گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با محمد کارگری مدیرعامل استودیو بازی‌سازی آوین

0
543
گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با محمد کارگری مدیرعامل استودیو بازی‌سازی آوین|کالاسودا

 
گلچینی از بازی های درجه یک برای مخاطبان تلگرامی
گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با محمد کارگری مدیرعامل استودیو بازی‌سازی آوین|کالاسودا
گزارشگر :رویا پاک سرشت
 royapakseresh@gmail.com

ماهیت انسان با بازی گره خورده است. خردسالی که از صمیم قلب به عروسک‌هایش عشق می‌ورزد و یا کودکی که ماشین‌های اسباب‌بازیش وسیله‌ی سفرهای پرهیجان در دنیاهای خیالی است، تنها مشغول وقت گذرانی یا تفریح نیستند! هر ساعت از بازی در حال شکل دادن شخصیت کودک است.

ماهیت انسان با بازی گره خورده است مغز ما به گونه‌ای است که نیاز به بازی از جمله نیازهای اساسی ما مانند غذا و یا ارتباطات اجتماعی است! به همین دلیل است که در ماده ۲۴ از حقوق ۳۰گانه بشر، حق بازی به تمامی نوع بشر داده شده است

 

امروزه با وجود تلبت‌ و موبایل امکان بازی کردن خصوصا برای بزرگسالان به شکل بسیار خوبی فراهم شده است. اما در این میان یافتن بازی هایی که هم ایمن (فاقد ویروس و باج افزار و …) باشند و هم به لحاظ محتوا ارزشمند تلقی شوند،چندان ساده نیست. همچنین یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازی‌ها، اجتماعی و گروهی بودن آن‌ها است که در بازی‌های غیر وقت‌گیر در موبایل و تبلت به شدت مغفول مانده است.

خوشبختانه به لطف جوان های باهوش و خوشفکر ایرانی اکنون بسیاری از کاربران به بازی های با کیفیت و امن دسترسی دارند . بازی هایی که می توانند ساعات خالی روز افراد را پر کنند و حتی به توانایی های حسی/حرکتی آنان نیز نیز کمک کنند.

« استدیو بازی‌سازی آوین » یکی از گروه های استارتاپی موفق و خلاق است که برای بازیکنان فعال در شبکه های اجتماعی فرصت بازی در بالاترین سطح کیفیت را با کمک محصولی به نام Area X(منطقه مجهول) فراهم کرده است.

بر همین اساس با مدیر عامل این مجموعه آقای مهندس محمد کارگری(کارشناس علوم نرم افزار) به گفتگو نشستیم . فضای گفتگو با وی در عین احترام، بسیار صادقانه و سرشار از اطلاعات مفید پیش رفت . بنابراین اگر اهل بازی های آنلاین و البته به دنبال یک مامن قابل اعتماد برای بازی های خود هستید ، با ما همراه باشید .شاید شما نیز یکی از ماجراجویان در منطقه‌ی مجهول شدید .

 

 logo-avin|کالاسوداضمن سپاس از پذیرش دعوت ما برای گفت و گو لطفا در خصوص استارتاپتان (آوین گیم ) برای ما توضیح دهید .

استارتاپ ما با برند آوین استدیو شروع شد،یک استدیو بازی سازی که در پلتقرم های اجتماعی فعالیت می کند .

درواقع هدف ما این نیست که بازی های بزرگ بسازیم .بلکه سبک کار ما بسیار متفاوت است. بازی های آوین استدیو  کوچک و البته سرگرم کننده هستند.

برای مثال کاربران ما می توانند در طول مسیر رسیدن به خانه یا پیش از شروع یک جلسه کاری، با بازی های ما سرگرم شوند .

تمامی بازی ها بدون نیاز به نصب و دانلود هستند بنابراین به محض کلیک بر روی لینک وارد بازی می شوید.

آقای کارگری ، ایده نخست شما از کجا آمد ؟ از نمونه های وطنی الهام گرفتید یا الگوهای خارجی ؟ برای رسیدن به جایگاه کنونی چه تغییراتی را در بازی ها اعمال کردید ؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید سیستم ما ترکیبی از هر ۲ گزینه بود. مباحث مرتبط با  Social      gamingاز زمان اوج محبوبیت فیس بوک در کشور برای ما جذاب بود .

در نتیجه وقتی این موج به وایبر و تلگرام رسید جذابیت این حوزه نیز در ذهن تیم ما افزایش پیدا کرد . در این مدت ما تمامی تغییرات و نقاط قوت و ضعف موجود را رصد می کردیم تا به ایده ال ترین زمان فعالیت خود دست پیدا کنیم. در نهایت ، به این نتیجه رسیدیم که  اکنون زمان مناسبی برای ارائه بازی است، چرا که امکان  تجاری سازی فعالیت هایمان افزایش پیدا کرد .

ما bot مخصوص به خود را طراحی کردیم که در الکام استارز مورد استقبالی خیره کننده قرار گرفت. افراد می‌توانند با جستجوی عبارت @AreaX در تلگرام به bot ما وارد شوند.

در این مسیر احتمالا با چالش ها و مشکلاتی رو به رو شده اید،این مشکلات چیست ؟ اندکی در این خصوص توضیح دهید ؟

لازم است برای پاسخ به این سوال یک مقدمه ارائه دهم.استارتاپ ما بسیار جوان است (از اواخر اردیبهشت شروع به کار کرده ).

اما تیم ما پیش از راه اندازی این استارتاپ قریب به  ۱۱ سال با یکدیگرهمکاری داشت. ما به عنوان تیم برنامه نویسی و سامان بخشی به پروژه های دیگر  کار می کردیم . پروژه هایی حساس و ملی که کمک می کرد ما دیدی مناسب از فضای کار و مدیریت در حوزه فناوری کسب کنیم .

بنابراین در این ۱۱ سال ما نخستین گام های پیش تولید استارتاپمان را برداشتیم .

در این مسیر تعدادی نکات کلیدی ارزشمند آموختیم .نکاتی که زمینه ساز بسیاری از فعالیت های حرفه ای امروز ما شد و موفقیت های ما نیز مدیون همین نکات است .

برای مثال ما به تعدادی جملات اساسی اعتقاد داریم .

شامل این که؛

«وقتی کاری را انجام می دهیم باید همه چیز مدیریت شده باشد. بر این اساس باید همه نکات شامل ؛ ورودی و خروجی ،نوع کار و نتایج و آزمون‌ها مشخص باشد . این فرایند در نهایت کمک می کند تا قادر باشیم به کمک نرم افزار کنترل پروژه به سهولت به مدیریت بپردازیم »

پس تا جایی که امکان پذیر است چارچوب ها را مشخص می کنیم اما در کنار خط مرزهای استاندارد روز جهان خلاقیت را هم چاشنی کارمان می کنیم .

جالب است بدانید ما همیشه سعی می کنیم همگام با تکنولوژی دنیا حرکت کنیم .

چرا به این موضوع اعتقاد دارید ؟ لطفا کمی توضیح دهید .

  تصور کنید یک پیچ ساخته باشید که به جز آچار خودتان هیچ آچار دیگری به پیچ تولیدی شما نمی خورد . بنابراین این ایده قابلیت جهان شمول بودن را نیز ندارد .

بنابراین ما به همه ایده ها گوش می دهیم . در کنار این موضوع هیچ ایده ای را در مشت خود نگه نمی داریم بلکه یک ایده را  open source  می کنیم .

پس از آن که بسیاری از افراد از ایده ما استفاده کرده و آن را مورد آزمون قرار دادند، اعلام می کنیم که ایده پرداز این موضوع محبوب هستیم .

با توجه به عقبه ای که داشتیم به مشکلات چندانی نخوردیم اما یکی از مشکلات اصلی ما بحث فیلترینگ است (فیلترینگ تلگرام) .گرچه ما برای همین موضوع نیز یک راهکار داریم .

آقای کارگری کمی در مورد سرمایه های اولیه و نحوه سرمایه گذاری در این حوزه صحبت کنید . آیا در حال حاضر اسپانسر دارید ؟

متاسفانه دید سرمایه گذاران در ایران چندان شفاف نیست . به عبارت دیگر دید سرمایه گذاران در ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است . برای مثال حتی در نمایشگاه الکامپ نیز، انتظارات ما نسبت به رفتار سرمایه گذاران براورده نشد.

ما با هدف جذب اسپانسر وارد این نمایشگاه شدیم (اصلی ترین دلیل حضور ما در الکامپ جذب سرمایه گذ ار بود) . اما نتیجه برای گروه ما چندان رضایت بخش نبود.

سیستم فعالیت شتاب دهنده ها در ایران نیز چندان استاندارد نیست. شتاب دهنده ها وضعیت مشخصی دارند .شتاب دهنده ها اغلب روی بخش های فنی ، آموزشی و نقدی تمرکز دارند .

افزون بر این ها شتاب‌دهنده دقیقا می داند چه میزان سرمایه به سیستم تزریق وچه میزان سرمایه  برداشت خواهد کرد و در نهایت چه زمانی از سیستم خارج می شود .

جالب است که در ایران شتاب‌دهنده در بهترین حالت ۵۰ میلیون به گروه شما  تزریق می کند اما توقع دارد ۵۱ % از سهام شرکت (و نه محصول) را در اختیار بگیرد .

عدم تطابق پیشنهادات سرمایه‌گذاران و انتظارات آن‌ها موضوعی است که برای ما قابل قبول نیست.

برخی دیگر از سرمایه گذاران نیز جزئیات و اطلاعاتی دقیق در مورد کار می خواهند بدون اینکه حاضر باشند قرارداد عدم افشا(NDA) امضا کنند.

با وجود اعتقاد ما مبنی بر اینکه دولت نباید از استارتاپ‌‌ها حمایت کند، انتظار ما ازدستگاه حکومت وضع قوانین مناسب برای بهبود فضای کسب و کار، و منسجم ساختن قوانین حق مالکیت معنوی است.

در نهایت با توجه به این که ما از ابتدا با تکیه بر سرمایه شخصی استارتاپمان را راه اندازی کردیم و با ریسک های موجود کنار آمدیم، ترجیح می دهیم فعلا در همین مسیر قدم برداریم، هر چند سرعت کمتری خواهیم داشت.

اعضای شما در ابتدای تشکیل گروه چند نفر بودند و اکنون شامل چند نفر می شود ؟

گروه ما از یک هسته ۵ نفری ثابت  تشکیل شده است .

اما در کنار این گروه ما حداقل ۱۱ نفر نیروی غیرثابت همکار داریم . بنابراین جمعا به طور متوسط یک گروه ۱۶ نفری هستیم .

کاربران شما بیشتر از چه قشری هستند ؟

دامنه فعالیت ما بسیار گسترده است، حتی قشر تحصیلکرده (شامل اساتید دانشگاه) نیز مایلند هر ازگاهی سری به بازی های ما بزنند . برای مثال یک بازی ریاضی همانقدر که برای یک کودک جذاب است می تواند برای یک استاد رشته ریاضی جالب باشد.

از سوی دیگر ما  تصمیم گرفتیم  بازی های خود را به شیوه ای طبقه بندی کنیم که  شامل خشونت و بار منفی نباشند .بنابراین هر گروه سنی با هر سلیقه و جنسیتی می تواند مخاطب ما باشد .

ما محدودیت های محتوایی نداریم . از سوی دیگر بسیاری از بازیکنان ما را بانوان تشکیل می دهند. (بالغ بر ۵۰%). شاید علت این موضوع به تفاوت سلیقه آقایان و خانم ها بی ارتباط نباشد . برای مثال آقایان بیشتر به بازی های رقابتی تمایل نشان می دهند، در حالی که خانم ها به social gaming  روی خوش بیشتری نشان می دهند .

 

avin|کالاسودابا توجه به سخنان شما مایلم در خصوص آینده فعالیت های تیمتان برایمان بگویید . آینده را چطور می بینید ؟

آوین استدیو به قدم کوچک یا بزرگ اعتقادی ندارد، ما تنها به قدم‌های مدیریت شده اعتقاد داریم، هدف پروژه Area X (منطقه مجهول) تنها کسب درآمد نیست، محصولات تجاری در صنعت بازی برای ما تازگی دارد، بنابراین ما Area X را به عنوان قدم اول انتخاب کردیم.

انطباق تیم با این صنعت و تسلط به زوایا و جنبه‌های آن برای ما به اندازه کسب درآمد از این پروژه اهمیت دارد. پروژه‌ی اصلی ما در مبحث Social Gaming به زودی از فاز طراحی به فاز تولید وارد خواهد شد. پس از ارائه آن محصول است که توانمندی تیم ما مشخص میشود.

صراحتا می گویم ترس و نگرانی به خاطر آینده و شرایط پیش رو، همیشه وجود دارد . ما به نوبه خود  نگرانی هایی داریم.

بگذارید به یکی از رایج ترین ترس هایمان اشاره کنم . یکی از مشکلاتی که پیش روی هر استارتاپی قرار دارد موضوع هزینه های خانواده ها است . برای مثال، وقتی مخارج خانواده ها بالا می رود ، سرپرستان خانه تلاش می کنند با کاهش هزینه های اضافی، نرخ مشکلات مالی را کاهش دهند .

در این میان entertainment  اولین گزینه ای است که از سبد هزینه های خانواده  کسر می شود.بنابراین نگرانی همیشگی ما حذف شدن از سبد اقتصادی خانوارها است .موضوعی که به نزول شاخص های اقتصادی همبستگی مستقیم دارد .

اما موضوع مهم این جا است که ما جهانی فکر می کنیم . بنابراین من آینده را مثبت می بینم . نگاهی به دره سیلیکون ولی نشان می دهد بسیاری از شرکت های مشهور این منطقه مثل گوگل نیز مسیری مشابه با استارتاپ ها را پیموده اند .

جالب است بدانید حتی همین شرکت های معتبر و سایر شرکت های فعال در این دره ، شرکت هایی را که هیچ سابقه شکست و تلاش مجدد ندارند به جمع خود نمی پذیرند .

من همیشه معتقدم فردی که یک کپسول آتش نشانی در خانه اش نگهداری کرده منتظر آتش سوزی نیست، همانطور که فردی که خود و خانواده اش را بیمه کرده منتظر بیماری و مشکلات مرتبط با سلامتی نیست، بلکه هر دو این افراد ؛برنامه ریز و اینده نگر هستند .

برای پیشبرد کار خود از چه ابزارها و یا نرم افزارهایی استفاده می کنید ؟

ما همه چیز را از صفر شروع نکردیم . در برخی موارد ما از open source  برای پیشبرد کارخود استفاده کردیم .

درواقع تیم ما معتقد است بهتراست از نرم افزارهایی استفاده کند که پیش از ما تولید شده اند و لزومی ندارد ما همه وظایف مرتبط با تولید نرم افزار را بر عهده بگیریم .

یک مثال رایج که در این مطرح می شود، مثال مکانیکی است که تصمیم می گیرد برای انجام کارهای خود آچار را خلق کند، سپس کار کند . درواقع لزومی ندارد برای انجام امور مرتبط با مکانیکی مخترع آچار باشید تا کارها خوب پیش بروند، تنها کافیست از ابزارهای موجود در بازار به درستی استفاده کنید.

بنابراین ما به جای تولید نرم‌افزارهای جانبی که برای اداره و زیرساخت تیم و شرکت مورد نیاز هستند، تمام تمرکز خود را بر روی تولید محصول خودمان گذاشتیم.

نظرتان در مورد رقبا و یا استارتاپ های مشابه چیست ؟

نظر ما نسبت به رقبا و استارتاپ های مشابه کاملا مثبت است . بعضی از استارتاپ های حوزه بازی به این نوع فعالیت ها به عنوان یک کار جانبی نگاه می کنند.

اما یعضی استارتاپ ها اینگونه فکر نمی کنند. تعدادی از استارتاپ های فعال در حوزه فناوری با ما همکاری مستقیم دارند.

علت این موضوع به ایده های مشترک و انرژی یکسانی که داریم مرتبط است. و هم اکنون با برخی از استارتاپ های مشابه همکاری های نزدیک انجام می دهیم .

 
ربات تلگرام  استودیو بازی‌سازی آوین
 
 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها