هوش مصنوعی IBM در خدمت مالکیت معنوی

0
460

کالاسودا – روش واترمارک با هوش مصنوعی IBM می تواند مدل های مختلف کالا را از سرقت و خرابکاری محفوظ نگهدارد.

چه می شد اگر مدل های یادگیری ماشینی، برای عکس ها، فیلم ، موسیقی و نسخه های خطی نیز به منظور حفظ مالکیت، می توانستند نشان دار یا واترمارک شده و مالکیت معنوی را در کالاهایی از قبیل آلبوم های موسیقی و تک آهنگها و ویدئوها نیز اعمال کنند تا از سرقت و صدمه زدن و … جلوگیری شود. به لطف فرآیند ثبت اختراع جدید آی بی آم ناشرین می توانند این کار را انجام دهند.

مارک فوکوس استوکلین، مدیر هوش سایبری شناختی شرکت IBM در یک مصاحبه در  این مورد جزئیات کار محققان IBM در خصوص تعبیه شناسه های منحصر به فرد در شبکه های عصبی را توضیح داده است. مفهوم آنها در کنفرانس امنیت ارتباطات و کامپیوتر ACM آسیا در سال ۲۰۱۸ در کره ارائه شد و این تکنولوژی که ممکن است در آینده در محصولات IBM اعمال شود می‌تواند مشتریان بیشتری نیز در کسب و کارهای دیگر داشته باشد.

استوکلین می گوید: برای اولین بار ما از یک روش قوی برای اثبات اینکه فردی می‌تواند مدلی را سرقت کند، استفاده کرده ایم. مدل های شبکه عصبی عمیق نیاز به کامپیوترهای قدرتمند، متخصصین هوش مصنوعی، و داده های آموزشی پیش از ارائه مدل دقیق دارند.  ساختن آنها سخت است و به همین دلیل مستعد مورد سرقت قرار گرفتن هستند. هر چیزی که ارزش دارد می‌تواند واترمارک هوش مصنوعی را دریافت کند، این از آثار هنری را شامل شده تا شبکه های عصبی هوش مصنوعی.

شرکت IBM اولین شرکتی نیست که روشی بر مبنای مدلهای یادگیری عمیق با کمک واترمارک را مطرح می‌کند. محققان در موسسه ملی تحقیقات اینفورماتیک مقاله ای را در این زمینه در آوریل ۲۰۱۷ منتشر کردند. اما همانطور که استوکلین خاطر نشان کرد، مفهوم پیشین نیاز به دانش در خصوص پارامترهای مدل سرقت شده داشت، پارامترهایی که از راه دور اعمال می شوند و سرقت خدمات را غیرممکن می سازند.

روش تیم تحقیقاتی IBM به طور منحصر به فردی به اپلیکیشن ها اجازه می دهد تا تائید مالکیت خدمات شبکه عصبی را با جستجوی API انجام دهد. استوکلین در این باره می گوید: برای محافظت در برابر حملات استراتژیک که ممکن است پیش بیاید، یک الگوریتم ویژن کامپیوتری برای شناسایی نشانه ها بکار گرفته شد.

این فرایند دو مرحله ای شامل یک مرحله جاسازی است، یعنی جایی که واترمارک و علامت گذاری کامپیوتری بر روی مدل یادگیری ماشینی اعمال می شود و دوم مرحله تشخیصی است که در آن برای اثبات مالکیت انجام می شود.  محققان از سه الگوریتم برای انجام واترمارک کردن خدمات استفاده کردند، یک محتوای با مفهوم همراه با داده های آموزش اصلی الگوریتم و دوم تعبیه کردن نمونه داده مرتبط و صداهای جایگذاری شده است.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید