قسمت دوم گفتگو با مدیر مرکز تماس آنلاین دفتر شما

0
508

صدایتان را به گوش مخاطب برسانید
گزارشگر: هدی رضایی
قسمت دوم گفتگو با مدیر مرکز تماس آنلاین دفتر شما|کالاسودا
پنج شنبه هفته گذشته شاهد گفتگو با علی دشتی، مدیر عامل استارتاپ دفتر شما بودیم. بخش دوم این مصاحبه را که اختصاص به مسائل فنی، چالشها، رقبا و بیزینس مدل این کسب و کار دارد، در ادامه میخوانید. ممنون از اینکه با ما همراه هستید.
 
در این مدت با چه چالشها و مشکلاتی روبرو بودید و اگر به مشکلی برخورد کنید، نهاد یا مرجع قانونی وجود دارد که از شما به عنوان یک استارتاپی که نوپا بوده حمایت کند؟
سازمان فناوری اطلاعات سازمانی است که حامی ما بوده و توانستیم حمایت سازمان را در کنار خود داشته باشیم و از وامها و کمکهای آنها استفاده کردیم. طبیعتا بدون همکاری این دوستان انجام این کار ممکن نبود و این نشان دهنده این است که درکشور ما عزمی هم برای رشد بیزینس های IT وجود دارد و تمام مشکلاتی که پیش امده از مشکلات حقوقی، تکنولوژیک، هماهنگی و مالی و … توانستیم مورد به مورد پشت سر بگذاریم. البته راه درازی پیش رو داریم و مسائل مختلف از جمله مسائل فرهنگسازی باید آموزش داده شود. استفاده درست از تکنولوژی باید با فرهنگسازی اموزش داده شود و روز به روز گسترش یابد تا بتوانیم مسائل خاص آن را برطرف کنیم. این تکنولوژی در حال حاضر در دنیا ده ساله است که به نام Live Receptionist و Hosted IVR  شناخته و استفاده میشود. شاید به جرئت بتوان گفت پیاده سازی این نرم افزار در ایران مشابه با  ده کشور برتر دنیا است که از این تکنولوژی استفاده میکنند و امیدواریم بتوانیم که این صنعت را در ایران نیز گسترش دهیم و از ان بهره برداری کنیم و ارزآوری داشته باشیم.
 
بنابراین بیزینس مدل شما بومی شده است؟
بله قطعا بومی شده است، به غیر از نوع پکیجینگ و حتی دیزاین ها و نوع سیستم کاملا متفاوت است. کاربر ما دارای یک سطح دانش است و مدل ما باید بر اساس ان سطح دانش طراحی شود.
 
اگر زمان به عقب برگردد چه فعالیتهایی را انجام میدهید و چه فعالیتهایی را از روند کاری خود حذف میکنید؟
قطعا وقت بیشتری را به فرهنگسازی اختصاص میدهم و قطعا تیم مارکتینگ خوبی که در حال حاضر در شرکت است را خیلی زودتر گردآوری میکردم. فکر میکنم چیزی که در مجموعه های فنی همانند ما مورد غفلت قرار میگیرد، بحث مارکتینگ است. البته مارکتینگ در اینجا نه به معنای کاری مانند تراکت پخش کردن است، بلکه به معنای یک صدای واحد، یک فرهنگسازی، یک گویش و یک حرف مشترک است که از داخل شرکت به گوش مخاطب برسد وگرنه هر فرد داخل همان غاری که هست کار میکند و کسی هم اطلاع ندارد. خیلی مهم است که یک مدیر کاری که دارد انجام میدهد و ارزشی که ایجاد میکند را به گوش افرادی که جامعه هدف او هستند، برساند. چرا که اگر آن دسته از مخاطبان ندانند و کسب و کار موفق نشود، گله گی آن تنها برای خود مدیر باقی خواهد ماند. پس چیزی که مهم است این است که کنار امور فنی که در حال انجام است، حتما مسائل فرهنگسازی و اطلاع رسانی و به نحوه مارکتینگ توجه داشته باشیم.
 
کسب و کار شما برای اینکه این صدا را به گوش مخاطب برساند، از چه پلتفرمهایی به عنوان کانالهای ترفیع استفاده کرده و کدامیک را در ایران بیشتر از بقیه کاربردی میدانید؟
ما از شبکه های اجتماعی، محتوای روی سایت، تبلیغات گوگلی، تبلیغات مختلف اینترنتی مانند بنر، تبلیغات دیجیتال ، شرکت در نمایشگاه هایی مانند الکامپ و … برای ترفیع خدمتمان استفاده کردیم. حضور در نمایشگاه تاثیر زیادی دارد و باید حضورمان را در نمایشگاه ها بیشتر کنیم و طبیعتا باید با کسب و کارهای حوزه خودمان  و شتاب دهنده نیز ارتباط خوبی داشته باشیم. ما با اکثر شتابدهنده های معروف کشور همکاری کردیم و تفاهم نامه امضا کرده ایم و به آنها خدمات ویژه میدهیم و ما بسیار خوشحال و خوشوقتیم از این موضوع. در مورد قسمت دوم سوال نیز باید بگویم که در حال حاضر به نظر بنده تبلیغات گوگلی سودآوری بیشتری نسبت به بقیه دارد.
 
اعضای تیم شما چند نفر هستند و در واقع برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده اید؟
ما در ابتدا کار را با 3 نفر شروع کردیم و در حال حاضر اعضای تیممان به 20 نفر میرسد که متشکل از تیمهای مارکتینگ، تیم فروش و پشتیبانی، تیم برنامه نویسی و فنی و بخش مالی است.
 
با توجه به اینکه یک کسب و کار فنی هستید، از چه ابزارها و نرم افزارها و زبانهای برنامه نویسی خاصی استفاده کردید؟
ما از سال 83 در حوزه نرم افزار و سخت افزار فعالیت میکردیم و اخرین نرم افزاری که قبل از دفتر شما تولید کردیم، نرم افزار جامع مدیریت ناوگانهای دریایی بوده است. بنابراین تجربه خوبی در تولید نرم افزار تحت وب داشتیم. نرم افزار مرکز تماس دفتر شما متشکل از قریب به 20 سرور است که در حال ارائه این سرویس است و هر قسمت آن با یک زبان به خصوص نوشته شده است. بخش عمده آن با برنامه نویسی تحت دات نت و قسمتی برنامه نویسی تحت لینوکس است که از برنامه نویسی خاص و دیتا بیسهای خاص خود بهره میبرد. در واقع یک سیستم مالتی پلتفرم است که اموری از قبیل تبدیل متن به گفتار را در سیستم تلفن گویا با استفاده از سیستم لینوکسی انجام میدهیم. در قسمت اپلیکیشن سرور، که حسابرسی به امور کاربران را انجام میدهد، از زبان برنامه نویسی دات نت استفاده شده و پلتفرم آن ویندوزی است. سایت ما در حال حاضر تحت وب و هماهنگ با نسخه موبایل است و انشالا سال آینده از اپلیکیشنمان نیز رونمایی خواهیم کرد.
علی-دشتی-قسمت-دوم|کالاسودا
نظرتان در مورد رقبا یا استارتاپهای مشابه چیست و چه مزیت رقابتی نسبت به آنها دارید؟
بله شرکتهای دیگری نیز وجود دارند که در زمینه های مختلف دفتر کار مجازی مانند فضای کار اداری در حال فعالیت هستند، اما اکثر آنها دارای سیستمهای نیمه اتوماتیک هستند که باعث میشود نتوانند رشد قابل توجهی به کسب و کارشان بدهند و دسترسی ان برای کاربر سخت میشود. ما تنها شرکتی هستیم که دارای خدمات اتوماتیک و آنلاین هستیم و کاربران میتوانند به صورت 24 ساعته هر تغییراتی که لازم دانستند، اعمال کنند. بقیه رقبا که در حال ارائه خط تلفن و خدمات تلفنی میدهند معمولا دارای خدمات نیمه اتوماتیک و دستی است که سبب میشود که برای کاربر دست و پاگیر  باشد. البته این صنعت رو به رشد است و من خیلی خوشحال میشوم که هر روز یک رقیب جدید وارد میشود و بخشی از زحمات فرهنگسازی را هم بقیه رقبا متقبل شوند. ما نیز سعی میکنیم تا آنجا که ممکن است خدمات بهتری را ارائه دهیم تا سطح استاندارد را بالا ببریم.
 
به عنوان مدیر که چند سال با مخاطرات ریسک پذیری رشد استارتاپ روبرو بوده اید، نظرتان در مورد سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست؟
به نظر من این نوع ریسک پذیری در ایران جواب میدهد و نباید از ان ترسید. کسب و کارهای استارتاپی اتفاقا در ایران موقعیت خوبی برای رشد و پیشرفت دارند، چرا که رقابت نسبت به بازار جهانی کمتر است اما خب مشکلات خاص خود را نیز دارد، از یک زاویه ساده تر و از یک زاویه دیگر مانند هزینه ها، ریسک پذیری، مسائل و مشکلات سخت تر است از زوایایی که بازار بکر تری دارد و میشود روی ان فعالیت کرد. شرط موفقیت این است که ایده خوب باشد و تیم خوب ان را همراهی کنند و کسب و کار هدفش را درست و منطقی انتخاب کرده باشد و بدین ترتیب حتما نتیجه میگیرد.
 
 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها