رباتی که می تواند روی آب راه برود

0
562

کالاسودا_در ماه فوریه خبری در مورد رباتی منتشر شد که می تواند همانند یک حشره و با سرعتی همانند یک سوسک حرکت کند. مشخص شد که تیم سازنده این ربات آرام و قرار ندارد و تلاش خود رو برای ارتقاء این ربات بیشتر کرده است. در آخرین نمونه منتشر شده از این ربات، مشخص شد که این ربات توانایی حرکت بر روی آب و یا زیر آب رو دارا می باشد. البته این نکته رو هم ذکر کنیم که این ربات قابلیت حرکت بر روی خشکی رو نیز در اختیار دارد.

در طبیعت، سوسک ها می توانند به مدت ۱ ساعت زیر آب دوام بیاورند. تیم سازنده این ربات که از دانشگاه هاروارد می باشند تلاش کرده است که تمام این قابلیت ها رو برای ربات در نظر بگیرند. شکل ظاهری و کاربردی بودن این ربات همانند یک حشره می باشد و تلاش های زیادی برای بهتر شدن این ربات انجام گرفته است.

کوین چن یکی از دانشجویان فوق دکترا دانشگاه هاروارد اظهار داشت: (( دو بخش برای رسیدن به مرحله حرکت بر روی آب وجود داشت. اول باید وزن ربات مطابق با سطح شکست آب تعیین می شد و دوم اینکه در زمان حرکت نباید موضوعی باعث شکسته شدن سطح آب می گردید.))

برای تعیین وزن ربات از قانون کشش سطحی کمک گرفته شده است. زمانی که ربات بر روی آب قرار می گیرد مقداری در آب فرو می رود و این موضوع ارتباط مستقیمی با شکل ظاهری ربات دارد.

برای سیستم حرکت روی آب ربات هم از سیستم حرکتی حشرات بر روی آب الهام گرفته شده است.

کوین همچنین این موضوع رو اشاره کرد که : (( می توان از ربات برای عملیات های تحقیقاتی و نجات و جستجو استفاده کرد. اگر مثلاً ساختمانی به وسیله یک زلزله یا سونامی ویران شود، افراد زیادی در زیر آوار باقی خواهند ماند و حالا ما می توانیم تعداد زیادی از ربات ها رو به راحتی به زیر این خرابه ها بفرستیم و عملیات نجات رو به راحتی انجام دهیم. این ربات ها به راحتی می توانند موانع رو جا به جا کنند و اگر هم با مانعی مانند یک فضای پر آب مواجه شوند می توانند به راحتی اون رو پشت سر بگذارند.))

نکته دیگر اینکه بر روی این ربات باطری ها و سنسورهایی قرار داده شده تا کیفیت این دستگاه نیز ارتقاء یابد. محققین تصمیم دارند که توانایی پرش و بالا رفتن از موانع رو هم به این ربات اضافه کنند. البته اضافه کردن این موضوع با توجه به صحبت های آقای چن ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها