رقابت اروپا، چین و آمریکا در هوش مصنوعی

0
539

چین و آمریکا از مدت ها قبل در ارایه خدمات بروزرسانی شده در زمینه استفاده از هوش مصنوعی به رقابت پرداخته اند و حالا اروپا نیز در تلاش است که رقیب آن ها شود.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، در حال حاضر رقابت در عرصه تکنولوژی‌های جدید و مشخصا هوش مصنوعی، به یک دوقطبی میان آمریکا و چین تبدیل شده است اما اروپا اعلام کرده جایگاه خودرا در این عرصه پیدا خواهد کرد.

در این میان، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان معتقد است که هوش مصنوعی بخشی از روند تحقق گسترده اهداف آینده اروپاست. در واقع هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه تکنولوژی‌های اساسی و پایه مانند الکتریسیته و موتور بخار، برای آینده اروپا بااهمیت باشد. بعضی کشورها مانند فنلاند و فرانسه در حال حاضر استراتژی‌های خودشان را برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند و آلمان در حال کار روی استراتژی خاص خودش است.

از این رو اتحادیه اروپا نسخه اولیه یک دستورالعمل اخلاقی در مورد استفاده از هوش مصنوعی را آماده کرده تا از آن به عنوان نقشه راهی برای سازمان‌هایی استفاده شود که قصد دارند از فناوری مذکور بهره بگیرند.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی در این زمینه را آغاز کرد و گروهی از متخصصان را مأمور نوشتن این دستورالعمل کرد. بر اساس استراتژی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، قرار است سرمایه گذاری در این زمینه تا یک دهه آینده در قاره مذکور به طور سالانه به ۲۰ میلیارد یورو برسد.

قوانین یادشده موضوعات مختلفی مانند اطمینان به هوش مصنوعی، نهادهای انسانی و نظارت بر هوش مصنوعی، استحکام و ایمنی هوش مصنوعی، حریم شخصی و نظارت بر داده‌ها، شفافیت، تنوع، عدم تبعیض و رعایت عدالت و رفاه اجتماعی و زیست محیطی را در بر می‌گیرند. قرار است خط مشی یادشده تا تابستان سال ۲۰۱۹ تکمیل و منتشر شود.

در ایران هم تحقیقی در این خصوص از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

اخیرا دفتر مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با بیان اینکه شاید روبات‌ها هنوز چندان فراگیر نشده باشند، اما زمان قانون‌گذاری برای آنها فرارسیده است به بررسی مقوله هوش مصنوعی و قانون‌گذاری پرداخته است.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها