جزییات هک واتساپ جف بزوس توسط ولیعهد سعودی

0
911

داده‌های شخصی ذخیره شده در تلفن مدیر اجرایی آمازون، جف بزوس در ماه مه سال 2018 هک شد. شواهد نشان می‌دهد، ازحساب شاهزاده سعودی برای هک کردن حساب واتساپ جف بزوس استفاده شده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از انگجت، آمازون هر سال میلیون‌ها دلار برای حفاظت فیزیکی از جف بزوس مدیر اجرایی شرکت خرج می‌کند، اما اطلاعات شخصی وی بسیار آسیب پذیر باقی مانده است.

براساس گزارشی که ظهر امروز در گاردین منتشر شد، بزوس قربانی یک عملیات هکری شده که از طریق واتس اپ انجام شده است و احتمالاً محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در آن نقش دارد.

این مشکل و هک ظاهراً در اوایل ماه مه 2018 به وقوع پیوسته است، زمانی که بزوس بعد از مکالمه با شاهزاده، یک پیام ناخواسته از ولیعهد و یا یک نهاد دیگر در راستای کنترل حساب واتساپ خود دریافت کرده است. این پیام ظاهراً حاوی یک فایل ویدئویی بود که یک کارشناس طبق بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که به احتمال زیاد  این ویدئو حاوی بدافزارهایی است که باعث استخراج “مقادیر زیادی از داده” به صورت ناخواسته از تلفن بنیانگذار آمازون شده است. با این حال تا اکنون، جزئیات پرونده ناشناخته مانده است.

به عنوان مثال، گاردین فردی را که این آزمایش را انجام داده، شناسایی نکرده است. در حالی که گزارش امروز حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از داده‌های شخصی در نتیجه هک از تلفن بزوس خارج شده است، اما هیچ مدرک واضحی بنا بر اینکه چه نوع داده‌ای جمع آوری شده، وجود ندارد.

همچنین در این مرحله مشخص نیست که ولیعهد در انتشار بدافزار چه نقشی داشته است. گزارش گاردین به طور خاص خاطرنشان می‌کند که پرونده مخرب از سوی اکانت محمد بن سلمان فرستاده شده اما مدرکی دال بر دخالت این شاهزاده 34 ساله سعودی در دسترس نیست.

در صورت صحیح بودن، این حمله نشانگر تلاش ناشایست دولت سعودی برای فشار بر ثروتمندترین مرد جهان است.

پنج ماه پس از ارسال این پیام از حساب واتساپ محمد بن سلمان، جمال خاشقجی، نویسنده مقاله نویس منتقد واشنگتن پست سعودی، در استانبول به قتل رسید. و فقط چند ماه پس از آن، پیام‌های متنی و تصاویر ارسال شده توسط بزوس به معشوقه خود، لورن سانچز، مجری سابق تلویزیون، توسط National Enquirer منتشر شد.

گزارش گاردین خاطرنشان می‌کند که بزوس و ولیعهد پیش از ارسال این فایل مخرب، مکالمه‌‌ی دوستانه ای داشته‌اند و این اصلا تعجب آور نیست. زیرا شاهزاده سلطنتی مدت‌هاست که روابط خوبی با نخبگان سیلیکون ولی داشته است. فراتر از آن، بزوس  نیز علاقه‌ بسیاری به حفظ روابط دوستانه با دولت سعودی دارد.

به تازگی در اوایل سال 2019، آمازون قصد داشت تا تجارت الکترونیکی خود را به عربستان سعودی و امارات گسترش دهد.

با این حال، ترور خاشقجی و نشت داده‌های بزوس به سرعت باعث شد روابط بین آمازون و دولت سعودی بدتر شود و آمازون و بزوس بر این عقیده پافشاری کنند که شاهزاده عربستان در این اقدام و نقض اطلاعات دست داشته است.

سفارت عربستان سعودی در امریکا از طریق توییتر، این گزارش‌ها را “پوچ و بی اساس” خواند و گفت: “ما خواستار تحقیق درباره این ادعاها هستیم تا بتوانیم تمام حقایق را آشکار کنیم.”

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها