گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با پریا آقایی مدیر مسئول و عضو هیت مدیره موسسه فرهنگی هنری کوزه نقش و نگار

0
847
گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با پریا آقایی مدیر مسئول و عضو هیت مدیره موسسه فرهنگی هنری کوزه نقش و نگار|کالاسودا

موبایل هوشمند ضربدر اینترنت مساویست با مطالعه آنلاین

گزارشگر :رویا پاک سرشت

royapakseresht@gmail.com
 

گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با پریا آقایی مدیر مسئول و عضو هیت مدیره موسسه فرهنگی هنری کوزه نقش و نگار|کالاسودا«سرانه مطالعه کشورمان بالا نیست، سر جوان ها به بازی های موبایلی گرم است، فرهنگ کشور تضعیف شده و …»

این ها بخش هایی از دغدغه هایی است که طلایه داران و فعالان عرصه مطبوعات و فرهنگ بارها مطرح کرده و برای حل آن تلاش کرده اند . اما انصافا کمتر نهاد یا گروهی بوده اند که در کنار اعتراضات کلامی، قدمی مثبت نیز برای اعتلای سطح فرهنگ جامعه برداشته باشند .

در چنین شرایطی دیدن یک گروه فرهنگی و هنری که دغدغه فرهنگ داشته باشند حکم کیمیا دارد. موسسه فرهنگی هنری کوزه نقش و نگار، با کمک هیئت مدیره ۳ نفره خود تلاشی در خور تحسین دارد برای کاهش دغدغه های فرهنگی کشور .

موسسه ای که قرار است با اپلیکیشن نوپای کوزه مطالعه آنلاین مجلات را به اقشار مختلف جامعه آموزش داده و نهادینه کند .

اپلیکشین کوزه کار خود را از آذر ۹۵ آغاز کرده و نخستین عرضه رسمی خود را در نمایشگاه مطبوعات سال جاری تجربه کرده است .

بر همین اساس است، که از خانم پریا آقایی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره این موسسه در خواست کردیم میهمان این هفته گفت و گوی ما باشند .

بانویی که پیش از ورود به کوزه، سابقه فعالیت در حوزه نشر، فرهنگ و مطبوعات را داشتند و طبعا مثل سایر اعضای هیئت مدیره کوزه نقش و نگار ، دغدغه های فرهنگی و مطبوعاتی ویژه ای برای کشورمان دارند .

برای مطالعه این گفت و گو با ما همراه باشید .

ضمن سپاس از حضور شما در این گفت و گو لطفا به عنوان پرسش نخست، در مورد اپلیکیشن  کوزه برای مخاطبان ما توضیح دهید ؟

اپلیکیشن کوزه، بستری است برای انتشار مجلات آنلاین، مجلاتی که می توانند عناوین و موضوعات مختلفی را نیز شامل شوند.

در حال حاضر ما میزبان مجله انار هستیم . به زودی نیز دیگر مجلات را در اپلیکیشن خود جای می دهیم .

یکی از ویژگی های این مجلات را می توان اختصاصی بودنشان دانست ؛ این مجلات مختص فضای آنلاین خواهند بود و فقط در همین بستر رونمایی خواهند شد . (در رسانه دیگری منتشر نمی شوند ).

دومین ویژگی این است که ؛مولتی مدیا هستند . درواقع کاربران می توانند مطالبی را که می خوانند به صورت فیلم و صدا نیز در اختیار داشته باشند .

گرچه موارد دیگری نیز وجود  دارد که در حال حاضر هنوز در اپلیکیشن وارد نشده اند، اما جزو برنامه های بلند مدت ما هستند.

برای مثال مبحث خرید آنلاین و خرید از طریق آگهی های ما جزو برنامه های آتی محسوب می شوند. از این طریق تنها با یک کلیک ساده، کاربران می توانند به آیکون خرید دسترسی داشته باشند.

ایده نخست شما از کجا آمد ؟(کپی و تقلید خارجی است یا یک ابداع وطنی ؟)چه تغییراتی ایجاد کرده اید تا ایرانیزه شود ؟

این ایده به نوعی ایرانیزه شده نمونه های خارجی است. اما نمی توان گفت که این ایده به طور کامل الگوبرداری شده از نمونه های خارجی است .

درواقع ما ایده های خارجی را کامل کردیم و ارتقا دادیم. چند نمونه خارجی را با یکدیگر مقایسه کرده و به این ایده ها مواردی را افزودیم .

در کنار این ها، هیئت مدیره مجموعه کوزه نیز پیش از این در صنعت نشر مجله فعالیت داشتند . درواقع هیئت مدیره ما سابقه نشر مجله را نیز در کارنامه خود داشته‌اند. دو  مجله در حوزه سبک زندگی و ورزشی منتشر می شد. اما مجلات به صورت نسخه چاپی نشر پیدا می کردند. پس از آن بود که ما مدتی روی ایده آنلاین و اپلیکیشن خود فکر کردیم و تصمیم گرفتیم فضا را آنلاین کنیم.

آیا در حال حاضر برای پیشبرد فعالیت های خود اسپانسر دارید ؟

فعالیت های ما در قالب «موسسه فرهنگی هنری کوزه نقش و نگار» انجام می گیرد. به عبارت دقیق تر این اپلیکیشن به موسسه فرهنگی هنری وابستگی دارد .

بنابراین در حال حاضر ما تصمیم نداریم اسپانسر مالی بگیریم و خود موسسه، حامی و ضامن مالی اپلیکیشن است .

پریا-آقایی|کالاسودا

چشم انداز ۵ سال آتی خود را به لحاظ مادی و معنوی چگونه می بینید ؟

با توجه به این که ما آهسته و پیوسته حرکت می کنیم، سعی داریم طی ۵ سال آتی اپلیکیشن را به جایگاه درخور و شایسته ای برسانیم.

درواقع یکی از اهداف مهم ما پویا (dynamic) بودن اپلیکیشن است. در کنار این پویایی، اضافه شدن بخش خرید به اپلیکیشن نیز اهمیت بسزایی دارد.

این تغییرات در سه بخش؛ اندروید ، ios  و محیط وب اعمال خواهند شد . هنگامی که این اتفاقات رخ دهد ، ما تبلیغات را نیز گسترش خواهیم داد و در نهایت من باور دارم طی ۵ سال آتی ما موفق خواهیم شد، اپلیکیشن خود را کاملا بین مخاطبان جا بیندازیم .

ما در تلاش هستیم تا اپ خود را به جایگاهی برسانیم که طرفداران این اپ به شکل روزانه یا هفتگی و دائما از آن استفاده کنند .

اعضای شما ابتدا چند نفر بودند و اکنون چند نفرند ؟ در روند فعالیت های خود کارآفرینی کرده اید ؟

به هر حال طی فعالیت ما، نیروهایی به ما اضافه شده اند . در اوایل کار تعداد ما بسیار کمتر بود ولی با توجه به اضافه شدن امکانات متعدد به اپلیکیشن، طبعا تعداد نیروهای کار ما نیز افزوده خواهد شد . این روندی است که می تواند در مدت فعالیت اپلیکیشن کوزه تداوم داشته باشد .

مخاطبان شما بیشتر از چه قشری هستند ؟آیا اقشار هدف دارید ؟

گروه هدف ما افرادی هستند که تبلت یا تلفن هوشمند دارند . در حال حاضر برخی از افراد به علت عدم دسترسی به یکی این ۲ ابزار ، به اپلیکیشن ما دسترسی ندارند .

بنابراین باز هم تاکید می کنم، که گروهی که مد نظر ما هستند تمامی شهروندانی هستند که به یکی از این ۲(تبلت یا تلفن هوشمند)دسترسی دارند .

باید به این نکته هم اشاره کنم که در کشور، تعداد افرادی که تلفن همراه استفاده می کنند کم نیست، اما این موضوع که تلفن های همراه این افراد هوشمند است یا نه نیز حائز اهمیت است.

بنابراین صرف این که یک کاربر تلفن همراه داشته باشد ، چندان اهمیتی ندارد و هوشمند بودن دستگاه نیز در نوع خود مهم تلقی می شود .

دسترسی به اینترنت نیز یک نکته مهم است . بنابراین کاربران ما باید هم دستگاه هوشمند داشته باشند و هم به اینترنت دسترسی داشته باشند .

مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست ؟بیزینس مدلتان چیست و راه های کسب درآمدتان شامل چه مواردی می شود ؟

ما نخستین اپلیکیشنی هستیم که به این شکل فعالیت می کنیم . گرچه در طول زمان احتمال می رود رقبایی نیز وارد بازار شوند، اما در حال حاضر رقیبی نداریم که دقیقاً فعالیت ما را دنبال کنند.

اگر بنا بر سخنتان ، به مرور زمان، رقبایی وارد بازار شوند، نظرتان در مورد این رقبا و یا استارتاپ های مشابه چه خواهد بود ؟

ما از رقبا استقبال خواهیم کرد.رقابت کمک می کند بیشتر پیشرفت کنیم .

 لطفا در خصوص نرم افزارهای خود نیز توضیح دهید ؟ آیا از نرم افزارهای موجود در بازار استفاده می کنید ؟

ما یک تیم نرم افزاری ویژه داریم که مخصوص به کوزه برنامه نویسی می کنند.

به نظر شما کدام یک از شبکه های اجتماعی در ایران کاربردی تر هستند  ؟

بحث شبکه های اجتماعی تا حد زیادی به دسترسی کاربران ایرانی به این شبکه ها مرتبط است . در طول چند سال گذشته شبکه های زیادی  وارد کشور شده اند که بنا به دلایلی در طول زمان از دسترس کاربر ایرانی حذف شده اند .

اغلب ایرانیان، نسبت به همه گیر شدن و عمومیت پیدا کردن یک اپلیکیشن روی خوش نشان می دهند . بنابراین هر اندازه کاربران نسبت به یک اپ پیغام رسان بیشتر اقبال نشان دهند،ما نیز بیشتر ترغیب می شود این اپ ها را مورد استفاده قرار دهیم .

 koozeh-slide4|کالاسودا

نظرتان در مورد سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست ؟

فعالیت هایی که اکنون به نام استارتاپ ها در حال رشد هستند(در کشورهای در حال توسعه نیز باب شده اند؛مثل ایران) فعالیت هایی بسیار مثبت هستند که می توانند در نهایت به رشد اقتصادی نیز کمک کنند .

پایه اصلی این استارتاپ ها معمولا حوزه الکترونیک و IT  است . اما متاسفانه در ایران کپی برداری به شدت رواج پیدا کرده .

این موضوع از یک سو برای مخاطب منفی است و از سوی دیگر برای صاحبان سرمایه و کسب و کار تبعات جالبی نخواهد داشت .

بنابراین من تصور می کنم اگر ایده ها خلاقانه باشند،و نیازسنجی مخاطبان به خوبی انجام گیرد، در نتیجه ، فرایند فعالیت های استارتاپ ها به سمتی صحیح تر هدایت شده و بازدهی بهتری نیز خواهد داشت .

متاسفانه برخی از استارتاپ هایی که این روزها فعالیت می کنند، آنچنان که انتظار می رود جذابیت ندارند.

اگرچه این موضوع را هم نمی توان نادیده گرفت که برخی دیگر از استارتاپ ها نیز کاملا منطبق بر نیاز جامعه حرکت می کنند.

اگر بتوانیم این مرز و فیلتر را رعایت کنیم ، استارتاپ ها فضایی مناسب برای سرمایه گذاری ریسک پذیر محسوب می شوند .

چالش ها و مشکلات پیش روی شما چیست و یا چه خواهد بود ؟

چالش در هر فعالیتی وجود دارد. سر راه ما نیز مشکلات متعددی وجود داشته. اما همه تلاش ما این بوده که از این چالش ها با موفقیت عبور کرده و پلی بسازیم برای موفقیت های آتی .

آیا راه اندازی فعالیت فرهنگی مشابه با فعالیت شما سود دهی بالایی دارد و یا سرمایه اولیه کمی می خواهد ؟

سرمایه اولیه این کار کم نیست . اما هر کاری که با برنامه ریزی صحیح  و هدف گذاری درست حرکت کند ،پس از مدتی به سوددهی نیز خواهد رسید .

به هر حال اپلیکیشن ما نیز مثل هر نشریه‌ای روی آگهی حساب باز کرده است. افزون بر این که فروش خود مجلات کوزه نیز سوددهی خاص خود را خواهد داشت .

لینک دانلود اپلیکیشن کوزه :

http://koozeh.ir/

https://cafebazaar.ir/app/bina.ir.koozeh/?l=fa

https://play.google.com/store/apps/details?id=bina.ir.koozeh

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها