اسنیدز؛ مرجع رفع نیازهای دانشجویی

1
1320
اسنیدز؛ مرجع رفع نیازهای دانشجویی

فضای دانشجویی همیشه پر از انرژی انگیزه بوده است. در این میان برخی از استارتاپ ها سعی در آن دارند تا خدمات مختلفی را برای این جامعه پر تعداد ارائه دهند. در گفتگوی این هفته کالاسودا با اسنیدز آشنا خواهید شد. استارتاپی که سعی دارد با تکمیل سبد خدمات خود حداکثر نیاز دانشجویان را براورده سازد

سلام؛ وقت بخیر.  لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

سلام. من عرفان رحیمی زاده دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دانشگاه امیرکبیر هستم.

ترم ۷ رشته مهندسی کامپیوتر و اهل شهر دامغان استان سمنان هستم و ۲۱ سال سن دارم.

از فعالیت های قبلی خودم ،میتوانم به این اشاره کنم که ۳ سال است طراحی وب انجام می‌دهم و با شرکت های مختلف و تیم های مختلف همکاری کردم.

درباره موضوع کلی استارتاپتان  به ما بگویید؟

استارت اپ ما سایتی است برای دانشجو ها، که به وسیله ان بتوانند نیاز های دانشجویی خود را برطرف کنند که قسمت هیجان انگیز آن این است که تمامی این نیاز ها رایگان یا با قیمت خیلی کم در اختیار دانشجو قرار میگیرد.

قبل از شروع به کار اسنیدز با موضوع و محیط کار آن آشنا بودید؟

خیلی کم! ولی از آنجایی که خیلی به این موضوع علاقه داشتم،  همیشه در حال تحقیق بودم و استارتاپ های نو ظهور را دنبال میکردم.

با توجه به اینکه در محیط قرار داشتید ایده اولیه چه زمانی شکل گرفت؟

خب همانظور که گفتم من دانشجو بودم و با مشکلات و دغدغه های دانشحویی دست و پیجه نرم میکردم و با آنها روبرو بودم ،همین مشکلات باعث شدند که ایده اسنیدز در ذهن من شکل بگیرد و این موضوع را با دوستانم مطرح کردم و طی سه ماه توانستیم نسخه اولیه سایت را بالا بیاوریم و در دسترس دانشجو ها قرار بدهیم.

وجه تمایز اسنیدز با دیگر مجموعه های مشابه چیست؟

قبل از اسنیدز سایت هایی بودند که در زمینه دانشجویی فعالیت میکردند ولی هر کدام از آن ها فقط به سراغ یک موضوع رفته بودند. مثلا سعی میکردند با قرار دادن فیلم های اموزشی نیاز آموزشی دانشجو را برطرف کنند. ولی هدف اسنیدز رفع همه نیاز های دانشجویی است و فقط به سراغ یک موضوع نرفته است و سایت جامعی است برای رفع همه نیاز های دانشجویی مثل آموزشی، تغذیه، ارتباط با صنعت و…

اسنیدز با چند نفر شروع شد و در حال حاضر چند نفر چند نفر اعضای تیم هستند؟

ابتدا من به همراه یکی دیگر از دوستانم کار را شروع کردیم. ولی بعد از چند ماه دوستم از تیم جدا شد و من به همراه چند تن از دوستانم کار راجلو بردیم و تیم و سایت را گسترش دادیم. در حال حاضر اسنیدز از یک تیم ۱۴ نفره تشکیل شده است.

اسنیدز در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا به نقطه سر به سر رسیده اید ؟

اسنیدز یکسال و نیم سن دارد و  ما در حال گسترش سایت و اضافه کردن خدمات به آن هستیم. زمان زیادی است که نقطه سربه سر را رد کرده ایم و الان خداروشکر به مرحله ای رسیدیم که دانشجو ها و افراد مستعدی که توانایی کمک دارند را جذب اسنیدز میکنیم.

چه مدل درآمدی برای استارتاپتان در نظر گرفته اید ؟

در حال حاضر مشغول افزایش کاربران خود هستیم و به طور رسمی و حقوقی شرکت خودمان را  به نام “نوآوران نویت پرداز برازمان”  تاسیس کردیم  و تلاش میکنیم که اعتماد سازی و سپس برند سازی کنیم. البته داستان اسنیدز فقط به اینجا ختم نخواهد شد.  ما قصد داریم از طریق کلاس هایی که برای دانشجو ها برگزار میکنیم درامد کسب کنیم و همچنین تبلیغاتی که برای کافه ها یا موسسات دانشجویی انجام میدیم دیگر راه درامد زایی ما خواهد بود. البته در کنار اسنیدز تیم دیگری به نام کندو داریم که در این گروه مشغول به طراحی وب و اپلیکیشن هستیم.

پس با توجه به محیط کاری شما پیدا کردن اولین مشتریان اسنیدز خیلی سخت نبوده!

دقیقا!  ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هستیم و طبیعتا در ابتدا کار از دانشگاه خودمان شروع کردیم و اولین کاربران ما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بودند. ولی به مرور دانشجویان دانشگاه های مختلف از شهر های مختلف نیز به کاربران ما اضافه شدند.

اسنیدز با چند نفر شروع شد و در حال حاضر چند نفر چند نفر اعضای تیم هستند؟

پس اسنیدز صرفا جامعه دانشجویان را هدف قرار داده است.

بله. اسنیدز متولد شده تا نیازهای دانشجویان را برطرف کند. طبق آمار ۷۰ درصد از افراد ایران وارد دانشگاه میشوند و اگر بتوان این جامعه وسیع را اصلاح و نیاز های آن ها را برطرف  کرد گام بزرگی برای اصلاح جامعه برداشته شده است و این یکی از اهداف ما است.

درصورت نارضایتی کاربران از خدمات اسنیدز، واکنش شما چه خواهد بود؟

این اتفاق برای هر استارت اپی رخ می دهد و اسنیدز هم مستثنی از این قضیه نیست. ما در گام اول تمام تلاشمان این است که این اتفاق روی ندهد. ولی اگر کاربری از خدمات ما نتواند آنطور که می‌خواهد، استفاده کند، ما برای آن کاربر در ابتدا مشکل را برسی میکنیم و سپس offer هایی قرار میدهیم تا این اتفاق را بتوانیم جبران کنیم.

از نظر آماری تاکنون چه تعداد کاربر دارید و چه تعداد خدمات ارائه کرده اید ؟

حدود ۱۵۰۰ کاربر یا بهتر بگویم دانشجو داریم که از خدمات ما استفاده میکنند. تا الان ما خدماتی شامل: جزوات، کتابخانه آنلاین، کلاس های آموزشی، مصاحبه با دانشجو های اپلای کرده، تغذیه و ارتباط با صنعت(که این مورد برای ما خیلی مهم است و اعتقاد داریم بزرگترین مشکل دانشجو است) روی سایت داریم که همه آن ها به جز کلاس هایمان رایگان است و کلاس های آموزشی ما نیز به جرات میتوانم گفت که کمترین قیمت و بهترین کیفیت را دارد.

بهترین روش معرفی و تبلیغات برای اسنیدز و فعالیت های مشابه با آن چیست؟

امروزه رسانه اول شبکه های اجتماعی است و بهترین روش تبلیغات نه تنها برای اسنیدز بلکه برای همه استارتاپ ها، تبلیغات  انلاین خواهد بود. از آنجایی که بیشترین  جامعه آماری اسنیدز،  دانشجوها هستند و دانشجو هم ارتباط خیلی خوبی با شبکه های مجازی دارد، پس بهترین روش برای اسنیدز تبلیغات مجازی است. ما هم در این زمینه فعالیت هایی داشتیم و با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خودمان توانسته ایم دانشجو هارا به سمت خود جلب کنیم و  تا حدودی در این  زمینه هم موفق بوده ایم.

جامعه دانشجویی را  برای اسنیدز چطور ارزیابی میکنید ؟

فضای دانشجویی همیشه یکی از شلوغ ترین و فعال ترین فضا ها در ایران بوده  و طبق آمار حدود ۷۰ درصد افراد در ایران دانشجو می‌شوند. پس اسنیدز یکی از شلوغ ترین جامعه ها را دارد.

آقای مهندس شما مهمترین موانع پیش روی استارتاپ های ایرانی را در این روز ها چه میدانید ؟

مبحث سرمایه گذار یک موضوع بسیار مهم و چالشی است که امروزه همه استارتاپ ها، حتی استارتاپ های بزرگ با آن درگیر هستند و تقریبا همه استارتاپ های بزرگ سرمایه گذارهای خارجی دارند و این موضوع برای استارتاپ های نوپا بسیار موضوع چالش برانگیزی است.

به نظر شما دولت باید در چه جایگاهی در اکوسیستم نقش آفرینی کند؟

طبیعتا دولت میتواند برای هر استارتاپی موثر باشد و اسنیدز هم از این موضوع مستثنی نیست و خود ما امیدواریم که از طرف دولت حمایت مالی شویم تا بتوانیم نیاز یکی از بزرگترین جوامع اماری ایران را برطرف کنیم.

وضعیت سرمایه گذاری در اکوسیستم را چگونه ارزیابی میکنید؟ موانع اصلی در سرمایه گذاری را چه میدانید؟

درحال حاضر سرمایه گذار خیلی کمی در ایران وجود دارد. در واقع در ایران واگن های زیادی وجود دارد ولی لوکوموتیوی برای راه اندازی این واگن ها نیست و همانطور که عرض کردم، اکثر سرمایه گذار ها برای استارتاپ هایی که امروزه در ایران وجود دارد، خارجی هستند. البته دولت در این باره قدم هایی برداشته که امیدوارم موثر باشد.

به حضور و تاثیر شتابدهنده ها چقدر اعتقاد دارید؟ شما هم در شتابدهنده مشغول به فعالیت هستید؟

بسیار معتقدم. شتابدهنده ها میتوانند برای استارتاپ ها کمک کننده باشند. حداقل در قراردادن فضای اشتراکی  که موضوع بسیار مهمی برای استارتاپ ها خواهد بود.  در حال حاضر هم اسنیدز در شتابدهنده سامسونگ مستقر است.

به اسنیدز برگردیم.  نقشه راه خود را در ابتدای کار تا کجا ترسیم کرده بودید؟  بیشتر به تحقیق و  بررسی پرداختید یا به سرعت وارد اجرا شدید؟

قطعا هر استارتاپی دارای یک پلنی است و قبل از شروع باید برای خود یک نقشه طراحی کند. ما با توجه به پلن و نقشه خودمان انتظار داریم تا یک سال آینده تمام دانشگاه های تهران را پوشش دهیم و خدماتمان را برای همه دانشجویان دانشگاه ها ارائه بدهیم که برای این کار هم قدم هایی برداشتیم و همچنین تا یک سال آینده قصد داریم که به تعداد خدماتمان اضافه کنیم و نیاز های بیشتر را برای دانشجویان برطرف کنیم.

بزرگترین چالش (بحران) برای شما در اسنیدز چه بوده است؟

با چالش های زیادی روبرو شدیم مثل مالی، انتخاب تیم، اعتماد سازی، فضای کاری و…

ولی به نظر من بزرگترین مشکل و بحران داشتن یک تیم یکپارچه و متعهد است که الان خدا را شکر اسنیدز یکی از بهترین تیم های استارتاپی را دارد.

در نقطه مقابل بزرگترین موفقیت و نقطه عطف خود را چه می‌دانید؟

رشد تصاعدی استارتاپمان و همچنین اعتماد کاربران

آقای مهندس، اگر به عقب و به ابتدای کار اسنیدز برگردید چه اقداماتی را انجام میدید و چه کارهایی را تکرار نخواهید کرد؟

ابتدا یک تیم خوب و یک پارچه از اول تشکیل میدهم و انتخاب اعضای تیم را با دقت بیشتری انجام خواهم داد و صحبت با سرمایه گذار ها را زودتر شروع خواهم کرد.

آقای مهندس، اگر به عقب و به ابتدای کار اسنیدز برگردید چه اقداماتی را انجام میدید و چه کارهایی را تکرار نخواهید کرد؟

اهداف میان مدت و افقی که برای اسنیدز ترسیم کرده اید چیست؟

بعنوان هدف میان مدت همانطور که اشاره کردم پوشش کامل دانشگاه های تهران و بعد از آن ورود برای گرفتن تخفیف از پزشکان و رستوران ها خواهد بود. البته باید عرض کنم، تمامی خدمات و حتی تخفیف های ما رایگان است و این بزرگترین تفاوت ما در این زمینه خواهد بود.

شما قصد مهاجرت دارید؟  در صورت مهاجرت با اسنیدز چه خواهید کرد؟

برنامه ای برای مهاجرت ندارم اما یکی از پلن های ما ایجاد فضایی است که بتوانیم نیازهای دانشجویان خارج از ایران را برطرف کنیم، نیاز هایی که در ایران دارند و حتی در خارج ایران!  به همین دلیل به فکر ایجاد ارتباط بین شرکت خودمان و شرکت های خارج از ایران هستیم.

شما مدتی است که در این فضا مشغول به فعالیت هستید، مهمترین توصیه شما برای کسانیکه ایده ای دارند و میخواهند وارد فضای فعالیت های استارتاپی شوند چیست؟

پیشنهاد میکنم که حتما پلنی برای استارت اپ خود داشته باشند و روی آن  فکر کنند و قدم به قدم آن را جلو ببرند. مثلا بدانند که میخواهند ۱ سال دیگه کجا باشند و میخواهند چیکار کنند. و نکته مهم  اینکه روباره تاکید می‌کنم در انتخاب اعضای تیم دقت کنند.

به نظر من ارزش ایده صفر است و ارزشی ندارد. ارزش این است که ایده را پیاده سازی کنیم و این که به یک ایده ارزش داده شود و تیم خوبی که بتواند این اتفاق را رقم بزند.

در پایان استارتاپتان را در یک جمله تعریف کنید

اسنیدز مرجع رفع نیاز های دانشجویی

 با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
رضا
رضا
5 سال پیش

عالیییی