گفت و گوی اختصاصی کالاسود ا با مدیر بازاریابی همپا

0
1898

 

هجینیآینده همپا؛آینده ایران است

گزارشگر :رویا پاک سرشت

royapakseresh@gmail.com

 

جوان هستند و با استعداد و البته سرشار از امید و انگیزه مثبت. شاید برای همین است که شعارشان «تجربه خوش همسفری » است. شعاری پر از حس خوش و مثبت .صحبت بر سر یک استارتاپ ۲ ساله است که قرار است مثل نامش (همپا ) ،همراهی را در فرهنگ سفرهای ما ایرانی ها ترویج کند.

همین  خصایص مثبت بود که ما را ترغیب کرد پای صحبت یکی ازمدیران جوان و با انگیزه گروه همپا نشسته و در این روزهای گرم تابستانی ،گپ و گفتی کوتاه در خصوص وضعیت فعلی و آتی استارتاپ ها داشته باشیم  .محمد صالح هجینی، مدیر بازاریابی مجموعه همپا میهمان گفتگوی این هفته ما است. مدیری که با ۲۳ سال سن ثابت می کند مدیریت استارتاپی بیش از سن بالا، نیازمند دانش، ریسک پذیری و امید به آینده است. بر همین اساس است که شاید یک مهندس هوافضای با استعداد مثل  مهندس هجینی جذب فعالیت درهمپا شده است.

بر اساس گفته های مهندس هجینی همپا “سامانه همسفری با اشتراک گذاری خودرو” است. شعار همپا:با هم سفر کنیم ،ارزان…و کمی راحت تر است . و از همه مهتر این که با همپا شما می توانید هزینه های سفرهای بین شهری خود را کاهش دهید.

کافی است در صورتی که خودروی شخصی دارید،صندلی های خالی خود را به اشتراک بگذارید و در غیر این صورت سفر خود را رزرو کنید و همسفر شوید.

اگر مایلید یک مصاحبه پر انرژی و سرشار از میل به پیشرفت ایران و ایرانی،ارتقای سطح فرهنگی و حمایت از استعدادهای جوان را مطالعه کنید با ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

 

hampa1 آقای هجینی اجازه دهید پرسش نخست را به تولد همپا اختصاص دهیم . لطفا کمی در این خصوص توضیح دهید

سعید نعمت اللهی به عنوان رکن اصلی ایده پردازی همپا شناخته می شود. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید این ایده اولیه از کجا آغاز شد.یک زمستان سرد و شلوغ را تصور کنید که خیابان ها سرشار از آلودگی و ترافیک است. در همین حال و هوا قهرمان داستان ما(نعمت اللهی ) در مسیری پرترافیک در حال تردد است که ناگهان فکری ناب به ذهنش می رسد.

این ایده خاص باعث جمع شدن جمعی متشکل از دوستان و همکاران می شود.

افرادی که هریک ایده ای در سر داشتند و منبعی برای الهام بخشی به این استارتاپ نوپا بودند.روشی که در معنای علمی به عنوان طوفان فکری یا به عبارتی دیگر «نو آوری باز ؛open innovation» شناخته می شود.این ایده سپس باعث ایجاد یک  گروه تلگرامی شد. گروهی که به مرور تکامل پیدا کرد  و در سایه همفکری نفر اصلی تیم (نعمت اللهی ) به پیش رفت و پخته و پخته تر شد. در نهایت آن ایده خام روز زمستانی داستان ما تبدیل به تیم پویای امروزی شد. روندی که به طور تقریبی ۲ سال به طول انجامید.

شاید برای بسیاری از خوانندگان ما جالب باشد بدانند قدم گذاشتن در این مسیر چه چالش ها و مشکلاتی پیش روی شما قرار داده است. اندکی در مورد این موضوع صحبت کنید.

این امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است که یک ایده از زمان تولد تا ورود به بازار با چالش هایی خاص رو به روست . چالش هایی که همچنان در مسیر حرکت استارتاپ ادامه دارند. درواقع می توان گفت یک استارتاپ از تولد تا بلوغ و حتی پس از آن با سختی ها و موانعی رو به رو خواهد شد .

اما این چالش ها نباید مانعی برای توقف و نا امیدی باشند. برای ما هم چالش ها کم تعداد نبوده و نیستند. از۲۶ بهمن ۹۵ که  اپلیکیشن همپا راه افتاده و البته در ماه های  پیش از آن، بیش از هر چیز در مورد پختگی و دیزاین و… کار می کردیم چرا که به دنبال دستیابی به ایده هایی خاص و متفاوت بودیم .

در این میان می توان چالش های اصلی ما را چالش های مرتبط با فرهنگ تلقی کرد.ما درتلاش هستیم تا فرهنگ را در جامعه جا انداخته و نهادینه کنیم. این اقدامی بسیار دشوار است. کانسپت(هدف و ایده نخست) ما برای مردم شروع شده و هدف نهایی ما نیز ارائه خدمت به مردم است .درواقع این بسیار مهم است که بین ما و مردم نوعی اعتماد متقابل ایجاد شود.

از سوی دیگر کانسپت های جدید اصولا برای افراد نوعی  مقاومت بالقوه ایجاد می کنند. این مقاومت در وجود افراد نهادینه است و زمان و انرژی بسیاری می برد تا حل شود. درواقع بحث ما در حیطه بازاریابی بر پایه احترام و تعامل متقابل است نه زور و فشار. ما بر این باوریم  که یک ایده درست زمانی شکل می گیرد که مردم یک جامعه، بخواهند .در یک جمع بندی کلی باید بگویم ؛ ما مردم را مجبور نمی کنیم که ایده ما را پذیرا باشند.

شما بسیار مثبت و همدلانه صحبت می کنید. بنابراین مایلم بپرسم نظرتان در مورد رقبا چیست؟ به نظر شما فضای جامعه ای که توصیف کردید ظرفیت کافی برای پذیرش یک فعالیت اسارتاپی مشابه با شما را دارد؟

صراحتا اعلام می کنم که ما رقبا را دوست داریم . اما همانطور که پیش از این اشاره کردم فرهنگ سازی در این حوزه کار سختی است. بنابراین هر چه تعداد تیم هایی که در حوزه ای مشابه با ما فعالیت می کنند بیشترباشد،ظرفیت های فرهنگی افزایش خواهد یافت. چرا که فارغ از بیزینس، بحث ما ارتقای فرهنگی است .

بر پایه همین موارد است که می گویم ؛ ما از ورود رقبا و همکاران جدید در این عرصه استقبال خواهیم کرد. چرا که معتقدیم استراتژی های  درست شکست نمیخورند.

اعضای شما ابتدا چند نفر بودند و این روزها با چه تعداد از افراد همکاری می کنید؟

همانطور که اشاره کردم در ابتدای شکل گیری این ایده عده ای گردهم آمدند تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند.اما اکنون بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در این مجموعه به شکل ثابت فعالند.لازم به ذکر است اضافه کنم ؛همپا اساسا با استایل کارآفرینی وارد عرصه فعالیت رسمی شد.

ما برای جذب نیرو ضابطه محوریم و صرفا دوستان را استخدام نمی کنیم. بین نیروهای ما بانوان نیز حضور دارند و این برای ما بسیار مهم است که هر شخص با استعداد و کوشایی را جذب کنیم.

شاید بهتر باشد برای توصیف دقیق فعالیت های همپا تعریف مفروضمان از فعالیت های استارتاپی را شرح دهم. از دید ما استارتاپ هم معنا با یک  اسب تازی پر سرعت است. اما این توصیف چه مفهومی دارد؟ پاسخ این است که در یک استارتاپ ما باید هر روز کوشش  کنیم .برای ما سرعت و کیفیت بسیار مهم است.

استارتاپ برای رسیدن به بازدهی روندی طولانی را طی خواهد کرد.جالب است بدانید در مسیر فعالیت های یک استارتاپ، حتی اگر اشتباه هم داشته باشیم،درواقع اشتباهی در کار نخواهد بود. اشتباهات در کارهای استارتاپی حکم     « دیتا» را دارند. این دیتا بعدها قابل استفاده خواهد بود.

مشتریان شما از چه قشری هستند ؟

نمی توان مرز مشخصی تعیین کرد. درواقع آن ها از قشر خاصی نیستید. همه جامعه می توانند کاربر ما باشند. کاربران ما می توانند خدمات گیرنده یا همران سیستم ما باشند.افرادی که روزانه مسیری را طی می کنند و در طول این مسیر نیز کار می کنند.یکی از اهداف مهم ما این است که صندلی های خالی  خودرو های تک سرنشین را پر کنیم.

 برای افراد کم تجربه ای که نگرش منظمی از میزان سرمایه گذ اری در استارتاپ ها ندارند، توضیح دهید  شما برای آغاز استارتاپتان چه میزان سرمایه داشتید یا چه تمهیداتی اندیشیدید؟

روند استارتاپ ها از یک ایده بکر شروع میشود . بعد از مدتی که  کاربران جذب این ایده می شوند،ایده  (INVEST)اینوست می شود. خوشبختانه مدتی است که سرمایه گذاری های خطرپذیر در ایران جایگاه پیدا کرده اند. فعالان استارتاپی می دانند در هر فاز از فعالیتشان، میزان سرمایه بالاتر رفته و در واقع قوای حیات و تجدید نیروی استارتاپ تامین می شود .ما نیز اکنون از اسپانسر بهره مند هستیم.

اما ذکر این نکته هم بد نیست که بدانیم ،«زمانی که یک استارتاپ احساس امنیت کند یعنی  پایانی برای این بیزینس ». یک بیزینس همیشه باید در وضعیت بتا باشد و نباید پیوسته در مرحله آلفا راکد باشد.

یک مثال نقض برای این موضوع شرکت گوگل است. حتی گوگل هم با همه شهرت و قدرتش هر روز در حال تغییر و نو شدن است. بر این اساس ما معتقدیم یک استارتاپ نباید ایستا باشد. ویژن های جدید باید در راه استارتاپ ها تعریف شوند . مسیر رسیدن به این ویژن ها پر از چالش است . اما امید همه مشکلات را حل خواهد کرد.

برای راه اندازی استارتاپتان از نرم افزارهای قدیمی استفاده کردید یا الگویی جدید طراحی کردید؟

می توانم به صراحت بگویم صفر تا صد نرم افزارهایمان را خودمان طراحی کرده ایم . درواقع اگرچه نیم نگاهی به الگوهای خارجی داشته ایم . اما تیم برنامه نویسی ما با قدرت خلاقیت و پشتکار خود این نرم افزارها را راه اندازی کرده و به کار بسته اند.

آینده همپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

آینده بسیار روشن است . برای این مدعا دو استدلال د ارم

یک :تیم همپا به کارش عشق می ورزد و این علاقه، اتحاد و انگیزه درهر بخش تیم به چشم می خورد.

دوم :آینده همپا ،آینده ایران است.

 برای مراجعه به سایت همپا آدرس زیر را بررسی کنید :

www.hampasho.com

برای دانلود اپلیکیشن همپا لینک زیر را کلیک کنید :

 
https://goo.gl/6ciXna
 
 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها