ساخت ماهواره های سنجشی با رزولوشن یک متر

0
226

فناوری فضایی در ایران به دلیل توانایی که اخیرا یافته از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده اما با این وجود ایران توانسته به علم ساخت ماهواره های سنجشی با رزولوشن یک متر دست یابد.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، فناوری فضایی در ایران عمده ترین ماموریت خود را در طراحی و ساخت ماهواره تعریف کرده و تا کنون نیز توانسته در این زمینه با توجه به امکانات محدود خود و فشارهای خارجی به خوبی عمل کند.

در طراحی و ساخت ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران فعالیت در حوزه ماهواره‌های مخابراتی را از ناهید ۱ آغاز کرد. این ماهواره مخابراتی تهیه شده اما در پرتابش به فضا از سوی وزارت دفاع مشکلاتی ایجاد شد که با رفع آن، دوباره پروسه پرتاب به فضا انجام می شود.

اما در ساخت ماهواره مخابراتی، ایران به ناهید 1 اکتفا نکرده و تلاش دارد به ساخت ماهواره در لایه ژئو بپردازد. ساخت ماهواره مخابراتی تنها ماموریت ماهواره ای پژوهشگاه فضایی ایران نیست و این نهاد در حال مطالعه برای ساخت ماهواره های سنجشی است. در این زمینه اعلام شده که پس از ساخت پارس ۱ به عنوان اولین ماهواره سنجشی ایران برنامه رساندن تولید ماهواره های سنجشی به ماهواره‌های سنجشی با رزولویشن (وضوح) یک متر یا کمتر در دستور کار پژوهشگاه فضایی ایران است.

فعالیت های فضایی ایران تنها به ساخت ماهواره خلاصه نمی شود و استفاده از فناوری ماهواره ها نیز برعهده سازمان های فضایی ایران است. از این جمله می توان به استفاده از تصاویر ماهواره ای در حل بحران اشاره کرد. نمونه این اقدام کمک به حل بحران سیل 98 است که پژوهشگاه فضایی ایران در این زمینه در یکی از شهرهای گلستان پروژه‌ای با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای میزان تخریب مزارع را مشخص کرد.

همه این ها در حالی است که ایران امسال اعلام کرده از سه ماهواره جدید رونمایی می کند و این اقدام ایران با وجود تمام تحریم ها و فشارهای خارجی صورت خواهد گرفت.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها