چرا باید سازمان و کسب و کارهای ما آنالیز شوند؟

0
395
چرا باید سازمان و کسب و کارهای ما آنالیز شوند؟|کالاسودا

 

چرا باید سازمان و کسب و کارهای ما آنالیز شوند؟|کالاسودادکتر حمیدرضا بصیرت

می گوئیم، آنالیز بالینی یا چکاپ، زیرا در اثر این اقدام استراتژیک، کسب و کارها و شرکت ها، مورد تجزیه و تحلیل های ساختاری و فرآیندی قرار می گیرند.

وقتی یک سازمان بازرگانی یا یک بنگاه تولیدی، از نظر ساختاربندی و برنامه ریزی های اجرایی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار می گیرد؛ نتایج خارق العاده ای، نصیب مدیران ارشد می شود.

در نظر بگیرید که بخش های مهم و راهبردی یک شرکت صنعتی یا بازرگانی مانند بازاریابی و فروش، تولید عملیات و منابع انسانی و مالی، تا چه اندازه دارای چالش ها و مسائل مختلف مدیریتی و اجرایی هستند؟

چگونه یک مدیر می تواند همه مسائل را مشاهده و تجزیه و تحلیل کند وقتی به طور روزانه و مستمر، درگیر امورات اجرایی سازمان خود است؟

 

به عنوان مثال، فردی بنا برعادت و رویه زندگی و بر اساس اهمیت به سلامت شخصی خود، هرازگاهی نزد پزشک عمومی رفته و خود را چکاپ می کند و ممکن است امراض یا نارسایی هایی در بدن او وجود داشته باشد که بی خبر از آن است. او با یک پرداخت حق ویزیت و یا نهایتا انجام آزمایشات عمومی، متوجه می شود که دارای عارضه ها و بیماری هایی است و برای بهبود آنها، اقدام و نزد متخصص می رود، جایی که اکثرا تحت عنوان کلینیک نام برده می شود.

یا در نظر بگیرید، اتومبیل ما برای تعویض روغن یا رفع یک نقیصه کوچک، روانه تعمیرگاه می شود. واضح است که برای همه ما پیش آمده که مثلا برای تعویض لنت یا روغن ماشین خود به تعمیرگاه رفته ایم، ولی استاد مکانیکی با تجربه به ما می گوید، به نظر می رسد ماشین شما مشکلات دیگری هم دارد. مثلا ممکن است شمع های ماشین شما، نیازمند تعویض یا سیستم برقی و بخش باطری و دینام ماشین شما، نیازمند بازدید و چکاپ باشند. آیا تمایل دارید “دیاگ ” بزنم تا معلوم شود چه معایبی متوجه خودرو شماست؟ چرا که ممکن است خطراتی متوجه خودرو و حتی جان شما و خانواده شما شود.

طبیعتا انجام عمل دیاگ آن هم با یک قیمت خیلی ارزان به نسبت هزینه های نگهداری یک ماشین و قطعات گران آن و همینطور برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و تحمیل هزینه های سنگین تر ناشی از تعمیرات خودرو، برای ما خیلی مقرون به صرفه و عاقلانه است، به همین علت، با کمال میل این توصیه را می پذیریم و فکر نمی کنیم که این یک هزینه اضافی است؛ بلکه درک می کنیم که این یک اقدام هوشمندانه و پیش دستانه است.

این دو مثال عینی و واقعی را آوردم تا بگویم که سازمان ها و همینطور کسب و کارهای ما هم از این قاعده مستثنی نیستند و به شدت و بر اساس تجربه، نیازمند چکاپ های دوره ای و آنالیز بالینی هستند.

اصولا در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از نظر صنعتی و اقتصادی، آنالیز و ارزیابی های دوره ای یک امر مرسوم و پذیرفته شده است که از رهگذر انجام آن، به دستاوردهای بزرگی دست پیدا نموده اند. آنها باور دارند که باید در دوره های مختلف، سازمان خود را به مشاورین و متخصصین امر مدیریت، بسپارند تا به عنوان چشم سوم وارد شرکت های آنان شده و بدون سوء گیری و قضاوت های جانب دارانه، پروسه آنالیز و چکاپ سازمانی را انجام دهند.

شرکت های بزرگ و برندهای معتبر کشورهای صنعتی موفق از جمله ایالات متحده آمریکا، آلمان، سوئد، انگلستان، فرانسه، ژاپن و… حداقل هر ۶ ماه یکبار به ارزیابی و آنالیز سازمان های خود می پردازند تا از گزند آسیب های پنهان و آشکار عارضه ها و بیماری های سازمانی و خطراتی که کسب و کارهای آنها را تهدید می کند، مصون بمانند.

چرا باید سازمان و کسب و کارهای ما آنالیز شوند؟

آنالیز بالینی و چکاپ سازمانی، این فرصت طلائی را به مدیران کسب و کارها می دهد تا:

– از وضع موجود خود آگاه شوند.

– تا سطح بهره وری کارکنان خود و زوایای برنامه ریزی ها و فرآیندهای اجرایی خود را بهتر بشناسند.

– تا آگاه شوند که چه فرصت ها و تهدیدات – چه نقاط ضعف و قوتی دارند و برای برطرف کردن معایب و کمبودها باید از چه راهکارهایی استفاده کنند.

باید با قاطعیت گفت که این اقدام، یک سرمایه گذاری هوشمندانه و بلندمدت است و نشان از درک و فهم مدیریتی بالای مدیران ارشد سازمان ها دارد. به چنین اقدامات هدفمند و لازم، هرگز نباید به دید هزینه و صرف منابع مالی نگاه کرد. چراکه تبعات و آثار مثبت این اقدام، به اندازه ای عظیم و ارزشمند است که اگر مدیران به آن واقف باشند، قطعا به طور دوره ای به انجام آن مبادرت می ورزند.

سازمان و کسب و کارهای خود را هر چند وقت یکبار آنالیز و چکاپ کنیم، تا مجبور نشویم برای حفظ و بقای آن، متحمل فشار و استرس و هزینه های مالی سنگین شویم؛ که آیا بمانند یا از بین بروند!

کلینیک مشاوره مدیریت پارسیا ایده

www.parsiaideh.com

http://Telegram.me/parsiaideh

88310367 -021

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها