مادربوردهای X570؛ گران قیمت اما با تکنولوژی بالا

0
255

با تولید پردازنده های سری zen2 شرکت AMD تمام تلاش خود را برای دستیابی به آخرین و بروزترین نوع تکنولوژی انجام می دهد. معرفی مادربوردهایی با تکنولوژی PCIe 4.0 و دارای 40 مسیر. معرفی پردازنده هایی با 12 هسته، اما این تکنولوژی ها ارزان بدست نمی آیند. به گفته مدیرعامل شرکت MSI، آقای Charles Chiang، این تکنولوژی ها ممکن است باعث افزایش قیمت خیلی زیاد مادربوردها با چیپست X570 نسبت به مادربوردهای فعلی که با چیپست X470 هستند بشود.

طبق صحبتی که آقای Chiang با سایت Tom’s Hardware داشته این مورد را بازگو کرده است.

شما باید انتظار یک شکاف قیمتی زیادی را بین مادربورد های X570 و X470 داشته باشید. اگر فرض کنید که یک مادربورد X570 با Z390 از نظر مشخصات فنی تقریبا در یک سطح قرار داشته باشند من فکر نمی کنم که مادربورد AMD ارزان تر باشد. در حقیقت هزینه تولید مادربورد و چیپست آن حتی می تواند بیشتر نیز باشد.

در حال حاضر قیمت متوسط مادربوردهای X470 حدودا 180 دلار و مادربوردهای Z390 192 دلار است.

به عنوان مثال PCIe 4.0 تولیدش گران است. نه تنها برای تولیدش نیاز به سوییچ های سریعتر و سخت افزارهایی است که بتوانند سرعت 64GB/s در 16 مسیر را مدیریت کنند بلکه برق بیشتری (تقریبا 3 برابر) نسل قبل نیاز دارند. همچنین به گفته آقای Chiang تقریبا تمام مادربوردهای X570 نیاز به خنک کننده اکتیو برای VRM آن ها می باشد زیرا 12 هسته پردازنده برق زیادی مصرف می کنند.

به نظر Chiang شرکت AMD نسبت به 4،5 سال پیش فرق کرده است. آن ها تکنولوژی خوب را در کنار قیمت منصفانه ارائه می دادند اما حالا هدف شرکت فرق کرده است. آن ها می خواهند مادربوردهای گران قیمت با تکنولوژی های بروز و عالی ارائه کنند و ببینند بازار چه تفاوتی می کند.

از طرفی شرکت AMD قرار است هزینه بیشتری برای چیپست های X570 نسبت به مدل قبلی بکند. در حال حاضر چیپست های Ryzen توسط شرکت ASMedia تولید می شود اما قرار است چیپست های X570 تماما توسط AMD تولید شوند.

به نظر می رسد AMD قصد دارد بازار رده بالای کامپیوترها را هدف قرار دهد جایی که تا چندین سال در دست شرکت Intel بود. البته شرکت AMD نباید از بازار میان رده خود که تقریبا بیشترین فروش را در آن دارد غافل بشود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها