دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و راهکار حل این مشکل

0
669
دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و راهکار حل این مشکل

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می تواند مشکلی نا امیدکننده باشد و به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در اکثر موارد دستگاه شما مشکلی ندارد و نیاز ندارد که نگران باشید. وقتی شات دان شدن ناگهانی را در لپ تاپ خود مشاهده می کنید، بهتر است اندکی به رایانه خود استراحت دهید و بعد از گذشت چند دقیقه با یکی از نکات عیب یابی که در زیر آورده شده است، مشکل را حل کنید.

گرما و داغ شدن بیش از حد

گرمای بیش از حد یکی از بزرگترین عوامل بروز مشکلاتی در خصوص خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ است. این موضوع می تواند ناشی از جمع شدن گرد و غبار در نزدیکی فن ، اورکلاک CPU یا حتی قرار دادن تصادفی لپ تاپ در یک محیط خیس و مرطوب باشد. برای دانستن اینکه لپ تاپ شما چقدر گرم شده است، انگشتان خود را در اطراف لبه های آن بگیرید تا جایی که بتوانید دریچه های خروجی هوا را پیدا کنید. اگر آنها گرم معمولی هستند ، نگرانی خاصی وجود ندارد.

با این حال، اگر این دریچه ها به اندازه کافی داغ باشند و احساس سوزش در انگشتان شماایجاد کنند، ممکن است فن ایراد داشته باشد. شما باید فوراً کامپیوتر خود را خاموش کرده و آن را از هر کابل شارژی جدا کنید. لپ تاپ را به سمت پایین بچرخانید و فن را پیدا کنید. CPU به آن متصل است. معمولاً می توانید در این منطقه شاهد جمع آوری گرد و غباری باشید که باید پاک شود.

گرما و داغ شدن بیش از حد

نحوه بررسی فن لپ تاپ

در صورتی که از نظر گارانتی مشکلی وجود نداشته باشد، پیچ ها را باز کنید، فن ها را به آرامی با یک پین کانکتور کوچک باز کرده و بدنه را جدا کنید. فن را جدا کرده و با استفاده از یک دمنده هوای آن را تمیز کنید. ابزارهای مفیدی برای این کار طراحی شده اند که می توانند هر گونه گرد و غبار را از سوراخ های ریز بیرون بکشند، حتی لازم نیست که انتهای لپ تاپ خود را باز کنید، بلکه می توانید از طریق دریچه های هوا با نازل این دستگاه گرد و غبار را بیرون بکشید. این کار باعث صرفه جویی در وقت و جلوگیری از دردسرهای بعدی می شود.

همچنین یکی دیگر از دلایل گرمای بیش از حد، خراب شدن فن هیت سینک است که باید هرچه زودتر تعویض شود. همچنین ، مطمئن شوید که کامپیوتر خود را در معرض تابش نور خورشید قرار نداده اید. اگر فن رایانه شما خیلی سر و صدا می کند، این یک علامت هشدار دهنده است که نباید از آن چشم پوشی کرد.

نحوه بررسی فن لپ تاپ

خرابی سخت افزار

اگر گرمای بیش از حد مشکل شما نیست، باید به دنبال خرابی های سخت افزاری احتمالی باشید. در رایانه شخصی خود و در ویندوز 10 ، به نوار جستجو بروید و “Device mananer” را تایپ کنید. شما می توانید لیستی از دستگاه های سخت افزاری که از لپ تاپ شما استفاده می کنند را ببینید. مؤلفه های اصلی که باید به خوبی کار کنند شامل RAM ، CPU ، مادربرد ، دوربین ، درایوهای دیسک ، صفحه کلید ، پردازنده ها و کنترل کننده های USB است. باید وضعیت دستگاه را به این صورت ببینید : this device is working properly.” “.

اگر اخیرا سخت افزار جدیدی به لپ تاپ خود افزوده اید، شاید زمان آن رسیده باشد که آن را حذف کنید و بررسی کنید که آیا مشکل خاموش شدن لپ تاپ از ان بوده است یا خیر. در صورت بروز هرگونه مشکل در CPU یا مادربرد ، لپ تاپ خود را به یک مرکز سرویس ببرید. هرگز سعی نکنید آن را به تنهایی درست کنید، به خصوص اگر مدل جدیدی باشد. اگر یک درگاه USB خراب در دستگاه شما وجود دارد، نیاز به یک کارت USB سازگار با اسلات PCI دارید.

خرابی سخت افزار

مشکلات به روزرسانی درایور

آیا درایورهای شما به روز رسانی نشده اند؟ همین دلیل می تواند موجب خاموش شدن تصادفی در رایانه های شخصی ویندوز 10 شوند. لازم است تا اطمینان حاصل شود که این درایورها و اجزای سخت افزاری PC به درستی کار می کنند.

Driver Talent یک نرم افزار به روزرسانی درایور بسیار آسان است که تقریباً هر مشکلی در درایور را برطرف می کند. مدت زیادی است شما فقط باید درایور مورد نیاز قدیمی خود را شناسایی کرده و آخرین نسخه آن را بارگیری کنید.

مشکلات به روزرسانی درایور

قدیمی بودن بایوس

BIOS  یک میان‌افزار در رایانه است که در درجه اول مسئولیت بوت شدن آن را بر عهده دارد. به طور معمول ، نیازی به تعویض آن نیست، اما بعضی اوقات BIOS کهنه و از کار افتاده می تواند باعث مشکلات شات داون ناگهانی شود. برای درک این موضوع ، “System information” را در نوار جستجو پیدا کنید. در اینجا می توانید نسخه / تاریخ BIOS کامپیوتر خود را پیدا کنید.

در مرحله بعد ، باید نسخه BIOS سازنده را در وب سایت خود بررسی کنید. فایل مربوطه را بارگیری کرده و آن را روی رایانه خود نصب کنید.

قدیمی بودن بایوس

وجود بدافزار روی رایانه

مشکلات بدافزاری بطور قابل توجهی موجب کندی و خاموش شدن رایانه شخصی ویندوز شما می شوند. برای رفع این مشکل، باید سعی کنید مشکلات را با یک نرم افزار قابل اعتماد ضد ویروس مانند Avira یا Malwarebytes تشخیص دهید. خود آنتی ویروس ویندوز یعنی Windows Defender به اندازه کافی قوی نیست که شما را از شر این مشکلات خلاص کند.

وجود بدافزار روی رایانه

نتیجه گیری

خاموش شدن غیر منتظره سیستم می تواند صبر هر کسی که نمی خواهد روزانه این مشکل را در سیستمش ببیند لریز کند. این مشکلات دلایلی دارند که در بالا به آن اشاره کردیم. آیا شما اخیراً با خاموش شدن لپ تاپ مواجه شده اید؟ لطفا در قسمت نظرات در مورد دلیل مشکل خود به ما اطلاع دهید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها