عوامل مؤثر بر صدای لنت خودرو و روش‌های حذف آن

0
239
عوامل مؤثر بر صدای لنت خودرو و روش‌های حذف آن

ترمز از قسمت‌های مهم و حیاتی سیستم خودرو است که در صورت اشکال در آن باید به‌سرعت رفع شود. در این راستا شما می‌توانید از برخی علائم ظاهری متوجه مشکل در سیستم ترمز خودروتان شوید. یکی از این علائم صدای لنت ترمز در حین ترمز گرفتن است. این صدا گوش‌خراش است و ممکن است بر روی تمرکز رانندگی شما تأثیر منفی گذاشته و سیستم ترمز را دچار مشکل کند. بنابراین بهتر است هر چه زودتر علت آن را کشف کرده و آن را رفع کنید. در این مقاله در مورد عوامل مؤثر بر صدای لنت خودرو و روش‌های حذف آن حرف می‌زنیم. با ما همراه باشید.

دلیل صدای لنت ترمز چیست؟

سیستم ترمز خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که برخی از این بخش‌ها حالت مصرفی دارند؛ یعنی بعد از مدت‌زمانی باید تعویض شوند. عدم تعویض این قطعات و یا عدم سرویس خودرو می‌تواند مشکلاتی را برای بخش ترمز خودرو ایجاد کند که بسیار خطرناک است. لنت یکی از مهم‌ترین بخش سیستم خودرو است که جزو قطعات مصرفی به‌حساب می‌آید و باید بعد از مدتی تعویض شود. لنت خودرو ممکن است آسیب ببیند و خراب شود و یا در طول عمر خود به‌خوبی کار کرده و در نهایت تعویض شود.

امروزه لنت‌ها به‌صورت سرامیکی ساخته می‌شوند. صدای لنت خودرو با توجه به میزان و شدتی که دارد با دو اصطلاح بیان می‌شود.

  • صدای لنت خودرو که با کلمه Groan به معنی “ناله” بیان می‌شود. این صدا درواقع صدای آرام و ارتعاش کم را نشان می‌دهد؛ این صدا بیشتر در مواردی شنیده می‌شود که لنت ترمز خودرو در حال تمام شده است.
  • صدای لنت خودرو Squeal نوعی صدای ارتعاش سریع و زیاد بوده که معنای “جیغ” است.

دلیل صدای لنت ترمز چیست؟

علت صدای لنت ترمز

صدای لنت ترمز ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد؛ در برخی موارد مواد سازنده و متریال لنت خودرو به گونه است که در روزهای ابتدایی صدای زیادی را تولید می‌کند.

البته همیشه صدای لنت خودرو، نشان‌دهنده مشکل در سیستم ترمز نیست. در برخی موارد این صدا طبیعی است. به‌طور مثال وقتی در صبح خودرو خود را روشن می‌کنید؛ صدا لنت به گوشتان می‌رسد؛ اگر این صدا ادامه‌دار نباشد و زود قطع شود؛ مشکلی در سیستم ترمز شما وجود نداشته و به تعمیر نیاز ندارد.

اما درصورتی‌که در طول روز این صدا به گوش می‌رسد و ادامه‌دار است باید آن را رفع کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل صدای لنت خودرو، به دلیل اتمام لنت رخ می‌دهد. هر لنت خودرو یک عمری دارد و در صورت اتمام عمر لنت، لنت کارایی خود را از دست داده و باعث ایجاد صدا می‌شود. درواقع در صورت استفاده بیش‌ازاندازه و طولانی‌مدت، لنت خودرو ساییده شده و به علت نازک شدن لنت و کم شدن فاصله روتور و لنت، صدا ایجاد می‌شود.

صدای بسیار کمی که از لنت خودرو به گوش می‌رسد ممکن است به علت مشکل در دیسک‌ها رخ دهد. به‌طور مثال به علت کار بیش‌ازاندازه، دیسک‌ها از بین رفته و یا بر روی آن‌ها ترک و شیار ایجاد می‌شود و این امر باعث صدای لنت خودرو خواهد شد.

علت صدای لنت ترمز

چگونه صدای لنت ترمز را حذف کنیم؟

در اولین گام بهتر است لنت‌ها را بررسی کنید. در برخی موارد لنت‌ها به‌خوبی در جای خود قرار نمی‌گیرند و این لرزش باعث ایجاد صدا خواهد شد. بنابراین با بررسی لنت‌ها، شل و سفت بودن آن‌ها را متوجه می‌شوید.

در برخی موارد عمر لنت به پایان رسیده است. در صورت اتمام عمر لنت، باید آن را تعویض نمایید تا صدای ناشی از آن قطع شود. چنانچه ضخامت لنت خودرو به اندازه 80 درصد ساییده شده باشد؛ زمان تعویض لنت است.

یکی دیگر از روش‌های که صدای لرزش و ارتعاش لنت‌ها را کم کرده و از بین می‌برد؛ Shim  ها هستند. این ابزارها در پشت لنت همانند یک بالشتک قرار گرفته و از ارتعاش بین کالیپر و لنت جلوگیری می‌کنند.

در صورت صدای کم لنت و مشکل از دیسک‌ها؛ بهتر است در ابتدا دیسک‌ها را تمیز کرده و یا آن را تعویض کنید.

چگونه صدای لنت ترمز را حذف کنیم؟

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها