چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟

0
579
چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است؛ یک بسته اینترنتی را خریداری می‌کنید و بعد از چند روز پیامک اتمام اینترنت برای شما ارسال می‌شود. ممکن است متعجب شوید که چگونه این حجم از اینترنت در عرض چند روز به پایان رسیده است؛ اما با کمی دقت متوجه خواهید شد؛ روزانه عوامل بسیار زیادی وجود دارند که از حجم اینترنت شما مصرف می‌کنند و شما از هیچ‌یک از آن‌ها آگاهی ندارید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل اتمام سریع حجم اینترنت آشنا شوید. در این صورت می‌توانید در مصرف اینترنت خود صرفه‌جویی کنید.

دلایل اتمام سریع حجم اینترنت چیست؟

بازی‌های آنلاین

بازی‌های آنلاین یکی از دلایل اتمام سریع حجم اینترنت است؛ همه ما با بازی Clash of Clans آشنا هستید؛ این بازی و بازی‌های مشابه آن برای اجرا و انجام مراحل خود به اینترنت نیاز دارند؛ یعنی اگر اینترنت وایفای یا اینترنت داده شما خاموش باشد، نمی‌توانید وارد مراحل جدیدتر این بازی شوید. در هر بار که شما این بازی‌های آنلاین را انجام می‌دهید؛ مقداری از اینترنت شما مصرف می‌شود. بنابراین بهتر است در اجرا این بازی آنلاین کمی دقت کرده و ساعت‌های زیادی را صرف آن نکنید.

دلایل اتمام سریع حجم اینترنت چیست؟

آپدیت خودکار

آپدیت خودکار یکی دیگر از دلایلی است که حجم اینترنت شما را تمام می‌کند؛ درصورتی‌که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید؛ ممکن است سیستم‌عامل شما هر چند مدت یک بار آپدیت شود و ازآنجاکه حجم فایل‌های آپدیت شده سیستم‌عامل بسیار زیاد است؛ به‌مرور حجم اینترنت شما را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این امر می‌توانید به تنظیمات سیستم‌عامل خود بروید و تیک آپدیت خودکار را بردارید؛ در این صورت قبل از اینکه سیستم به‌صورت خودکار به آپدیت بپردازد؛ در ابتدا از شما سؤال می‌کند؛ شما می‌توانید گزینه “بله” را انتخاب نمایید و یا از یک شبکه وایفای دیگر برای آپدیت سیستم‌عامل خود بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید : چطور آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ را غیر فعال کنیم؟

علاوه بر این بسیاری از برنامه‌های بر روی گوشی‌های همراه نصب می‌شوند که قابلیت آپدیت خودکار در آن‌ها فعال است؛ در این صورت هر یک از این برنامه هر چند وقت یک بار به‌صورت خودکار آپدیت می‌شوند؛ شاید فکر کنید حجم اینترنتی که این برنامه‌ها برای بروز رسانی خود استفاده می‌کنند؛ بسیار کم است؛ بااین‌حال اگر تمام این برنامه‌ها آپدیت شوند؛ در ماه می‌تواند حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف نمایند.

آپدیت خودکار

پخش خودکار موزیک و ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

وقتی اینستاگرام را باز می‌کنید با حجم زیادی از ویدئوها و عکس‌ها مواجه می‌شوید که یکی پس از دیگری باز شده و از اینترنت شما مصرف می‌کنند. در این شرایط شما در حال مصرف حجم زیادی از اینترنت هستید؛ زیرا هر یک از این ویدئوها و عکس‌ها پشت سر هم، حجم اینترنت شما را از بین می‌برند. در برخی شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید قابلیت دانلود خودکار را غیرفعال کنید؛ در این صورت تنها آن دسته از ویدئوها و عکس‌هایی که دوست دارید، دانلود می‌شوند. به طور مثال برای خاموش کردن قابلیت دانلود خودکار در تلگرام می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  • در ابتدا برنامه تلگرام را اجرا کرده و از آیکون سه خطی در سمت چپ بالا صفحه گزینه تنظیمات (Settings ) را انتخاب نمایید.
  • به بخش Data and Storage بروید.
  • گزینه Automatic media download  را انتخاب کنید.
  • در این قسمت می‌توانید برای پخش خودکار موزیک و ویدئو در تلگرام برنامه‌ریزی کنید و تنظیمات را سفارشی سازی نماید. به طور مثال می‌توانید دانلود ویدئو را تنها درصورتی‌که به وایفای وصل هستید انجام دهید. درنهایت گزینه ذخیره را انتخاب کنید تا تنظیمات شما ثبت شود.

پخش خودکار موزیک و ویدیو در شبکه‌های اجتماعی

آپلود فایل و درایوهای ابری

استفاده از درایوهای ابری مانند Dropbox بسیار رایج شده است. کاربران ترجیح می‌دهند فایل‌های خود را در این فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری کنند. هر درایو ابری در ابتدا فضای را به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد تا فایل‌های خود را در آن آپلود کنید؛ این فضای ذخیره‌سازی رایگان است؛ اما هزینه آپلود فایل‌ها را باید بپردازید. بنابراین هر بار شما فایلی را در این درایوهای ابری آپلود می‌کنید؛ مقداری از اینترنت شما مصرف خواهد شد.

آپلود فایل و درایوهای ابری

آپدیت خودکار آنتی‌ویروس‌ها

آنتی‌ویروس‌ها برنامه‌های حجیمی هستند که برای حفاظت و امنیت سیستم شما استفاده می‌شوند؛ اما این نرم افزارها ممکن است هر چند مدت یک بار دچار تغییرات زیادی شده و درنتیجه به‌صورت خودکار آپدیت شود. این آپدیت آنتی‌ویروس‌ها می‌تواند تا میزان زیادی از حجم اینترنت شما را مصرف کند؛ بنابراین اگر مشکل تمام شدن حجم اینترنت شما، به دلیل آپدیت آنتی‌ویروس است؛ هر چه زودتر قابلیت آپدیت خودکار را در آن غیرفعال کرده و از بسته‌های نامحدود برای بروز رسانی آن‌ها استفاده کنید؛ علاوه بر این شما می‌توانید از آنتی‌ویروس‌هایی استفاده کنید که برای بروز رسانی به حجم اینترنت کمتری نیاز داشته و به اصطلاح سبک‌تر باشند.

آپدیت خودکار آنتی‌ویروس‌ها

ویروس‌ها

ویروس‌ها و تروجان هایی که سیستم شما را آلوده می‌کنند؛ درون سیستم رخنه کرده و به بروز رسانی و رشد خود می‌پردازند. در این صورت هر یک از آن‌ها می‌توانند میزانی از اینترنت شما را مصرف کنند. بنابراین وجود آنتی‌ویروس در هر سیستم ضروری است.

استفاده دیگران از اینترنت شما

درنهایت اگر هیچ‌یک از گزینه‌های فوق حجم اینترنت شما را از بین نمی‌برد؛ ممکن است فردی در حال سرقت از اینترنت شما باشد. امروزه افراد می‌توانند با نرم افزارهای خاصی اینترنت شما را هک کرده و از آن استفاده کنند. بنابراین اگر تازگی احساس می‌کنید سرعت اینترنت تان کم شده و حجم آن به سرعت تمام می‌شود؛ بهتر است مودم خود را بررسی کنید. در تنظیمات مودم می‌توانید مشاهده کنید که در یک لحظه چند دستگاه به مودم وصل است؛ در این قسمت از تنظیمات مودم، آی پی دستگاه‌هایی که به آن متصل است نشان داده می‌شود که می‌توانید آن را بررسی نمایید.

برای جلوگیری از استفاده دیگران از اینترنت شما، بهتر است برای مودمتان یک رمز قوی (ترکیبی از اعداد؛ حروف بزرگ و کوچک و نشانه‌ها) استفاده کنید؛ اسم وایفای خود را پنهان کنید تا هر فرد تنها با وارد کردن نام شبکه بتواند به آن دسترسی داشته باشد. درنهایت می‌توانید دسترسی به مودم را محدود کرده و تنها آن را برای دستگاه‌های خود آزاد بگذارید.

استفاده دیگران از اینترنت شما

مشکلات سرویس‌دهنده اینترنتی

اگر با بررسی موارد بالا؛ نتوانستید علت اتمام حجم اینترنت خود را متوجه شوید؛ ممکن است مشکل از سرویس‌دهنده اینترنتی شما باشد. البته این مورد به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ بااین‌حال شما می‌توانید با مراجعه به شرکت یا تماس با آن‌ها، ریز مصرف‌های خود را در ساعات مشخص دریافت کرده و آن را بررسی کنید.

مشکلات سرویس‌دهنده اینترنتی

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها