهند تا بررسی های بیشتر برای تائید هویت شخص را انجام دهند. همچنین این اسکنرها می توانند روی لباس نیروهای پلیس چسبانده شوند و آنها به مدت 8 ساعت میان مردم قدم بزنند تا با تشخیص چهره های متهم و فراری بلافاصله به پلیس اطلاع داده شود.نحوه تشخیص چهره توسط پلیس

کاربردهای سیستم تشخیص چهره

یکی از مواردی که این تکنولوژی سال جاری به کار گرفته شد، در روز عروسی خاندان سلطنتی با  تکنولوژی تشخیص چهره آمازون به نام REKOGNITION بود. اسکای نیوز در این راه از همکاری آمازون و استارتاپهای تکنولوژی محور بهره برد. بر اساس این همکاری، زمانی که افراد مختلف وارد مراسم شوند، نرم افزار تشخیص چهره‌ آمازون یعنی Rekognition به کمک این شبکه آمده و اطلاعات کاملی از فرد را فراهم می ‌آورد.

همچنین دولت هند هم اعلام کرده بود که قصد دارد سیستم تشخیص چهره را برای جلوگیری از خرابکاری و انفجار در فرودگاه ها نصب کند. بدین ترتیب مسافرانی که قصد سفر از این فرودگاه ها را دارند، یا باید از سیستم بیومتریک برای عبور از گیت استفاده کنند، یا از روش متداول و معمول که زمان بیشتری از آنها خواهد گرفت. در واقغ این سیستم تشخیص چهره به تدریج جای گذرنامه را خواهد گرفت و مسافرانی که در صف بررسی گذرنامه فرودگاه حضور دارند، از این پس با سیستم جدیدی مواجه خواهند شد که هم جالب است و هم سرعت عمل بیشتری دارد.

فرودگاه میامی هم از این تکنولوژی برای تشخیص تروریست ها بهره برده است. اتوبوس های برقی شانگهای هم به سیستم تشخیص هویت مجهز شدند تا دنیا نشان دهد که تا چه اندازه در پی رفتن به سمت این تکنولوژی است.تکنولوژی سیستم تشخیص چهره

مسئله ای به نام امنیت در تکنولوژی تشخیص چهره

اما هنوز در مورد امنیت استفاده از این تکنولوژی بحث هایی وجود دارد. برای مثال اگر نهادهای خصوصی شروع به جمع آوری اطلاعات چهره نگاری و بیومتریک افراد کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فرض کنیم که آنها از این اطلاعات استفاده کنند، اما کابوس بدتری که ایجاد می شود این است که این اطلاعات به دست هکرها بیفتد یا مورد سرقت قرار گیرد. بنابراین پیش از نصب تمام این نگرانی ها باید بررسی و برطرف شود.

مشکلات تکنولوژی تشخیص چهره چیست؟

در همین راستا مقامات محلی سان فرانسیسکو، استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره ممنوع کردند. این شهر اولین شهر در آمریکاست که در آن استفاده از این فناوری برای یافتن مجرمین ممنوع می شود. درست است که هوش مصنوعی تشخیص چهره به پیشرفت های خوبی رسیده است، اما هنوز هم جای کار و خطاهایی دارد. از جمله ضعف های این سیستم می ‌توان به اشتباه گرفته شدن افراد بی گناه به جای مجرمان بینجامد. از سوی دیگر افراط در استفاده از این فناوری و عدم کاربرد مناسب آن می‌تواند به نقض حریم شخصی و کاهش امنیت اشخاص منجر شود. از همین رو مقامات محلی در سان فرانسیسکو تصمیم گرفتند جلوی کاربرد فناوری یادشده را بگیرند.در همین راستا مقامات محلی سان فرانسیسکو، استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره ممنوع کردند

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها