عمر باتری خودرو چقدر است؟ (چگونه آن را افزایش دهیم)

0
483
عمر باتری خودرو چقدر است؟ (چگونه آن را افزایش دهیم)

هنگامی که خودرو را استارت می زنید، برق خودرو توسط باتری تامین می شود، اما اگر عمر باتری به انتهایش رسیده باشد، ماشین روشن نمی شود و کار به تعویض باتری می کشد. اما چگونه می توان عمر باتری خودرو را افزایش داد؟ با راه حل های زیر با ما  همراه باشید.

روش‌های افزایش عمر باتری خودرو

اکثر باتری ها 3-5 سال ( در ایران 1-2 سال) عمر دارند، اما عوامل مختلفی می تواند در کاهش طول عمر باتری موثر باشد. در ادامه چند روش برای تقویت طول عمر باتری ماشین برای شما آورده شده است.

روش‌های افزایش عمر باتری خودرو

تمیز کردن باتری خودرو

نظیر بخش های مختلف خودرو، قطب (نقاط اتصال) باتری یا ترمینال نیاز به تعمیر و نگهداری و حتی تمیز کردن دارند. قطب های باتری با گذشت زمان دچار فرسایش می شوند ، اما تمیز نگه داشتن آنها از ساخت یک راه عالی برای افزایش عمر باتری ماشین شما است. بهتر است باتری و اتصالات ان را به صورت دوره ای بررسی کنید و آن را از نظر میزان گرد و غبار و آلودگی تمیز کنید. باتری ها به طور مرتب یک ماده پودری از خود ساطع می کنند که می تواند دور ترمینال آنها قرار بگیرد. ممکن است سولفاته سفید در مناطقی که ترمینال های باتری خودرو به باتری وصل شده اند ایجاد شده باشد. سولفاته تاثیر بدی بر هدایت الکترود دارد. شما باید از این سولفاته سفید خلاص شوید.

تمیز کردن باتری خودرو

نحوه تمیز کردن باتری خودرو

برای تمیز کردن باتری بهتر است کابل ها را قطع کنید. سپس در یک ظرف کوچک، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده تا خمیری تشکیل شود. از مسواک استفاده کنید تا خمیر را روی هر ترمینال باتری بمالید و پس از آن از یک برس سیمی برای جدا کردن مواد باقیمانده و زنگ زدگی و … استفاده کنید. در آخر ، قبل از اتصال مجدد آنها ، ترمینال ها را با یک حوله تمیز خشک کنید.

در صورت لزوم ترمینال های باتری را چک کرده و آنها را سفت کنید تا امنیت باتری خودرو خود را بالاتر ببرید. همچنین اسپری های تمیز کننده مخصوص خوردگی ، اسپری های محافظت از باتری و ابزار تمیز کردن ترمینال باتری نیز وجود دارد که می توانید برای آسانتر کردن این فرآیند آنها را از مکانیکی هاخریداری کنید.

نحوه تمیز کردن باتری خودرو

در مسافت های کوتاه رانندگی نکنید

راندن در مسافت های کوتاه می تواند موجب شود که باتری خودروی شما به طور کامل فرصت شارژ شدن نداشته باشد. بنابراین اگر مسافتی که میخواهید طی کنید کوتاه است توصیه میشود از ماشین استفاده نکنید و این موضوع به خصوص در فصل زمستان مهم است. همچنین توصیه می شود بیش از حد استارت نزنید زیرا عمر مفید باطری اتومبیل شما را کاهش می دهد. شما قبل از زمستان می توانید باطری اتومبیل تان را صرف نظر از اینکه چه خودرویی است، شارژ کنید. اگر از خودروی خود نیز به مدت طولانی استفاده نمی کنید، بهتر است که باتری آن را خارج کنید و اگر زمستان این کار را انجام می دهید باتری را در محیطی گرم قرار دهید تا امکان یخ زدگی نداشته باشد چرا که این موضوع روی باتری تاثیر منفی می گذارد.

با این حال مانند باتری لپ تاپ، باتری خودرو را نیز باید گاه به گاه استفاده کرد و هر 2-3 ماه یک بار آن را با شارژر شارژ کنید. در فصل تابستان نیز سعی کنید خودرو را در سایه و یا یک محل خنک پارک کنید. قرار دادن خودرو در زیر آفتاب شدید، در کاهش عمر باتری و اجزای خودرو تأثیرگذار است و می تواند طول عمر آن را کم کند. پس متناسب با تغییر فصل به این نکات توجه کنید.

در مسافت های کوتاه رانندگی نکنید

فشار روی باتری را کم کنید

بهتر است در مواقعی که خودرو متوقف است، از باتری برای مصارفی مانند ضبط، کولر و روشن کردن چراغ ها استفاده نکنید. چرا که این کار می تواند به راحتی باتری را خالی کرده و عمر آن را کاهش دهد. کولر خودرو را هرزگاهی خاموش کنید تا با کاهش فشار به باتری، عمر آن را بالاتر ببرید. سعی کنید که هنگام استارت زدن تمام وسایل برقی مانند چراغ ها را خاموش کنید تا از فشار آوردن به باتری خودداری شود.  هنگام خروج از خودرو، تمام چراغ ها را خاموش کنید. تصادفی روشن ماندن چراغ های جلو و درب اتومبیل می تواند تلفات سنگینی روی باتری شما بگذارد. برای جلوگیری از فراموش کردن این موضوع، یادداشتی روی داشبورد خود بگذارید که رویش تاکید بر خاموش کردن چراغ ها دارد.

فشار روی باتری را کم کنید

مراقب دمای شدید گرم یا سرد باشید

هیچ چیز بیش از درجه حرارت شدید از عمر باتری ماشین نمی کاهد. اگر در جنوب کشور زندگی می کنید و یک تابستان های گرم انتظار شما را می کشد، باید این امر را بپذیرید که باتری ماشین شما با سرعت بیشتری فرسوده می شود. البته هوای سرد شدید نیز روی عمر باتری تاثیرگذار خواهد بود، زیرا باعث می شود وسیله نقلیه ما از توان بیشتری استفاده کند. فراموش نکنید که باتری خود را در هر فصل بررسی کنید.

مراقب دمای شدید گرم یا سرد باشید

 

باتری خود را مرتباً ارزیابی کنید

بررسی و تست باتری ماشین شما می تواند شانس شما را برای خالی نکردن یکباره باتری کم کند. برای بررسی باتری خود ، در هنگام خاموش بودن ماشین می توانید آن را به یک متخصص نیز نشان دهید. دانستن وضعیت باتری ماشین شما وقتی می خواهید حداکثر عمر آن را از آن داشته باشید اهمیت دارد. سطح ولتاژ خروجی باتری خود را با تست کننده باتری ماشین تست کنید تا دریابید که چه میزان باتری باقی مانده و آیا نیاز به تعویض است یا خیر. شما از کدامیک از این روش ها استفاده کرده اید؟

باتری خود را مرتباً ارزیابی کنید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها