آشنایی با رایج ترین اصطلاحات گیمینگ و بازی آنلاین

0
2074
آشنایی با رایج ترین اصطلاحات گیمینگ و بازی آنلاین

اگر گیمر نباشید و پای صحبت های یک گیمر بنشینید، احتمالا در لحظات اولیه گمراه می شوید که او از چه چیزی حرف می زند! چرا که دنیای گیمینگ و بازی آنلاین پر است از اصطلاحات عجیب و غریب که تا در این حیطه نباشید و در موردش نخوانده باشید نمی توانید متوجه شوید که این گیمرها از چه چیزی صحبت می کنند. اما ما در این مقاله قصد داریم که شما را با رایج ترین اصلاحات گیمینگ و بازی آنلاین آشنا کنیم تا در این دنیا Game over نشوید!

رایج ترین اصلاحات گیمینگ و بازی آنلاین

در زیر به تعدادی اصطلاحات مربوط به بازی های ویدئویی و دنیای گیم اشاره خواهیم کرد.

دمو

دمو یا Demo یکی از اصطلاحات پر تکرار دنیای گیم است. حتما شما نیز شنیده اید که دموی یک بازی منتشر شد. اما دمو چیست؟ نسخه ی کوتاه و رایگان از بازی جهت معرفی و نمایش بازی را دمو می گویند که در آن صحنه هایی جذاب به همراه موسیقی تاثیرگذار از بازی پیش روی چشم مخاطب گذاشته می شود و او را ترغیب به پیگیری اخبار و خرید بازی در آینده می کند. دمو ها نقش مهمی در جلب توجه مخاطب پیش از انتشار رسمی بازی دارند.

رایج ترین اصلاحات گیمینگ و بازی آنلاین ،دمو

باگ

باگ یا Bug به مشکلاتی می گویند که به صورت فنی در بازی ها وجود دارد. برای مثال ممکن است کاراکتر شما از پشت دیوار تیر بخورد یا از دیوار عبور کند! همه این موارد باگ در بازی محسوب می شوند که باید توسط شرکت سازنده برطرف شوند و نسخه های بعدی این باگ ها را نداشته باشند. اغلب دلیل باگ ها مشکلاتی است که در برنامه نویسی باعث بروز اشکال در اجرا و روانی بازی می شود. برنامه نویسان بازی  به دلیل اشتباه نوشتن برخی کدها موجب بروز باگ می شوند.

باگ

AAA

این یک نوع درجه بندی در بازی های معروف و بزرگ دنیاست که با بودجه عظیمی ساخته می شوند. بازی های AAA معمولا بازی های مورد انتظاری هستند که فروش آنها بسیار بالاتر از عناوین عادی خواهد بود و کیفیت گرافیکی بالایی خواهند داشت. مانند بازی هایی همچون Red Dead Redemption و God of War. این بازی ها معمولا امتیاز 9 تا 9.9 را دریافت می کنند و بازی هایی که امتیاز AAAA می گیرند، در واقع تمام امتیاز را از آن خود کرده اند. همچنین خالی از لطف نیست که بدانید AA  بازیهایی هستند که امتیاز آنها میان 8  تا 8.9 و A بازیهایی هستند که امتیاز آنها بین 7 تا 7.9 است.

AAA

Game over

حتما این اصطلاح را روی کنسول های مختلف از میکرو تا سگا و پلی استیشن دیده اید. گیم آور یعنی بازی تموم شد! معمولا وقتی که شما مرحله ای را می بازید این اصطلاح به شما نشان داده می شود، اما این به معنای تمام شدن مراحل بازی نیست و شما مجددا می توانید همان مرحله را ادامه دهید تا ببرید.

Game over

گیم پلی

به نحوه تعامل گیمر با محیط و المان های بازی گفته می شود که بر اساس قوانین کلی آن بازی پیگیری می شود. گیم پلی شامل موانع، چالش ها، رابط کاربری و محیط و نقشه بازی نیز می شود.

گیم پلی

Boss

رئیس یا قسمت پایانی هر مرحله از بازی است که با عبور از آن به مرحله ی بعد میرویم، در واقع به کشتن غول آخر هر مرحله می گویند.

Boss

بازی اکشن یا action game

به سبک بازی اکشن action game می گویند. این سبکی در دنیای بازی های ویدئویی است که روش اصلی پیشروی در این بازی از طریق فعالیت ‌های فیزیکی شخصیت بازی باشد و بیشتر بر پایه زد و خورد با سلاح‌ های سرد و گرم یا مشت و لگد طراحی شده ‌اند. خود این بازی ها دارای زیرگروه های مختلفی مانند تیراندازی یا شوتر اول شخص یا تیراندازی سوم شخص و اکشن ماجراجویی و … تقسیم بندی می شوند.

بازی اکشن یا action game

اکشن اول شخص

بازی تیراندازی اول شخص First-person shooter سبکی در بازی های ویدئویی است که جزو زیر مجموعه سبک ‌های تیراندازی و اکشن قرار می‌ گیرد، در واقع گیم ‌پلی بازی به صورتی طراحی شده که گیمر زاویه دیدی دارد که فقط دست‌ ها و اسلحه شخصیت بازی و محیط بازی را می‌تواند مشاهده کند، در برخی موارد نیز با چرخاندن دوربین می تواند پای خود را نیز ببیند. از معروف ترین بازی هایی که به این سبک ساخته شده است می توان به IGI، هیلو، call of duty و … اشاره کرد.

اکشن اول شخص

اکشن سوم شخص

در اکشن سوم شخص گیمر زاویه دید سوم شخص دارد، در واقع گیم ‌پلی بازی به صورتی طراحی شده که گیمر تمام محیط بازی، چه شخصیت بازی و چه محیط بازی را بر خلاف سبک تیراندازی اول شخص می‌تواند ببیند. مثلا سری بازی های محبوب GTA را می توان از مشهورترین انواع این قیبل بازی ها به حساب آورد. رزیدنت اویل، مکس پین، آنچارتد و … نیز دیگر عناوین مشهور در سبک اکشن سوم شخص هستند.

اکشن سوم شخص

اچیومنت

اچیومنت یا امتیاز یا دستاورد به صورت عمده به سیستم کسب امتیاز کنسول های ایکس باکس اشاره دارد. در بازی های مختلف این کنسول، زمانی که ماموریتی مشخص به پایان رسانده شود، یک اچیومنت با مقدار متفاوتی امتیاز باز می شود. معمولا هر بازیکنی که اچیومنت بالاتری داشته باشد، گیمر حرفه ای تر و به اصطلاح عامیانه، خوره بازی محسوب می شود.

اچیومنت

AR

فناوری واقعیت افزوده را AR می گویند که در واقع در آن المان های مجازی بازی با دنیای واقعی ترکیب می شود. بازی پوکمون گو یکی از مشهورترین بازی های دسته واقعیت افزوده است که محبوبیت زیادی نیز کسب کرد. در این بازی شما می بایست پوکمون هایی که در اطراف محیط شما وجود داشتند را جمع آوری کرده و امتیاز می گرفتید.

AR

چیت زدن

چیت ها اصطلاحا کدهای تقلبی هستند که گیمرها با زدن آنها به قابلیت هایی دست پیدا می کنند که در حالت عادی در بازی وجود ندارد. برای مثال با زدن چیت در بازی GTA می توانید اسلحه های جدید یا خودروهایی مانند تانک را به بازی اضافه کنید یا اینکه خون بی نهایت و قدرت بالا برای کاراکتر خود به ارمغان بیاورید. به افرادی که از کد های چیت برای عبور از مراحل سخت استفاده می کنند متقلب یا Cheater گفته می شود! که این کار به طور کلی عملی غیر عادلانه خصوصا در بازی های آنلاین محسوب می شود.

چیت زدن

Lag یا لگ

به مدت زمان ارائه دستور تا انجام آن در بازی، گفته می شود. از این واژه بیشتر در بازی های آنلاین استفاده می شود. هرچه تاخیر بیشتر باشد، فاصله اجرای دستورات نیز بیشتر می شود و در نتیجه نمی توان بازی را به سرانجام رساند. وظیفه شرکت های سازنده این است که این زمان های تاخیر یا اصطلاحا لگ های بازی را کاهش دهند تا گیمر بتواند سریعا واکنش نشان دهد.

Lag یا لگ

کنسول

یکی دیگر از اصطلاحات معروف دنیا گیم متعلق به واژه کنسول است. در واقع دستگاه خاصی که گیمر برای بازی از آن استفاده می کند را کنسول می گویند. کنسول ها انواع مختلفی دارند که از کامپیوتر یا PC تا ایکس باکس و پلی استیشن و نینتندو را شامل می شود. هر کدام از این کنسول ها دارای قیمت و بازی های انحصاری خاص خود هستند. مزیت استفاده از کنسول ها دارا بودن دسته ای مخصوص بازی است که می تواند به روان تر اجرا شدن بازی ها کمک کند.

کنسول

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها