پاک کردن حافظه پنهان ( cache ) گوشی های اندرویدی

0
36662
پاک کردن حافظه پنهان ( cache ) گوشی های اندرویدی

گوشی های موبایل دارای فضای محدودی برای ذخیره سازی هستند. به همین دلیل پر شدن حافظه را می توان یکی از مشکلات بسیاری از کاربران دانست. بسیاری از این مشکلات با پاک کردن حافظه پنهان یا Cache پاک می شود.

حافظه cache چیست؟

اپلیکیشن ‌هایی که به طور منظم در طول روز استفاده می‌ کنید، فایل ‌های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات ایجاد می‌کنند. از این فایل ‌های داده‌ ای موقتی، به عنوان کش یاد می‌ شود که مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی گوشی اندرویدی شما را همین فضای کش یا پنهان در بر می‌گیرد. در واقع گوشی این فایل ها را منظور فراخوانی هر چه سریع‌ تر داده ‌های مربوط به اپلیکیشن مورد نظر استفاده می‌ کند. هدف حافظه نهان Cache این است که سرعت دستگاه را افزایش داده و پردازش پردازنده را کاهش دهد.

بعد از روشن کردن دستگاه و باز کردن یک برنامه احتمالاً متوجه کندی آن شده اید در صورتی که با باز کردن برنامه در دفعات بعد سرعت بیشتری را شاهد خواهید بود. این افزایش سرعت به لطف همین داده های ذخیره شده در کش است.  در واقع، فایل کش زمانی به کارتان می‌آید که قصد دارید برنامه‌ ای را در گوشی موبایل خود به سرعت باز کنید. برای مثال اپلیکیشنی مانند یک اپلیکیشن کتاب صوتی را در نظر بگیرید. این اپلیکیشن لیست رکوردها و صوت هایی که بیشتر به آن‌ ها گوش می دهید را در فایل کش خود ذخیره می‌ کند تا با هر بار اجرای آن مجبور به بارگذاری مجدد لیست نشود.

از این رو سرعت کار نیز بالا می ‌رود و زودتر می توانید به لیست خود دسترسی داشته باشید. اما تلنبار شدن خود این فایل ها که از هر برنامه ای روی حافظه ایجاد می شوند می تواند به پر شدن حافظه منجر و در نهایت موجب کندی گوشی شود. بنابراین نیاز است که هرزگاهی اقدام به پاک کردن حافظه کش کنید.حافظه cache چیست؟

تفاوت حافظه کش با  app data

App data همان اطلاعاتی هستند که شرکت سازنده گوشی شما پس از اجرای برنامه روی سیستم ذخیره می کند و این چیزی متفاوت با کش است. داده های برنامه شامل اطلاعات اصلی برنامه است و پاک کردن آن، برنامه را به شکلی تبدیل می کند که برای اولین بار آن را دانلود کرده بودید. تمامی تنظیمات و.. حذف می شوند و این کار به نوعی شدید تر از پاک کردن حافظه کش است. بنابراین لازم است که این دو مفهوم را متفاوت از هم نگاه کنید.تفاوت حافظه کش با  app data

  دلایل پاک کردن cache مرورگر و برنامه ها

  • از جمله دلایل پاک کردن کش در حافظه های گوشی می توان به پر شدن بی دلیل حافظه گوشی اشاره کرد. اگر حس کردید بدون اینکه فایلی روی گوشی خود بریزید، یا عکس و موسیقی دانلود کنید، روز به روز حافظه شما در حال پر شدن است، بدانید که تایم پاک کردن کش رسیده است. اما همانطور که می‌دانید این روش یک راه حل موقت است، زیرا هر زمان که برنامه مورد نظر خود را اجرا می‌ کنید، فایل‌ های کش جدیدی ایجاد می‌ شوند.
  • همچنین یکی دیگر از دلایل این امر را می توان کند شدن گوشی دانست. بارها پیش می آید که برنامه ای را باز می کنید، اما به کندی باز شده یا بین تب ها می چرخد، در چنین حالتی بهتر است که اقدام به پاک کردن حافظه پنهان گوشی خود کنید و خود را از شر فایل های اضافی خلاص کنید.
  • فایل‌های کش قدیمی می‌توانند به طور بالقوه تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی ایجاد کنند. صفحات وب ذخیره شده در حافظه کش مرورگر شما ممکن است حاوی اطلاعات حساس باشند. صفحات وبی که در مرورگر شما کش می‌ شود ممکن است شامل اطلاعاتی حساس باشد. اگر یک شخص بدون اجازه به این فایل‌ ها دسترسی پیدا کند، می‌تواند اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرد.
  • اگر مرورگر یا اپلیکیشن دیگری قادر به نشان دادن آخرین نسخه صفحه مورد نظر نباشد، بهترین راه پاک کردن حافظه کش است تا صفحه جدید را بارگذاری کند.
  • هنگامی که قصد دارید فایل‌ های حاوی اطلاعات شخصی را پاک کنید تا از حریم خصوصی خود محافظت کنید و ردپایی از شما برجا نماند.
  • هنگامی که فضای ذخیره سازی گوشی موبایل شما اندک است و نمی‌خواهید ویدیوها، عکس‌ ها و اپلیکیشن‌ های خود را پاک کنید، یکی دیگر از راه ها پاک کردن حافظه پنهان است.  دلایل پاک کردن cache مرورگر و برنامه ها

نحوه پاک کردن حافظه پنهان در اندروید

هنگامی که از اپلکیشن ها استفاده می کنید، فایل هایی روی گوشی شما برای فراخوانی سریع تر برنامه ها ذخیره می شود. این فایل ها در پوشه ای به نام Cache قرار دارند. این کار موجب صرفه جویی در زمان و اطلاعات اما افزایش حجم اشغال شده روی گوشی می شوند. برای پاک کردن حافظه پنهان در اندروید نیاز است که مراحل زیر را سپری کنید.

  • وارد setting گوشی خود شوید.
  • پس از آن روی Storage کلیک کنید.
  • اگر گوشی شما اندروید اوریو یا بالاتر است، می توانید صفحه تنظیمات مدیریت فایل را هم باز کنید.
  • روی قسمت internal storage کلیک کنید.
  • اکنون روی cached data بزنید.
  • هنگامی که باکس دیالوگ باز شد، اگر مطمئن به انجام این کار هستید روی OK کلیک کنید.
  • اکنون حافظه پنهان گوشی اندروید شما پاک شده است.

به یاد داشته باشید که پاک کردن حافظه پنهان موجب پاک کردن اطلاعات حساب کاربر فرد در برنامه ها نخواهد شد. داده های برنامه می توانند از قسمت clear data حذف شوند و ربطی به قسم کش ندارند.

نکته دیگر اینکه گوشی هایی که کارت حافظه SD ندارند، نمی توانند گزینه های internal storage و SD را مجزا ببینند و تنها می توانند وارد حافظه داخلی خود گوشی شوند و حافظه جانبی دیگری وجود ندارد.نحوه پاک کردن حافظه پنهان در اندروید

نحوه پاک کردن حافظه پنهان برنامه ها

هر گوشی هوشمند دارای یک اپلیکیشن مدیریت برنامه است که می توانید آن را از طریق منوی تنظیمات دریافت کنید. هر چند که این اپلیکیشن ممکن است از هر مدل گوشی به نوع دیگر فرق داشته باشد و این بستگی به برند تولیدکننده گوشی شما دارد. شما با ورود به این اپلیکیشن مدیریت فایل می توانید به حافظه کش دسترسی داشته باشید. به این ترتیب که پس از ورود به internal storage پوشه ای به نام android و سپس Data را خواهید دید. در این مسیر پوشه های کش هر برنامه وجود دارد که می توانید آنها را به صورت دستی پاک کنید. اما راه دیگری وجود دارد در ادامه توضیح داده می شود.

آموزش پاک کردن حافظه پنهان یک برنامه

اگر فایل حافظه کش برنامه مورد نظر با مشکل مواجه شده و برنامه نمی‌تواند به درستی اجرا شود می توانید حافظه پنهان آن را پاک کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد setting گوشی خود شوید.
  • به قسمت برنامه ها یا apps بروید.
  • برنامه ای که می خواهید کش آن را پیدا کنید را انتخاب کنید.
  • پایین گزینه ها uninstall و Force Stop قسمتی به نام Storge وجود دارد ( البته این ممکن است در گوشی های مختلف متفاوت باشد. مهم این است که در این بخش به دنبال چیزی به نام Storage بگردید.)
  • با زدن این گزینه اطلاعاتی در مورد حجم اپلیکیشن روی گوشی و دیگر گزینه ها مانند Clear Data و Clear Cache دیده می شود.
  • روی Clear Cache کلیک کنید تا کش برنامه شما پاک شود.نحوه پاک کردن حافظه پنهان برنامه ها

 چگونه حافظه پنهان گوشی سامسونگ را پاک کنیم

پاك كردن حافظه گوشي سامسونگ در اندروید 7 به پایین با روشی به شرح زیر است:

  • ابتدا وارد setting گوشی شوید.
  • روی Smart manager کلیک کنید.
  • سپس وارد گزینه Storage شوید.
  • در این قسمت اطلاعات زیادی در مورد اینکه چه اندازه فضا در دسترس دارید می بینید و می توانید به راحتی اطلاعات غیرضروری را حذف کنید.
  • برای پاک کردن داده های غیرضروری مانند فایل های قدیمی، اطلاعات کش، تصاویر تامب نیل و دیگر موارد روی گزینه Detail ضربه بزنید تا جزئیات دقیق تر را مشاهده کنید.
  • سپس به صفحه storage برگردید و گزینه unnecessary data را بزنید.
  • به این صورت حافظه کش گوشی سامسونگ شما پاک می شود.

حافظه ی پنهان گوشی سامسونگ در اندروید 7 به بالا

اگر گوشی شما نوت 8 یا اس 7 به بالاست، از روش زیر برای پاک کردن حافظه پنهان می توان استفاده کرد:

  • گزینه setting را بزنید.
  • روی گزینه Device maintenance بزنید. از این قسمت، برای دسترسی آسان و کنترل کامل هر دسته به بخش های مختلفی تقسیم می شود.
  • قسمت storage را بزنید. در واقع، با این گزینه شما تمام اسناد، فایل های دانلودی، تصاویر، فیلم های، فایل های صوتی و دیگر برنامه ها دسترسی خواهید داشت. هر دسته بندی در این گزینه نشان می دهد که چه اندازه فضا استفاده شده است.
  • در نهایت Clear now را بزنید تا حافظه پنهان گوشی سامسونگ شما پاک شود. توصیه می کنیم که حتما از کارت حافظه استفاده کنید و برنامه را تا جایی که امکان دارد به کارت حافظه منتقل کنید تا فضای داخلی گوشی آزادتر شود. چگونه حافظه پنهان گوشی سامسونگ را پاک کنیم

 چگونه حافظه پنهان گوشی هواوی را پاک کنیم

دسترسی به حافظه پنهان گوشی هواوی نیز کار پیچیده ای نیست. در گوشی های هواوی اندروید پای در بخش Storage قادر به دیدن برنامه هایی که بیشترین میزان حافظه را پر کرده اند خواهید بود. اما اگر می خواهید حافظه پنهان گوشی خود را پاک کنید نیاز است که مانند دیگر گوشی های اندرویدی از طریق بخش apps اقدام کنید. روی هر برنامه ضربه زده و قسمت Clear cache را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید فایل های اضافی گوشی را به تفکیک هر برنامه پاک کنید.

معرفی برنامه های موردنیاز برای پاک کردن حافظه پنهان گوشی

برنامه های جانبی زیادی مانند Cleaner و clean master می توانند به پاکسازی حافظه پنهان یا کش گوشی شما کمک کنند. برای مثال برنامه cleaner ابزاری سریع برای حذف حافظه کش برنامه ‌ها. یک کلیک برای حذف اینگونه فایل ‌ها از تمام برنامه ‌ها و باز کردن فضای حافظه داخلی گوشی آندروید است.

خوب است بدانید برخی از اپلیکیشن هایی که روی گوشی هوشمندی اندرویدی خود نصب و اجرا کرده اید، در قسمت setting دارای گزینه ای برای پاکسازی حافظه پنهانی هستند اما برای بعضی دیگر از برنامه ها به این صورت نیست و باید به بخش Application manager مراجعه نمایید.

در این قسمت لیست همه اپلیکیشن ها به نمایش در می آید و به همین دلیل یافتن موراد دلخواه برای پاکسازی حافظه پنهان، وقت گیر است. در چنین مواقعی اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن “App Cache Cleaner” وارد عمل شده و تنها فهرست برنامه هایی که حافظه پنهان را اشغال کرده اند، به شما نشان می دهد.

با لمس هر مورد در برگه APP CACHE از این اپلیکیشن اندرویدی، به صفحه جزئیات همان برنامه منتقل خواهید شد و کافی است بر روی گزینه Clear Cache اشاره کنید. البته خوب است بدانید که راه سریعتری هم در این برنامه وجود دارد و آن، استفاده از دکمه Clear All است. هرچند باید در به کار بردن این دکمه و برای جلوگیری از پاک شدن اطلاعات مهم، دقت کافی را داشته باشید. با نگهداشتن طولانی انگشت روی نام برنامه ها نیز گزینه های دیگری از قبیل Uninstall و Share را در اختیار شما قرار می دهد. در تب دوم و قسمت junk files می توانید فایل های بی مصرف و بی فایده را نیز از دستگاه خود پاک کنید و به سرعت آن بیافزایید. چگونه حافظه پنهان گوشی هواوی را پاک کنیم

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها