باید ها و نباید ها هنگام جوش آوردن ماشین

0
773
باید ها و نباید ها هنگام جوش آوردن ماشین

تابستان است و در حالی که کولر خودرو را روشن کرده اید، به سمت مقصدتان می روید که ناگهان متوجه بلند شدن بخار از کاپوت ماشین می شوید. بله، خودروی شما جوش آورده است و لازم است به باید و نبایدهای هنگام جوش آوردن ماشین توجه کنید.

دلایل جوش آوردن خودرو

  • نشتی در شلنگ
  • گرمای بیش از حد محیط به خصوص در تابستان
  • نشتی در رادیاتور

دلایل جوش آوردن خودرو

  • نقص فنی
  • مشکل مکانیکی
  • شل شدن یا پاره شدن تسمه موتور

شل شدن یا پاره شدن تسمه موتور

  • مشکل در مسیر تنفس موتور
  • خراب شدن ترموستات. ترموستات در موتور اجازه مى دهد تا آب به گردش در بيايد. ممكن است اين قطعه خراب شود و در حالت بسته گير كند و مانع گردش آب و خنک شدن موتور شود.

 

  • کار نکردن فن تیز می تواند یکی از دلایل جوش آوردن خودرو باشد. اگر فن به وسیله آشغال و غبار مسدود شود، جریان هوا قطع شده و دمای موتور بالا می رود.

خراب شدن ترموستات

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید

  • شاید راننده‌های خودروهای لوکس و با کیفیت خارجی کمتر با چنین مشکلی روبرو باشند، ولی خودروهای داخلی و حتی بعضی از خودروهای چینی ممکن است در ترافیک سنگین و هوای داغ تابستانی دچار این مشکل شوند. بنابراین لازم است که بلافاصله توقف کرده و با خودرو رانندگی نکنید تا بیشتر داغ نشود.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید

  • در هنگام داغ بودن موتور و رادیاتور، در رادیاتور را باز نکنید. پس به یاد داشته باشید که درب رادیاتور را بلافاصله باز نکنید، چون این کار خطرناک است و می تواند موجب پاشیدن آب جوش به سر و صورت و سوختگی شما شود.

هنگام داغ بودن موتور و رادیاتور، در رادیاتور را باز نکنید

  • همچنین نباید روی موتور داغ آب بریزید، چرا که شاید بدنه خارجی آن خنک شود، اما داخل موتور همچنان گرم است و این داغ و سرد شدن ناگهانی می تواند موجب مشکلاتی مانند چسبیدن پیستون ها و دیواره های سیلندر شده و احتمال ترک خوردگی در موتور را بالا می ‌برد.

نباید روی موتور داغ آب بریزید،

  • هرگز از الکل و متانول در مایع خنک کننده استفاده نکنید.

هرگز از الکل و متانول در مایع خنک کننده استفاده نکنید.

  • از محلول های حاوی بیش از % 60 یا کمتر از % 35 ضدیخ که می توانند کارآیی محلول را کاهش دهند استفاده نکنید.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید انجام دهید

پس از اینکه ماشین را متوقف کردید، خودرو را خاموش کنید تا موتور خنک شود و صبر کنید تا آمپر پائین بیاید تا از آسیب به آن جلوگیری به عمل آید. رانندگى با خودرويى كه جوش آورده است مى تواند باعث آسيب به سر سيلندرها، قطعات داخلى موتور، سوپاپ ها، ميل لنگ و پيستون ها شود.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید انجام دهید

نکته:

البته لازم به ذکر است که درصورتی که بخار مایع خنک کننده از زیر کاپوت خارج نمی‌شود، بهتر است ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین موجب از کار افتادن رادیاتورو پروانه خودرو می ‌شود. با این کار فرآیند خنک شدن موتور متوقف نمی‌ شود. همچنین خاموش کردن یک موتور گرم، موجب آسیب دیدن اجزای آن از جمله واشر سر سیلندر می ‌شود.

آسیب دیدن اجزای آن از جمله واشر سر سیلندر

یکی دیگر از کارهایی که پس از پایین آمدن آمپر ماشین باید انجام دهید این است که کاپوت را با دقت بالا بدهید. چرا که همیشه مقداری بخار خروجی از سیستم خنک کننده در این بخش باقی مانده است که به محض باز کردن درب کاپوت خودرو می تواند به سر و صورت شما آسیب بزند. پس از آن بگذارید موتور آرام آرام خنک شود. باز کردن درب کاپوت موجب جریان هوای بیشتر و خنک شدن خودرو می‌شود.

کاپوت را با دقت بالا بدهید

البته این روند طولانی است اما ایجاد جریان هوا در محفظه موتور یک امر ضروری در برخورد با موتور داغ است.

بررسی موارد فنی خودرو

بنابراین لازم است که موارد فنی را در خودروی خود مورد بررسی قرار دهید.

  • چک کردن واشر سر سیلندر: اگر واشر سرسيلندر دچار مشكل شود باعث مى شود كه آب وارد محفظه احتراق شود. در نتيجه از اگزوز بخار خارج مى شود و آب رادیاتور به تدریج کم شده و موتور جوش می آورد.

چک کردن واشر سر سیلندر

  • چک کردن پمپ آب: ممكن است پمپ آب كار نكند و در نتيجه آب به خوبى به جريان در نيايد. بنابراین لازم است که پمپ آن را بررسی کنید و از معیوب یا سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

چک کردن پمپ آب

 

  • چک کردن مایع خنک کننده موتور: برای کنترل این مایع لازم است که وضعیت شلنگ ها و اتصالات را بررسی کنید. اگر شلنگ شما نشتی داشته و سوراخ بوده یا باد کرده است آن را تعویض کنید.

چک کردن مایع خنک کننده موتور

  • هنگامى که موتور خاموش است سطح مایع خنک کننده باید بین نشانگر حداقل (Min-L ) و نشانگر حداکثر (Max-F ) قرار داشته باشد. در صوت کم بودن مایع، به اندازه ای مایع داخل مخزن بریزید که به نشانگر (Max-F ) برسد. دقت کنید بیش از آن مایع اضافه نکنید.

هنگامى که موتور خاموش است سطح مایع خنک کننده

  • از مایع خنک کننده موتور (رادیاتور یا ضدیخ) برای شستن شیشه استفاده نکنید. مایع خنک کننده موتور در صورت پاشیده شدن به شیشه جلو، می تواند دید را به شدت کور کرده و ممکن است باعث از دست دادن کنترل خودرو شود. همچنین ممکن است به رنگ و تزئینات بدنه خودرو آسیب بزند. بنابراین تمام این نکات ایمنی را در هنگام استفاده از مایع خنک کننده در نظر داشته باشید و اگر نمی توانید با آن کار کنید بهتر است که به نزدیک ترین نمایندگی مجاز رفته تا متخصصان این بررسی را برای شما انجام دهند.

ز مایع خنک کننده موتور (رادیاتور یا ضدیخ) برای شستن شیشه استفاده نکنید

 

شما چه تجربه ای در این خصوص دارید؟ آیا ماشین شما تا کنون جوش آورده است؟ برای پایین آوردن دمای موتور و خروج بخار از آن چه کاری انجام داده اید که فکر می کنید برای مخاطبان ما مهم است؟ این موارد را با ما نیز در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها