فناوری هسته ای ایران در مرحله ماشین جایگذاری سوخت

0
384

فناوری هسته ای ایران از ماه های گذشته روند رو به رشد خود را از سر گرفته و اقدامات ممنوعه در برجام را کلید زده است.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ایران در زمینه فناوری هسته ای یکی از چند کشور برتر دنیاست که از سال 94 به دلایل سیاسی روند رو به رشد خود را با برجام کند تر کرد. اما از ماه های گذشته و در اعتراض به اروپا و آمریکا روند رو به رشد فناوری هسته ای ایران سرعت مناسبی به خود گرفته است.

در مورد آخرین وضعیت این فناوری در ایران، روز گذشته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده که راکتور اراک قسمت اولیه و ثانویه دارد که بخش عمده‌ای از فرآیند‌ها در قسمت ثانویه انجام می‌گیرد. (ایران در برجام ساخت قسمت ثانویه این راکتور را به چین و آمریکا واگذار کرده بود اما حالا می خواهد این قسمت را خودش راه اندازی کند.)

در این باره او گفته که ما ظرف حداکثر سه هفته آینده قسمت ثانویه راکتور آب سنگین اراک را راه اندازی خواهیم کرد.

یک مساله دیگر در برجام عدم تکمیل ماشین جایگذاری سوخت در اراک بود. حالا رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که ماشین جایگذاری و جابجایی سوخت هم کامل شده و ظرف دو سه هفته آینده نصب می‌شود.

این ها در حالی است که ایران قرار است سانتریفیوژ های خود را نیز به 190 هزار سو برساند در حالیکه در برجام ایران با تعداد محدودی از سانتریفیوژها امکان غنی سازی اورانیوم را داشت.

صنعت هسته ای ایران مجهز به سه سایت غنی سازی اورانیوم نطنز، غنی سازی اورانیوم فردو و ساخت سوخت هسته ای و آب سنگین اراک است. در این سه سایت فناوری هسته ای ایران فعالیت دارد و طبق بررسی های سازمان انرژی اتمی، این فعالیت به صورت صلح آمیز و در ابعاد علمی انجام می شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها