نقشه های سه بعدی برای رصد کردن مرجان ها  

0
1111
نقشه های سه بعدی برای رصد کردن مرجان ها|کالاسودا  

نقشه های سه بعدی برای رصد کردن مرجان ها|کالاسودا  کالاسودا_پژوهشگران موسسه اقیانوس شناسی موسسه اسکرپیس موفق شده اند نوعی نقشه مرجانی طراحی کنند که به شکل سه بعدی تمامی نقاط اقیانوس را پوشش می دهد .

تا کنون پژوهش های زیادی در حوزه مرجان ها و محیط زندگی آن ها انجام شده است . اما این نخستین بار است که نقشه سه بعدی از محیط زندگی این گونه های دریایی با چنین وسعتی طراحی می شود .

مرجان ها در محیط های صخره ای و زیر دریا زندگی می کنند . یکی از این صخره های مرجانی در جزیره پالمیرا، جزیره ای در جنوب هاوایی است.

 هر سال دانشمندان برای پژوه به این جزیره مسلح با دوربین های زیر آب و لوازم غواصی می روند. آنها هزاران عکس از مرجان ها می گیرند و مساحتی به وسعت  بیش از ۱۷۰۰۰ فوت مربع را پوشش می دهند.

امسال پژوهشگران موفق شده اند یک ایده خلاقانه را به ثمر برسانند ، آن ها در محیط آزمایشگاه، عکس ها با هم ترکیب کرده اند تا نقشه های سه بعدی ایجاد کنند.

این نقشه ها به  محققان اجازه می دهد تا  به راحتی از دفاتر خود  به بررسی محیط زیر آب بپردازند .کلینتون ادواردز، دانشجوی تحصیلات تکمیلی در اسکریپس  در خصوص این طرح می گوید:

 “هنگامی که شما هدست واقعیت مجازی را روی چشمانتان قرار دهید ،  تجربه ای خواهید داشت که به معنای واقعی کلمه بهتر از غواصی است. درواقع  شما با کمک این روش ،  مجبور نیستید که از خالی بودن مخزن اکسیژن، جریان های اقیانوس و یا آفتاب سوختگی ناراحت باشید .

افزون بر این ها ، تکنیک فوق به سرعت نقشه های سه بعدی را اسکن و  کمک می کند تا انواع گونه های مرجانی شناسایی شوند.

درک اینکه چگونه مرجان ها درون یک مرجان دیگر  توزیع می شوند ،  چرا مرجان های خاص با هم گروه بندی می شوند و برخی از آنها اینگونه نیستند و … کلید های اصلی حفاظت از صخره های مرجانی است.

همین اطلاعات و مشابه این اطلاعات نیز می تواند به مدیریت کویر، کوه ها و جنگل ها کمک کند . بنابراین ساخت نقشه های سه بعدی یک تحول آشکار در مطالعات زیست محیطی محسوب می شود .

باید دید فعالان زیست محیطی تا چه حد از این برنامه ها استقبال خواهند کرد و یا در فعالیت های خود نقشه های مشابه و سه بعدی را مورد استفاده قرار می دهند .

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها