چگونه سرعت اینترنت را ۴ برابر کنیم؟

0
1171

با تبدیل اینترنت ADSL به VDSL می توانید سرعت ۴ برابری را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ۱.۵ میلیون ایرانی قرار است از اینترنت VDSL استفاده کنند که امکان دارد شما هم یکی از آن ها باشید.

ارائه VDSL به ۱.۵ میلیون ایرانی تا پایان ۹۸

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امکان تبدیل اینترنت ADSL به اینترنت VDSL سخن گفت و حالا مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که تا پایان امسال ۱.۵ میلیون پورت VDSL در کشور جایگزین اینترنت ADSL می‌شود و مشترکان ۴ برابر سرعت فعلی اینترنت را تجربه می کنند.

طبق گفته مجید صدری، این پروژه در فاز نخست برای مشترکان فعلی اینترنت شرکت مخابرات ایران ارائه می شود. به این معنی که با تعویض کابل و سایر امکانات، سرویس ADSL بیش از ۵ میلیون مشترک فعلی مخابرات ارتقا داده شده و به VDSL تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که هفته آینده راه اندازی حدود ۷۰ هزار پورت VDSL در نقاط مختلف کشور آغاز می شود.

چگونه اینترنت VDSL بخریم؟

برای دریافت سرویس، نیازی نیست مشترکان با جایی تماس بگیرند و به محض آماده شدن تجهیزات مربوطه، مرکز مخابرات با مشترک تماس می گیرد. این طرح به مرور در کل کشور اجرایی می شود و پس از بررسی فاز به فاز شبکه در مراکز مخابراتی، این سرویس عملیاتی می شود.

ارائه مودم VDSL رایگان

اگرچه امکان تبدیل مودم ADSL به VDSL وجود دارد اما شرکت مخابرات اعلام کرده که مودم های قبلی را از مشترک تحویل گرفته و به جای آن مودم VDSL به مشترک تحویل می دهد. مابه التفاوت هزینه مودم را مخابرات می پردازد و نیازی به پرداخت هزینه از سوی مشترک نیست.

ADSL (ای دی اس ال)چیست؟

ADSL (ای دی اس ال) زیر شاخه‌ تکنولوژی DSL محسوب می شود. تکنولوژی ADSL (ای دی اس ال) نسبتاً جدید بوده و به کاربران اجازه می‌دهد که علاوه بر انتقال صوت از طریق خطوط تلفن، به انتقال داده آن هم با نرخ زیاد نیز دست یابند. در ایران بیش از ۶۰۰ شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت وجود دارد که ADSL (ای دی اس ال) به مشترکان خود ارایه می دهند. فناوری ADSL (ای دی اس ال) از میانه های دهه ۸۰ در ایران فراگیر شد و در اختیار منازل و کاربری های شخصی قرار گرفت. مودم های ارایه دهنده ADSL (ای دی اس ال) نیز همگام با جهان در ایران در حال پیشرفت است.

VDSL (وی دی اس ال)چیست؟

اما حالا قرار شده که این تکنولوژی سرعت ۴ برابری در قالب VDSL (وی دی اس ال) به مشترکان ADSL (ای دی اس ال) ارایه دهد. عملکرد VDSL (وی دی اس ال)، در اغلب موارد مشابه ADSL (ای دی اس ال) است. البته این سیستم بروزتر از ADSL (ای دی اس ال) بوده که تفاوت هایی در زمینه سرعت دانلود با سیستم قدیمی تر یعنی ADSL (ای دی اس ال) دارد.

VDSL (وی دی اس ال) این روزها در کشورهای پیشرفته در منازل و کاربری های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به پهنای باند بیشتر در آن کشورها، VDSL (وی دی اس ال) کارایی بیشتری نسبت به ADSL (ای دی اس ال) دارد. مودم VDSL (وی دی اس ال) همان مودم ADSL (ای دی اس ال) است که با یک ترفند کوچک به جای ADSL (ای دی اس ال) اینترنتVDSL (وی دی اس ال) در اختیار شما قرار می دهد.

تفاوت های ADSL با VDSL

VDSL (وی دی اس ال) که پیشرفته تر از ADSL (ای دی اس ال) محسوب می شود، در چند مورد با آن تفاوت دارد.

سرعت دانلود در استاندارد VDSL ، ۵۲ (وی دی اس ال)مگابیت دانلود و ۱۶ مگابیت آپلود و در حالت VDSL۲، ۱۰۰ (وی دی اس ال)مگابیت دانلود و تا ۲۲ مگابیت آپلود که در هر دوحالت بصورت نامتقارن است. همچنین ارائه سرویس از کافوهای نوری نزدیک به مشترک که باعث افزایش کیفیت سرویس و سرعت می‌شود.

استفاده از بستر سیم‌های مسی مشترک و بدون نیاز به تعویض و یا سیم کشی دوباره و امکان ارائه خدمات ارزش افزوده مختلف به مشترکین مانند خطوط تلفن SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، ویدئو کنفرانس ، IP-Tv از دیگر تفاوت های VDSL (وی دی اس ال) با ADSL (ای دی اس ال) است.

در خصوص ارایه این سیستم به مشترکان ایرانی شب گذشته وزیر ارتباطات در توئیتی اعلام کرد که سرعت اینترنت ثابت در ایران ۴ برابر می شود. محمدجواد آذری جهرمی شب گذشته‬ در توئیت خود اعلام کرد: «از فردا امکان تبدیل ADSL (ای دی اس ال) خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL (وی دی اس ال) فراهم می‌شه ،۴ برابر سرعت فعلی، ‏خوبه به نظرتون؟»

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها