ورود به دنیای رمز ارزها: بیت‌کوین چیست؟

0
165
ورود به دنیای رمز ارزها: بیت‌کوین چیست؟

از زمانی که اینترنت در اختیار عموم جامعه قرار گرفت، دنیایی به موازات دنیای واقعی شکل گرفت. همانند دنیای واقعی که در آن از واحدهای پولی مانند دلار، یورو و ریال برای معاملات استفاده می‌شود در دنیای مجازی نیز ارزهایی شکل گرفتند که مبنای معاملات مجازی بود. پی‌پل[1] یکی از معروف‌ترین نمونه‌های این گونه ارزها است.

در سال ۲۰۰۸، شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو[2]، در قالب مقاله‌ای، مبانی و اصول پایه بیت‌کوین را ارایه کرد. این ارز، از اولین‌ ارزهایی است که بر مبنای رمزنگاری توسعه یافته است. تخمین زده می‌شود که اندازه کل بازار رمزارزها در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۶۰ میلیارد دلار بوده است که از این میان، ۷۴ میلیارد دلار آن مربوط به بیت‌کوین است.

[1] -paypal

[2] – Satoshi Nakamoto

 بیت کوین در واقع واحد پولی شبکه‌ بیت‌کوین است. شبکه بیت‌کوین این امکان را برای عموم فراهم کرده است تا برای یکدیگر پول ارسال کنند. برای ارسال بیت‌کوین، باید از اپلیکیشنی به نام کیف پول استفاده کرده و از طریق پست الکترونیک یا متن، اقدام به انتفال وجه نمود. در این حالت، ادرس و مشخصات فرستنده به همراه میزان بیت‌کوین، مشخص شده و فرایند انتقال انجام می‌شود. سوال جدی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه افراد برای یکدیگر، بیت کوین یا همان پول دیجیتالی ارسال می‌کنند؟

برای توضیح بیشتر باید موضوع ساده سازی شود.[1] در ابتدایی‌ترین حالت، تصور کنید که بیت‌کوین یک دفترکل از اسامی افراد به همراه مشخصات آنها و میزان موجودی آنها است.

[1] –jadinet.ir

 هر کدام از اعضای شبکه بیت‌کوین، یک کپی از این دفتر کل را دارند. هنگام جابجایی بیت کوین، از حساب موجودی شما کاسته شده و به حساب طرف مقابل افزوده می‌شود. به عنوان مثال، با توجه به شکل زیر، هنگامی که رضا به محسن ۵ بیت‌کوین ارسال می‌کند، از حساب رضا کاسته شده و به حساب محسن افزوده می‌شود. رضا در کیف پول الکترونیک خود، مشخصات و مبلغ انتقال وجه را مشخص کرده و آنرا در قالب یک پیام برای کل شبکه بیت‌کوین ارسال می‌کند.

همان‌طور که می دانید در مورد ارزهای معمول، مانند دلار یا ریال، این پشتوانه دولت است که باعث رونق استفاده از آنها می‌شود. اما در مورد بیت‌کوین، اعتمادی که به شبکه بیت‌کوین می‌شود و اعتباری که از این طریق کسب می‌کند، پشتوانه آن است.

شبکه بیت‌کوین، از اعتبار بالایی برخوردار است و امکان سرقت یا دستکاری در حساب‌ها بسیار اندک است. هنگامی که تراکنشی در شبکه اتفاق می‌افتد، دفتر کل یکسانی که نزد هر کدام از اعضای شبکه است، بر اساس الگوریتمی از معادلات ریاضی، تغییر می‌کند.

در واقع، برای اینکه یک تراکنش انجام شود، بایستی اکثریت اعضای شبکه  آنرا تایید نمایند. افراد برای انتقال وجه یا انجام تراکنش در شبکه بیت‌کوین، بایستی امضاء خاص خود را داشته باشند. همانند دنیای واقع که شما هنگام چک‌نویسی، آنرا با امضاء خود تایید می‌کنید.

امضاء افراد در شبکه بیت‌کوین، دنباله‌ای از اعداد است که بصورت رمزنگاری شده، برای تایید انتقال وجه توسط کیف پول الکترونیکی تولید می‌شود.

امضاء‌های یک فرد برای هر تراکنش متفاوت بوده و امکان کپی کردن از روی آن وجود ندارد. در رابطه با مثال محسن و رضا، رضا از همه افراد شبکه که یک نسخه از دفتر کل را نزد خود دارند، درخواست می‌کند تا دفاتر کل خود را بصورتی که خودش ۵ بیت‌کوین بدهکار شود و محسن ۵ بیت‌کوین طلبکار شود، اصلاح کنند.کیف پول الکترونیکی رضا، مشخصات محسن و مبلغ بیت‌کوین را به مساله‌ریاضی رمزنگاری کرده و آنرا برای تمامی اعضای شبکه ارسال می‌کند تا پس از حل مساله ریاضی، اقدام به اصلاح دفاتر کل خود کنند.[1]

[1] – https://Arzdigital.com

همه‌ افراد شبکه در این حالت از قدرت یکسانی برای تغییر در دفتر کل برخوردار هستند.در واقع، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شبکه بیت‌کوین توزیع‌یافتگی آن است. به عبارت دقیق‌تر، امکان تسلط و کنترل شبکه بیت‌کوین توسط یک دولت یا گروه امکان‌پذیر نیست. هنگام انجام یک تراکنش، پیام‌رمزنگاری شده مربوط به آن تراکنش برای افراد شبکه ارسال می‌شود. دفتر کلی که نزد هر کدام از افراد شبکه است، هنگامی که یک تراکنش تایید می‌شود، دوباره اصلاح می‌گردد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه یک تراکنش تایید می‌شود؟

همان‌گونه که تا اکنون متوجه شده‌اید، هنگامی که فرمول رمزنگاری تولید شد، برای تمامی اعضاء شبکه ارسال می‌شود و کسانی که مایل باشند، اقدام به رمزگشایی از آن می‌نمایند.

اولین‌ شخصی که فرایند رمزگشایی را انجام دهد، از طرف شبکه تشویق شده و مقدار مشخصی از بیت‌کوین (در حال حاضر ۱۲.۵ بیت کوین) را دریافت می‌کند. در واقع، عمل ماینینگ را انجام می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، افراد در شبکه بیت‌کوین، بواسطه حل معادلات پیچیده ریاضی و رمزنگاری شده، بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

هر کدام از افرادی که مسايل را حل می‌کنند، همانند معدن‌چیان و جستجوگران قدیمی هستند که در حال کاویدن و استخراج طلا هستند با این تفاوت که ماینرها در دنیای مجازی در حال کاویدن و حل مسايل ریاضی هستند.

جوایز و بیت‌کوینی که به ماینرها داده می‌شود باعث جذابیت بیشتر حل مسايل و نگه‌داری از دفتر کل تراکنش‌ها شده و افراد بیشتری به آن جذب می‌شوند. هر چه افراد بیشتری در فرایند حل مسايل مشارکت کنند، امنیت شبکه نیز افزایش می‌یابد و پول یا بیت‌کوین به شیوه‌ای منطقی و تصادفی بین افراد شبکه توزیع می‌شود.

افراد در قبال افزایش امنیت شبکه، پاداش یا بیت‌کوین دریافت می‌کنند. در مورد مثال خودمان، اولین شخصی که بتواند رمزنگاری ایجاد شده توسط باب مبنی بر انتقال وجه به کارول را حل کند، از طرف شبکه بیت‌کوین تشویق می‌شود. افزون‌براین، کارمزدی نیز بابت انتقال وجه دریافت می‌کند. [1]

ما به ازای هر تراکنش، یک فرمول‌رمزبندی شده تولید می‌شود که حاوی اطلاعات تراکنش‌های قبلی انجام شده در شبکه بیت‌کوین است. هر چه تعداد افراد شبکه بیشتر باشد، معادله ریاضی پیچیده‌تر خواهد شد و حل‌کردن آن نیز زمان بیشتری به خود اختصاص خواهد داد.

حل مسايل ریاضی، نیازمند اختصاص زمان، انرژی برق و دستگاه‌های محاسباتی پیشرفته است.

چنانچه کسی قصد داشته باشد دفتر کلی که نزد هر کدام از اعضای شبکه است را تغییر دهد، بایستی به اندازه تمامی اعضای شبکه هزینه نماید و قاعدتا نیازمند اختصاص زمان، انرژی برق و دستگاه‌های پیشرفته‌تر خواهد بود که از نظر سودی که بدست خواهد آورد در مقایسه با هزینه‌هایی که کرده است، منطقی نخواهد بود. به همین علت، امکان تقلب در شبکه کاهش پیدا می‌کند. تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین، به نوعی حاوی اطلاعات قبلی تراکنش‌های قبلی مورد تایید شبکه نیز هستند و فرمول‌های ریاصی و رمزنگاری شده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که راه حل میانبر و کوتاهی برای حل مسايل وجود ندارد و واقعا بایستی از طریق صرف زمان و انرژی برق اقدام به حل مسايل نمود.

بیت‌کوین یک رمزارز است که توسط فعالیت گروهی افراد شبکه، مدیریت می‌شود. هر کدام از افراد شبکه، دفتری از کل تراکنش‌های شبکه را در اختیار دارد.

هنگامی که یک پیام تراکنش توسط یکی از افراد شبکه در قالب یک فرمول ریاضی رمزنگاری شده، ارسال می‌شود هر کدام از اعضای شبکه اقدام به بررسی و تایید امضاء یا همان رمز ریاضی می‌نمایند. اولین شخصی که فرمول ریاضی را رمزگشایی کند، جایزه‌ای تحت عنوان بیت‌کوین دریافت می‌کند.

[1] – https://coiniran.com

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها