گفتگوی کالاسودا با نادیا محسن پور، بنیان گذار استارتاپ چارق

0
795
گفتگوی کالاسودا با نادیا محسن پور، بنیان گذار استارتاپ چارق|کالاسودا

چارق، فضایی برای گردهمایی هنرمندان

گفتگوی کالاسودا با نادیا محسن پور، بنیان گذار استارتاپ چارق|کالاسوداگزارشگر: هدی رضایی

دست سازهای خلاقانه و صنایع دستی باتوجه به ویژگیها و ابعاد زیبایی شناسی آن می‌تواند بعنوان یک پیام‌ رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در سطح جهانی نقش ایفاء نماید. توانمندسازی صنایع دستی استانها و کشور و ایجاد کسب و کارها و استارتاپ ها، اقدام مهمی در راستای معرفی و شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیتهای صنایع دستی است که در آینده می‌تواند موجب ایجاد بستر مناسب جهت توسعه و ارتقاء صنایع دستی در میان مردم منطقه باشد.استارتاپ چارق، مرجع آموزش و فروش دست سازهای خلاقانه ایران است که کمک به رشد و کارآفرینی هنرمندان دست ساز ایرانی از اهداف آن است. این وبسایت، خرید آنلاین کالاهای دست ساز منحصر به فرد و خاص با نقش مایه های زیبای ایرانی و اموزش این صنایع دستی خلاقانه را آسان کرده و در کنار ان به معرفی هنرمندان برتر دست سازهای ایرانی میپردازد. گفتگوی این هفته کالاسودا با بنیان گذار این استارتاپ یعنی نادیا محسن پور و تجربیات و چالشهایی است که پیش رو داشته است.

به عنوان سوال آغازین، ایده این استارتاپ از کجا آمده است؟

ایده از اوایل سال ۹۴ و از طریق صفحه ای عمومی در فیسبوک تحت عنوان آموزشهای خلاقانه شکل گرفت و از طریق این صفحه تصمیم گرفته بودم که آموزش کارهای دست ساز و خلاقانه را با دیگران به اشتراک بگذارم. این پیج در عرض ۶ ماه به بالای ۱۰۰ هزار فالوئر رسید. میزان بازخورد و استقبال از این صفحه زیاد بود به طوریکه دیگر کسب وکارهای مشابه درخواست تبلیغ در این صفحه را داشتند . پس از به واسطه فیلترینگ و مشکلات دیگر، استفاده از فیسبوک کمرنگ شد و مخاطبان وارد اینستاگرام شدند و با توجه به ثابت نبودن پلتفرم محبوب کاربران ایرانی و همچنین با توجه به این نکته که بیشتر کسب و کارهای خانگی در فضای مجازی فعالیت میکنند، تصمیم گرفتم ادامه فعالیت را به طور رسمی تر و بر روی وب  پیاده سازی کنم و در شهریور ماه ۹۴ وبسایت چارق را راه اندازی و در آذر ماه همان سال نیز در شتاب دهنده تک نیز پذیرفته شدم. نحوه کار شتاب دهنده به این صورت که به ازای ۱۵ % از سهام، مبلغی نقدی و همین طور فضای کار و منتورینگ و … در اختیار شما قرار میدهند و به رشد و اجرای ایده ی صاحبان استارت آپ ها کمک می نمایند.

چارق|کالاسودامحصولات شما چه نوع محصولاتی بوده و مشتریان شما بیشتر از چه قشری هستند؟

هدف ما در چارق، طراحی هر نوع صنایع دستساز ایرانی (اصیل یا مدرن ) است. کسانی که با ما همکاری میکنند نیاز مخطبان کنونی در طراحی سبک های جدید و خلاقانه را در نظر دارند و در حال حاضر سبک کارها مدرن تر شده است. برای مثال کسانی که طراحی و اجرای سرامیک انجام میدهند، سعی در اجرایی از تلفیق هنر اصیل و مدرن را دارند. مشتریان ما نیز هم اقایان و هم خانمها و در رده سنی ۱۵ سال به بالا را شامل میشوند. اگر فردی نیز سفارش خاصی را در نظر داشته باشد، میتواند از طریق فرم دست سازه های سفارشی ان را ثبت و ارسال نماید. در مورد قیمتگذاری نیز باید بگویم که ما دخالتی در قیمتگذاری نداریم و این امر بر عهده فرد تولیدکننده است و در حال حاضر با ۱۵۰ هنرمند در حال همکاری هستیم.

اعضای تیم شما در ابتدا چند نفر بود و اکنون برای چه تعداد اشتغالزایی ایجاده کرده اید؟

استارت این کار در ابتدا تنها توسط خود بنده بود، اما اکنون ۴ نفر نیروی مستقیم داریم و ۱۵۰ نفر هنرمند که به صورت غیرمستقیم همکاری میکنند و تا پایان سال این تعداد بیشتر نیز خواهد شد. وبسایت جدید ما در مهر ماه رونمایی خواهد شد و در آن یک سری فعالیت ها مانند معرفی آموزشگاه های صنایع دستی، رویدادهای هنری، اگهی های عتیقه جات و صنایع دستی برای خرید یا فروش اضافه میگردد. همه این موارد طی ۲ سال بازخورد و نیاز کاربران چارق بدست آمده است. در حال حاضر حدود ۳۸۰ مقاله در قسمت اموزش وبسایت در موضوع های مختلف صنایع دستی داریم و فیلمهای اموزشی نیز اضافه خواهد شد.

ایا سازمان خاصی از شما پشتیبانی کرده است؟ سرمایه اولیه راه اندازی این کسب وکار چقدر بود؟

سازمانهای دولتی نه متاسفانه. چندین بار خواستیم با سازمان صنایع دستی و گردشگری وارد مذاکره شویم اما موفق نشدیم. وزارت ارتباطات قرار است حمایتهایی را انجام دهد. ما پس از ورود به شتاب دهنده با سرمایه ۱۵ میلیون تومان اغاز به کار کردیم تا وارد فاز اجرا شویم.

 

در خصوص تجربیاتی که فکر میکنید برای دیگر استارتاپها مفید است صحبت بفرمایید.

در هنگام راه اندازی استارتاپ های  به جز بحث ایده، برای رسیدن به اجرای مناسب محصول ، به همراه داشتن یک تیم حرفه ای بسیار مهم است. در آغاز شروع کار چارق یکی از مشکلات عمده ما این بود که چون وب سایت شناخته شده نبود، میزان مشارکت تولیدکنندگان کم بود و با توجه به جوامع مجازی که این کسب و کار ها  در این حوزه فعالیت می کنند تمایل کمی برای همکاری با ما داشتند و توجیه و جذب این افراد بسیار سخت بود اما پس از شناخته تر شدن چارق کار راحت تر شد. چون بودجه آنچنانی نداشتیم، روی پلن مارکتینگ زیاد مانور ندادیم. تنها یک سری کمپینهای تبلیغاتی در سطح وب داشتیم و در پی این هستیم که بودجه ای اخذ کنیم تا تبلیغات تلویزیونی داشته باشیم. فعلا بودجه مان برای این کار محدود است چون هزینه های صدا و سیما برای این کار بالاست و بدون برنامه ریزی نمیتوان ان را انجام داد  و امیدواریم با توجه به ماهیت کارآفرینیه این پروژه در سطحی وسیع نهادهای دولتی از چنین پروژه هایی حمایت کنند زیرا که پروژه هایی این چنینی می تواند اشتغالزایی شدیدی را بوجود آورد و در این مقطع که جمعیت زیادی از کشورمان درگیر بیکاری هستند می تواند کمک  به دولت نیز باشد .

چه ابزارهایی برای انجام این کار نیاز داشتید؟

با توجه به وب بیس بودن این پروژه مثه سایر پروژه های این حوزه، نیازهای اولیه ای مانند سرور و نیروی متخصص در زمینه طراحی وب نیاز داشتیم و فعلا هم به دلیلMarketplace بودن ماهیت این کسب و کار ، روی وب  فعالیت میکنیم و تا اخر سال اپلیکیشن چارق نیز اضافه خواهد شد.

به نظر شما یک استارتاپ چه اموری را برای رعایت کند تا موفق شود؟

ابتدا باید بگویم که موسس یا مدیر یک استارتاپ باید پیش زمینه ای در رابطه با ان ایده داشته باشد. مشابه با چارق، چند استارتاپ دیگر لانچ شدند  و تنها به بعد مالی این قضیه فکر کردند  و متاسفانه فکر می کنم از عوامل شکست آنها بود. علاوه بر بعد بازار، باید به بعد فانتزی و علاقه مندی به این قضیه نیز نگاه کرد. بنده چون تجربه کار در نقاشی ،تذهیب و طراحی جواهرات را داشتم ، این پیش زمینه به بنده کمک کرد تا وارد دیگر رشته ها شده و با هنرمندان این حوزه همسوتر شوم .

محسن-پور|کالاسوداتحصیلات و سوابق کاری شما چیست؟

بنده کارشناسی فناوری اطلاعات دارم و از سال ۸۷ تا آذر ۹۴ کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودم. همکاری هایی نیز بابت تذهیب با ارگان های دولتی داشتم. طراحی جواهرات نیز در کنار این امور انجام داده ام و در بحث نقاشی نیز سالها کار کردم، در حال حاضر UI و UX وب سایت را نیز بر عهده بنده است.

اینده فعالیت خود را روشن میبینید یا مبهم؟

ما تمام توانمان را در این راه گذاشته ایم. من جز معدود افرادی هستم که ریسک کردم و از شغل دولتی به این کار رسیده ام. اکنون تلاشمان روی فروش خارجی است. هدف نهایی ما قطب اول صنایع دستی ایران است. با توجه به ورود کالاهای بی کیفیت چینی در بازار ایران و تاثیر مستقیم آن در زندگی هنرمندان این حوزه به نظرم می توان بسیار گسترده در این زمینه فعالیت نمود و علاوه بر آن استقبالی که در خارج از ایران به این مسئله میشود ( صنایع دستی ایرانی ) سبب میشود که به این موضوع امید بیشتری داشته باشیم. طی ۲ سال اخیر مشابه با چارق پروژه هایی بوجود آمدند اما به علت موارد متعدد شکست خوردند. تا کنون که توانسته ایم دوام بیاوریم چون بحث علاقه شخصی پشتش بوده است نه مالی پس از این نیز با قدرت ادامه میدهیم.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها