چطور هوش مصنوعی می تواند مانع از منقرض شدن ما شود

0
279
چطور هوش مصنوعی می تواند مانع از منقرض شدن ما شود

این روزها پروژه های علمی زیادی در حال بهره گیری از پتانسیل یادگیری اتوماتیک هستند تا بدین ترتیب بتوانند با جلوگیری از خطراتی که منجر به منقرض شدن نسل بشر می شود، به حفظ محیط زیست کمک کنند. تک تک موادی که در اطراف ما هستند، از خاک گرفته تا بافتهای مختلف، از پلاستیک تا چوب، همگی از سطح بیوسفر زمین استخراج شده اند؛

هرآنچه که می خوریم، شیوه سرمایش و گرمایش ما در زندگی و حتی آخرین مدل گوشی هوشمندی که خریداری می کنیم، همگی از موادی ایجاد شده اند که در نهایت به طبیعت مرتبط است و از همین رو باید در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشیم.

شروع تلاشها برای جلوگیری از خطر انقراض گونه ها

بسیاری از منابع کره زمین رو به اتمام هستند و البته ابزارها و تلاشها برای حفاظت از محیط زیست و مقابله با خطر منقرض شدن انسانها وگونه های مختلف گیاهی و جانوری در حال افزایش است. سیستمهای هوش مصنوعی هم دراین میان می توانند نقش پررنگی را در حفظ تنوع زیستی و نبرد با تغییرات اقلیمی و بهره وری انرژی ایفا کنند.
ارتباطات موجود میان تکنولوژی اطلاعات و علوم محیط زیست، نظم جدیدی را ایجاد کرده که به اسم “اطلاع رسانی محیط زیست” شناخته می شود و پیاده سازی آن، “اینترنت محیط زیست” را ایجاد کرده: اتحاد تکنولوژی هایی که از هوش مصنوعی، دیتای بزرگ و اینترنت اشیا تشکیل شده و در پروژه هایی برای محافظت از محیط زیست به کار گرفته می شوند.

بهره گیری از هوش مصنوعی در کشاورزی

در ژانویه سال 2019 در مجمع جهانی اقتصاد (FEM) که در داووس برگزار شد، گزارشی درمورد “هوش مصنوعی و اقتصاد دورانی؛ هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای سرعت بخشیدن به گذار” نوشته بنیاد الن مک آرتور با مشارکت گوگل و حمایت تحلیلی مک کینزلی و کمپانی ارائه شد.
بر طبق این آنالیز،می توان از هوش مصنوعی برای از بین بردن زباله ها بهره برد و بدین ترتیب حدودا 127 میلیارد دلار در سال در هزینه ها صرفه جویی نمود. به عنوان مثال، زمانی که میوه آماده برداشت است، می توان درخواستها برای این محصول را ارزیابی کرد و بهترین استفاده تجاری را از این محصول غذایی و زیرمجموعه هایش داشت.در این گزارش به این نکته اشاره شده که ترکیب پتانسیل هوش مصنوعی با اقتصاد دورانی، فرصت فوق العاده ای را فراهم کرده که طی آن می توان یکی از بخشهای پیشرفته تکنولوژی این دوره را به طرز بی نظیری مدیریت کرد؛ این درواقع تلاشی برای تغییر رادیکال اقتصاد، به مدلی بازسازی کننده، انعطاف پذیر و مناسب برای بازه ای طولانی مدت است.

هوش مصنوعی برای جلوگیری از منقرض شدن گونه ها

در سال 2018 نیز در مجمع جهانی اقتصاد، بررسی مشابهی انجام شده بود:«بهره گیری از هوش مصنوعی برای کره زمین». تمرکز این تلاش برروی شش چالش جهانی بود: تغییرات آب و هوایی، حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از اقیانوسها، امنیت آب، محافظت از زمین درمقابل آلودگی هوا و جلوگیری از حوادث فاجعه بار.
در این بررسی از بیش از 80 اپلیکیشن کاربردی نام برده شده بود؛ از وسایل نقلیه خودکار برای ساماندهی ترافیک، مدیریت بهتر و توزیع انرژی های تجدیدپذیر و به علاوه گردآوری اتوماتیک اطلاعات و به کارگیری اپلیکیشن های رباتیک برای تشخیص زودهنگام بیماریها ، آفات و مشکلات کشاورزی، مدیریت مزارع و درکل بهینه سازی عملکرد کشاورزی. همه این اقدامات باعث کاهش مصرف آب، کودها و آفت کش ها خواهند شد.

هوش مصنوعی در خدمت پیش بینی آب و هوایی

هوش مصنوعی به علاوه می تواند با آنالیز اطلاعات در زمان واقعی درمورد حوادث فاجعه بار آب و هوایی که درسراسر دنیا رخ می دهد و در راستای بهبود پیش بینی آب و هوایی نیز به کار بیاید . به لطف مدلهای ریاضی، این امکان وجود دارد تا راهکارهایی برای جلوگیری از اتفاقات فاجعه بار درنظر گرفته شود و با دادن هشدارهای به موقع و مدیریت اورژانس از وقوع این فجایع جلوگیری کرد.
به گفته یکی از محققان این پروژه، به لطف پیشرفت هوش مصنوعی، حالا می توان برخی حوادث فاجعه بار آب و هوایی، مثل توفان ها را در ابعاد کوچکتری شبیه سازی کرد. در آینده ای نزدیک و با شبیه سازی این حوادث، می توان پیش بینی های دقیقی درمورد عواقب و تاثیرات این اتفاقات انجام داد.

استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز یخهای قطبی

جوزف کوک، دانشمند و محقق National Geographic با بهره گیری از هوش مصنوعی به آنالیز اطلاعات ماهواره ای می پردازد و نقشه سطح یخهای قطبی را درمی آورد و ارزیابی می کند که با گذر زمان، یخهای قطبی چه تغییراتی می کنند. در پروژه او، از ماهواره ها و کوادکوپترهایی برای سفر به کریوسفر استفاده می شود و با استفاده از الگوریتمهای مشخص، این دیتاها آنالیز می شوند تا بتوان تصویری دقیق از مساحت یخهای قطبی به دست آورد.
درحال حاضر می توان از ماشینهایی که ساخته ایم استفاده کنیم تا به ما کمک کنند تا عملکرد طعبیت را بهتر درک کنیم و بدین ترتیب بهتر بتوانیم از محیط زیست حفاظت کرده واز منقرض شدن گونه های گیاهی وجانوری جلوگیری کنیم.
عملا استفاده از یادگیری خودکار، باعث شده تا پردازش اطلاعات مرتبط با توزیع و فراوانی گونه های زنده جانوری در فضا و زمان بهتر انجام شود؛ بحث اطلاعات چندگانه و تکمیلی درمیان است که به عنوان مثال به ما می گوید که در چه منطقه ای، چند بار و در چه شرایط زیست محیطی ای، فلان گونه زنده از جانوران دیده شده اند.

نتیجه نهایی جلوگیری از منقرض شدن گونه های مختلف جانوری است.

بهره گیری از هوش مصنوعی در اکولوژی دریاها

هوش مصنوعی در زمینه اکولوژی دریاها هم مشارکت گسترده ای داشته. طبق گزارش مجله نیچر، محققان دانشگاه لوئیزیانا، ازهوش مصنوعی برای آنالیز کتابخانه ای با بیش از 288 هزار میکروگرافی(تصاویری که توسط میکروسکوپ گرفته می شود) درساعت، که از داخل دریا گرفته می شود، استفاده می کنند. هرتصویر شامل تعداد و گونه های متنوعی از موجودات دریایی است.
دانشمندان با بهره گیری از یادگیری اتوماتیک برای تبدیل این حجم بالا از اطلاعات به لیستی از موجودات زنده بهره می برند تا بدین ترتیب اکولوژیست ها بتوانند از این اطلاعات برای دسته بندی کردن اجتماعات پلانتکون ها بهره ببرند.

مایکروسافت و فراهم کردن امکان دسترسی دانشمندان به هوش مصنوعی

مایکروسافت هم دسترسی سریع و ساده ای را به هوش مصنوعی و یادگیری اتوماتیک در اختیار دانشمندان و محققان زیست محیطی قرار داده است. در سال 2017، برنامه AI For Earth معرفی شد و درطول این دو سال، بیش از 230 بورس به تیمهای تحقیقاتی از 63 کشور مختلف دنیا داده شد که در 4 حوزه مشغول به تحقیق هستند: تغییرات اقلیمی، کشاوری، تنوع زیستی و آب.
این کمپانی همچنین دو API برای AI for Earth ایجاد کرده که یکی برای نقشه گذاری زمین و دیگری برای دسته بندی گونه های جانوری است و هردوی اینها بری هرفردی که بخواهد از آنها استفاده کند، در دسترس هستند. به علاوه مایکروسافت پروژه های هیجان انگیزدیگری را هم ارائه کرده: اتیکت زدن اطلاعات برای پردازش با هوش مصنوعی و اعتباراتی برای Azure سرویسی که در ابرها ارائه می کند.
پروژه هایی که به جریان افتادند، از اپلیکیشن هایی برای عکاسی از زندگی حیات وحش و دسته بندی آنها گرفته تا ابزارهایی برای جلوگیری از شکارهای غیرمجاز در قاره آفریقا که در جلوگیری از منقرض شدن گونه های مختلف جانوری خدمت می کنند، مشغول هستند.

فارم بیتس،با بهره گیری از سنسورها و کوادکوپترهای اتوماتیک، به کشاورزان ابزارهای لازم برای کشت و کار کارآمد با کمترین استفاده از منابع و به دست آوردن بیشترین محصولات را می دهد.
پروژه Premonition هم با به کارگیری کوادکوپرها و رباتها برای یافتن وبه دام انداختن ژن های پشه ها کمک می کند تا از افزایش شیوع بیماریهایی مثل مالاریا، زیکا و ابولا جلوگیری کند. SilviaTerra از هوش مصنوعی AI For Earth برای گرفتن عکسهای ماهواره ای درراستای محافظت از جنگلها کمک می گیرد.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها