گوگل؛ ایده ساده چند جوان که به غول تکنولوژی تبدیل شد

0
1822

تاریخچه تشکیل سایت گوگل

شرکت گوگل به عنوان یک شرکت فعال در عرصه جست و جوی اینترنتی و تکنولوژی تبلیغات است که در تاریخ ۴ سپتامبر سال ۱۹۹۸ تاسیس شد.  گوگل در حوزه های متعددی فعالیت می کند. از زمینه عکس، اخبار، نقشه ها و ویدئوها تا  برنامه هایی که از سوی خود گوگل ساخته شده اندگوگل پربیننده ترین سایت اینترنتی دنیاست و به حدی در سراسر دنیا محبوب است که در زبان انگلیسی حتی فعل to google به معنای جست و جو در اینترنت هم به وجود آمده است.
 
این فعل در زبان های دیگر دنیا هم معادله های مشابهی پیدا کرده است. یکی از ویژگی های خاص گوگل این است که این سایت در تاریخ های مشخصی شکل لوگوی اصلی خود را به مناسبت رویدادی که در آن تاریخ رخ داده، تغییر می دهد. لوگوی گوگل در این شرایط doodle نامیده می شود.
شرکت گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین تاسیس شد که در دانشگاه استنفورد به عنوان داوطلب phd حضور داشتند و به آن ها لقب «پسران گوگل» اطلاق شده است.  اولین فروش سهام گوگل در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت. البته پیج، برین و اریک اشمیت قرار گذاشته اند که تا سال ۲۰۲۴ میلادی کنار هم مدیریت گوگل را عهده دار باشند. مقر شرکت گوگل از سال ۲۰۰۶ تاکنون در ماونتین ویو کالیفرنیاست. این شرکت هدف اصلی خود را از ابتدا سازماندهی اطلاعات جهانی و امکان دسترسی ساده عموم به این اطلاعات عنوان کرده بود. گوگل روزانه بیش از یک میلیارد درخواست جست و جو دارد.

دلیل رشد سریع گوگل، محصولات زنجیره ای و شریک شدن با شرکت های دیگر بود. شرکت گوگل سرویس هایی مانند ایمیل جی میل و شبکه های اجتماعی اورکات و گوگل پلاس را شامل می شود و برنامه هایی همچون مرورگر وب گوگل کروم، ویرایشگر تصویر پیکاسا و سیستم پیام رسانی فوری گوگل تاک را به کاربران خود پیشنهاد می دهد.
این شرکت روی سیستم عامل موبایل اندروید نظارت دارد. گوگل به عنوان دومین برند باارزش دنیا از سوی برندز معرفی شده و البته شیوه تجارت این شرکت و خدمات آن، انتقادهایی درمورد عدم رعایت حفظ حریم خصوصی، کپی رایت و سانسور را به گوگل وارد کرده است.
در ژانویه سال ۱۹۹۶ لری پیج و سرگئی برین دانشجویان دانشگاه استنفورد فرضیه ای را توسعه بخشیدند که براساس آن یک موتور جست و جوگر مبتنی بر آنالیز ریاضی رابطه میان سایت های اینترنتی می توانست نتایج بهتری نسبت به تکنیک های استفاده شده قبلی ارائه دهد. آن ها با این باور که صفحات مربوطه با تعداد لینک های بیشتر می توانستند از اهمیت بیشتری برخوردار باشند، تصمیم به توسعه بخشیدن تئوری خود گرفته و پایه های ساخت یک موتور جست و جوی اینترنتی را بنا کردند.
 
گوگل درواقع پروژه تحقیقاتی این دو تحت عنوان Back Rub بود. البته این موتور جست و جوگر ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می شد و در سال ۱۹۹۷ با دامنه google.com ثبت شد و این شرکت یک سال بعد در سپتامبر سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. به اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در منلوپارک، کالیفرنیا قرار داشت. در تاریخ هفتم ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی گوگل با آپدیت های مهمی در مورد نمای گرافیکی و بهترشدن و کارایی های بیشتر رو به رو شد که این بزرگترین به روزشدن انجام شده در تاریخ گوگل به شمار می رفت.

۹۹ درصد از درآمدهای گوگل ناشی از برنامه های تبلیغاتی این شرکت است. تنها در سال ۲۰۰۶ این شرکت ۱۰/۴۹۲ میلیارد دلار از مجموع تبلیغات خود درآمد داشت. گوگل نوآوری های متعددی در عرصه تبلیغات اینترنتی داشته که این شرکت را در بازار تبلیغات به یکی از بزرگ ترین شرکت ها تبدیل کرده است.
این شرکت از ادسنس و دابل کلیک هم برای تبلیغاتش استفاده می کند. اد سنس با هدف درآمدزایی از طریق اینترنت در سال ۲۰۰۳ توسط گوگل به وجود آمده به گونه ای است که اگر از یک پایگاه اینترنتی روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر دیدن کنند، می توان در روز دست کم ۱۰ دلار درآمد کسب کرد.
 
هر کلیک بین ۰/۱ تا ۱۰ دلار قیمت دارد. دابل کلیک را گوگل در سال ۲۰۰۷ با ۳/۱ میلیارد دلار خرید که بزرگ ترین خرید تاریخ گوگل به شمار می رفت. تبلیغات در این پایشگاه در کنار محتوایی که ارتباط نزدیکی به آن دارند، قرار می گیرند. اولین تعدیل نیروی مهم گوگل با اخراج ۳۰۰ نفر از کارمندان دابل کلیک صورت گرفت که یک چهارم کارمندان این شرکت در آمریکا را شامل می شدند.
نخستین بودجه ای که برای گوگل زمانی که هنوز این شرکت ثبت نشده بود، اختصاص یافت توسط اندی بکتولشیم موسس سن مایکروسیستمز و به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار بود. سال ۱۹۹۹ برین و پیج پیشنهاد فروش گوگل را به مدیرعامل «اکسایت» جرج بل به مبلغ یک میلیون دلار ارائه کردند ولی این پیشنهاد از سوی بل رد شد و او ۷۵۰ هزار دلار را به برین و پیج پیشنهاد داد. در همان سال سرمایه ای حدود ۲۵ میلیون دلار برای گوگل اعلام شد.
اولین پیشنهاد عمومی سازی IPO گوگل در سال ۲۰۰۴ مطرح شد. سهام گوگل به شکل مزایده آن لاین با استفاده از سیستمی که مورگان استنلی و کردیت سوئیس ساخته بودند، به فروش رسید و سرمایه ای بیش از ۲۳ میلیارد دلار نصیب گوگل کرد. سهام بعد از IPO عملکرد خوبی داشت و در سال ۲۰۰۷ به ۷۰۰ دلار برای هر سهم رسید که عمده آن بابت فروش بالا و تبلیغات اینترنتی بود. این شرکت هم اکنون در فهرست بورس نزدک با نام GOOG و در بورس فرانکفورت با نام HHQ1 حضور دارد.
 

دلایل محبوبیت برند

یکی از دلایل محبوبیت برند گوگل توجه به منابع انسانی است .ساختمان اصلی گوگل در ماونتین ویو کالیفرنیا واقع شده و گوگل پلکس نام دارد. گوگل پلکس از دو واژه گوگل و کامپلکس ساخته شده و به اجتماعی زیاد از ساختمان های گوگل اشاره دارد. در سالن ورودی این ساختمان یک پیانو، تعدادی سرور قدیمی و نمونه های تحقیقاتی یک پروژه روی دیوار به چشم می خورند.

در تالار ورودی هم توپ های ورزشی و دوچرخه ها دیده می شوند. کارمندان شرکت گوگل می توانند در قسمت های تفریحی این شرکت که مجهز به رختکن، لباسشویی و خشک کن، اتاق ماساژ، بازی های ویدئویی، فوتبال دستی، پیانو، میز بیلیارد و پینگ پنگ است، به امکانات موجود دسترسی داشته باشند.
 
غذای رایگان هم به صورت ۲۴ ساعته در اختیار کارمندان است. در سال ۲۰۰۶ گوگل به دفتر ۲۸۹۰۰ متر مربعی خود در خیابان هشتم منهتن، نیویورک سیتی منتقل شد. این دفتر اختصاصی برای گوگل ساخته شده و در حال حاضر هم بزرگ ترین تیم تبلیغاتی گوگل در آن استقرار دارند.
 
این ساختمان ۱۰ میلیون دلار در سال به عنوان کرایه برای گوگل هزینه داشته و شباهت زیادی در طراحی با مقر اصلی گوگل در ماونتین ویو دارد. در نوامبر ۲۰۰۶ گوگل زمین کارنگی ملون در پیتسبورگ را هم افتتاح کرد تا امروز مربوط به خرید و فروش و تبلیغات و برنامه هایی برای تلفن های هوشمند را در آن جا انجام دهد. گوگل در سراسر دنیا و در ایالات متحده در شهرهای آتلانتا، اوستین، بولدر، سن فرانسیسکو، سیاتل و واشنگتن دفتر دارد.
 

در ادامه ویدئویی از محیط داخلی گوگل خواهید دید :

 

 
 
این شرکت دوست دارد از هر محصولی ۲ عدد بسازد، به صورتی که حتی در بعضی مواقع دومی رقیب اولی می شود و همان قشر از مصرف کنندگان را هدف می گیرد. یک مثال از این سیاست که خیلی هم دست و پای گوگل را گرفته بود، سیستم پیام کوتاه در اندروید به حساب می آمد. سیستم عامل اندروید در برهه ای از زمان دارای چندین پیام رسان بود: گوگل تاک، گوگل پلاس، بخش SMS و google voice. اما گوگل نهایتا این دار و دسته ی پیغام رسان را در hangouts خلاصه کرد.
 
اما واقعا دلیل این که گوگل همه ی تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی گذارد چیست؟ این سوالی است که قصد داریم در ادامه ی مطلب به آن پاسخ دهیم.
 
در واقع جواب این سوال بسیار ساده است. گوگل از هر چیز ۲ ( یا چند تا ) می سازد تا اگر اولی موفق نشد، دومی بتواند مسیر پیروزی را طی کند. خوشبختانه اکنون دیگر همه ی پیام رسان های گوگل با هم ادغام شده اند. آیا از این پس همه ی تلاش ها در شرکت مذکور در راستای توسعه ی همین یک پیام رسان خواهد بود؟ به هیچ عنوان.
 
گزارشی از درون گوگل خبر از کار بر روی پنجمین پیام رسان می دهد. از قضای روزگار این یکی نیازی به اکانت گوگل نخواهد داشت و قرار است رقیبی برای واتس اپ باشد. در اندروید کیت کت شرکت یاد شده سعی داشت تا کاربران SMS را به سمت استفاده از hangouts بکشاند. اما در آب نبات چوبی (Lollipop) دوباره استفاده از بخشی مجزا برای SMS را از سر گرفته است. پس احتمالا باید منتظر سه نرم افزار پیام رسان باشیم.
 

ارزش برند


بر اساس آخرین آمار(اواخر ۲۰۱۷) منتشر شده، شرکت گوگل ارزشمندترین برند جهان شناخته شد.به نقل از وب سایت AppleInsider، شرکت گوگل که زیرمجموعه شرکت مادر آلفابت است، بالاخره توانست شرکت سخت‌افزاری و معروف اپل را شکست بدهد و با ارزش ۳۰۲ میلیارد دلار بالاتر از جایگاه اپل با ارزش ۳۰۱ میلیارد دلار بایستد و لقب ارزشمندترین برند جهان را به خود اختصاص دهد.
 
این اعداد و ارقام توسط شرکت تحقیقاتی برند زی (BrandZ) گردآوری شده و بدست آمده است؛ این شرکت، رتبه‌بندی‌های صورت گرفته برای برندهای مختلف را بر اساس جذب درآمد خالص هر برند برای شرکت مادر خود انجام می‌دهد. این سبک از ارزش‌گذاری ارزش خالص هر برند را مشخص می‌کند که نشان می‌دهد چه برندهایی تاثیرگذارتر از بقیه رقبای خود عمل کرده‌اند.

 
علی‌رغم فاصله بسیار کم و رقابت تنگاتنگ گوگل و اپل، برندهای دیگر با فاصله‌های نسبتا زیادی از این دو رقیب دیرینه در فهرست با ارزش‌ترین برندهای جهان جای گرفته‌اند.
 
شرکت آمازون با ارزش حدودا ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با ۲۰۱ میلیارد دلار به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم این فهرست قرار گرفته‌اند. پس از آن، برند چینی تنست – مالک پیام‌رسان وی چت – با ارزش ۱۷۹ میلیارد دلار، فیس بوک با ارزش ۱۶۲ میلیارد دلار، شرکت پرداخت ویزا (visa) با ارزش ۱۴۶ میلیارد دلار، شرکت مک دونالد با ارزش ۱۲۶ میلیارد دلار ، برند چینی علی بابا با ارزش ۱۱۳ میلیارد دلار، اپراتور AT&T با ۱۰۶ میلیارد دلار نیز به ترتیب رتبه های پنجم تا دهم این جدول را از آن خود کرده اند.
 
 
این ۱۰ برند تنها شرکت‌هایی بودند که توانستند به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دست یابند. این اعداد و ارقام به وضوح نشان دهنده رشد و افزایش روزافزون و بی‌سابقه شرکت‌های چینی و رقابت تنگاتنگ آن‌ها با غول‌های تکنولوژی آمریکایی است.
 
این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است: امسال نخستین سالی بود که برندهای غیر آمریکایی رشد بسیار سریعتر و بهتری نسبت به رقبای آمریکایی خود داشتند. این بدان معناست که ۱۴ برند چینی وارد فهرست ۱۰۰ برند ارزشمند جهان شده‌اند و ارزش مجموع ۱۰ برند برتر چینی رشدی ۴۷ درصدی داشته که در مقایسه با ۱۰ برند برتر آمریکایی دو برابر بوده است.
 
ارزش شرکت‌های چینی علی بابا که یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم فروشگاه خرده‌فروشی در جهان را داراست، با ۹۲ درصد ریال تنسنت با ۶۵ درصد، آمازون با ۴۵ درصد رشد داشته‌اند.
 
این درحالیست که برند جنرال الکتریک بیش‌ترین سقوط در ارزش را تجربه کرده است. یکی دیگر از غول‌های رایانه IBM با شش درصد کاهش و اپراتور ورایزون با پنج درصد کاهش نیز دچار سقوط شدید و قابل توجهی در ارزش برند خود شده‌اند.

 
به گفته تحلیلگران، گوگل و اپل همواره در موارد و زمینه‌های بسیاری با هم رقابت‌های سخت و تنگاتنگی داشته‌اند اما گوگل از آنجا که در زمینه ارائه سرویس‌های آنلاین، اینترنتی و فراگیر و همگانی برای تمامی سیستم‌های عامل اندروید و iOS و همچنین هوش مصنوعی فعالیت‌های گسترده‌تری داشته است، از محبوبیت و در نتیجه ارزش برند بیشتری برخوردار شده است.
 

منابع انسانی

عملکرد سهام گوگل بعد از پیشنهاد عمومی اولیه این شرکت پاداش بزرگی برای کارمندان قدیمی گوگل به شمار می رفت. بعد از IPO، موسسان این شرکت و اریک اشمیت مدیرعامل آن خواهان کاهش حقوقشان به یک میلیون دلار شدند. پیشنهادهای بعدی آنها برای افزایش حقوق خود دادند توسط کمپانی مورد قبول قرار نگرفت چون آنها در این مدت از سهام گوگل هم سود برده بودند. تا قبل از سال ۲۰۰۴ اشمیت ۲۵۰ هزار دلار در سال و پیج و برین هرکدام ۱۵۰ هزار دلار در سال درآمد داشتند.
 
 
 
مدیران
در سال ۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸ چندین مدیر اجرایی درجه یک از گوگل جدا شدند و به سایت فیس بوک رفتند. در آوریل سال ۲۰۰۱ لری پیج مدیرعامل گوگل و اریک اشمیت مدیر اجرایی گوگل شدند. شرکت گوگل یک تکنیک تشویقی و ترغیب تحت عنوان «استراحت ابتکاری» ایجاد کرده که در آن مهندسان ۲۰ درصد از زمان کار خود را به پروژه هایی که به آن ها علاقه مندی دارند، اختصاص می دهند. بخشی از سرویس های جدید گوگل هم چون جی میل، گوگل نیوز، اورکات و ادسنس از همین ایده به وجود آمده اند. گوگل در حال حاضر توسط لری پیج، اریک اشمیت و سرگئی برین اداره می شود. اشمیت مدیر اجرایی و برین مدیر تکنولوژی و پیج هم مدیرعامل و مدیر بخش محصولات گوگل هستند.
 
در ادامه،ویدئویی در خصوص مدیرعامل گوگل که در حال معرفی عینک هوشمند گوگل است:
 

 
محصولات گوگل
علاوه بر سرویس اینترنتی جست و جوگر استاندارد، گوگل طی سال های اخیر ابزار تولیداتی زیادی داشته است. نسخه آزمایشی جی میل، سرویس وب میل رایگان گوگل در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد. هر کاربر می توانست با دریافت دعوت نامه از کاربری دیگر که حساب جی میل داشت صاحب جی میل می شود و از خدمات این ایمیل استفاده کند. در سال ۲۰۰۷ استفاده از این سرویس برای عموم آزاد اعلام شد. سرویس جی میل در سال ۲۰۰۹ به روز شد و از حالت آزمایشی بیرون آمد.

در آن زمان جی میل به طور ماهانه ۱۴۶ میلیون کاربر داشت. این سرویس اولین سرویس ایمیل آن لاین بود که یک گیگابایت فضا به کاربرانش می داد و اولین سرویسی بود که ایمیل های رد و بدل شده بین دو نفر را به صورت پشت سر هم همچون یک فوروم نشان می داد.  سرویس جی میل هم اکنون بیش از ۷۴۰۰ مگابات فضای آزاد با یک فضای اضافه از رنج ۲۰ گیگابایت در سال به کاربرانش ارائه می دهد. برنامه نویسان سرویس جی میل را به خاطر پیشگام بودن در استفاده از ای جکس، (تکنیکی در برنامه نویسی که به کاربران اجازه می دهد محتویات یک صفحه وب را بدون دوباره نوسازی آن مشاهده کنند) می شناسند.
ازجمله انتقادهای وارده به جی میل امکان افشای داده های کاربران است. اگرچه گوگل مدعی است که ایمیل هایی که با جی میل ارسال می شوند، هرگز توسط اشخاص دیگری قابل خواندن نیستند.
گوگل داکس هم یکی دیگر از ابزارهای مفید آن لاین گوگل است که به کاربران این امکان را می دهد که اسناد را به صورت آن لاین در محیطی نه چندان غیرمتفاوت با مایکروسافت ورد ایجاد یا ویرایش کنند. این سرویس در ابتدا Writely نام داشت اما گوگل در سال ۲۰۰۶ آن را خریداری کرد. البته در آن زمان استفاده از گوگل داکس مثل جی میل فقط با داشتن دعوتنامه ممکن بود.
 
سیستم عامل کروم
کروم سیستم عاملی آزاد است که در ابتدا برای لپ تاپ های ارزان و براساس پردازش ابری طراحی شده بود. در این سیستم عامل تمام برنامه ها از طریق مرورگر کروم اجرا و اطلاعات کاربران هم روی سروس گوگل نصب می شود. گوگل کروم یک مرورگر وب آزاد و رایگان است که سپتامبر سال ۲۰۰۸ بر پایه پروژه کرومیوم ارائه شد. گوگل ابتدا نسخه آزمایشی گوگل کروم برای کاربران سیستم عامل ویندوز در ۱۰۰ کشور عرضه شد و گوگل اعلام کرد که در آینده نسخه های دیگری برای مکینتاش و لینوکس ارائه خواهد شد.
 
 
نقشه های معروف گوگل
گوگل ترانسلیت یکی از سرورهای جانبی خدمات ترجمه ای است که ترجمه بین ۳۵ زبان مختلف دنیا را انجام می دهد. گوگل سرویس اخبار خود را در سال ۲۰۰۲ راه انداخت. در سال ۲۰۰۶ گوگل پیشنهادی مبنی بر دسترسی به سرویس رایگان وایرلس در شهر سن فرانسیسکو و با سرویس اینترنتی ارث لینک ارائه کرد که با مخالفت شرکت هایی نظیر ورایزن و کامکست رو به رو شد. شرکت گوگل هم اکنون امکان استفاده رایگان از وایرلس را در ماونتن ویو کالیفرنیا فراهم کرده است.
یوتیوب توسط چاد مردیث هرلی، استیون چن و جاود کریم کارمندان شرکت pay pal در فوریه سال ۲۰۰۵ ثبت و شش ماه بعد به طور رسمی افتتاح شد. در پی موفقیت یوتیوب، یعنی پایگاهی اینترنتی که امکان تماشای ویدئوهای مختلف را به صورت آنلاین فراهم می کند، گوگل این شرکت را خریداری کرد.
 
سیستم عامل اندروید
محبوبیت گوگل از سال ۲۰۰۷ با راه اندازی سیستم عامل مخصوص تلفن های همراه این شرکت به نام اندروید بیشتر شده و شرکت های مختلف تلفن های زیادی را براساس این سیستم عامل طراحی کردند. اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده و هم اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی در سراسر جهان وجود دارد که روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه به این تعداد اضافه می شود.
 
 
 

  • این ابزار گوگل، معروف ترین و پرکاربرد ترین ابزار تولید شده توسط کمپانی گوگل است و معمولا با نام Google از آن یاد می شود. Google Search قوی ترین و محبوب ترین موتور جستجوگر موجود در دنیاست.                                                                       

 

  • اندروید اوتو ، ابزاری است که برای استفاده رانندگان در هنگام رانندگی با وسایل نقلیه تولید شده است. این ابزار علاوه بر آنکه این امکان را برای رانندگان ایجاد می کند که از اطلاعات مربوط به راه ها و مسیرها مطلع شوند این امکان را نیز ایجاد می کنند که استفاده از تلفن همراه برای آنها در حین رانندگی به ساده ترین و بی خطرترین شکل ممکن امکان پذیر باشد. این ابزار ابتدا به گونه ای طراحی شده بود که تنها اتومبیل های خاصی آن را پشتیبانی می نمودند و برای استفاده از آن نیاز به خرید یک صفحه نمایش مخصوص و نصب آن در اتومبیل بود، اما اخیرا اپلیکیشن موبایل آن نیز تولید شده است و کاربران قادرند با نصب آن بر روی تلفن های هوشمند از اطلاعات مربوط به راه ها و هر آنچه که در طول رانندگی به آن نیاز مند خواهند بود استفاده نمایند.

 

  • اندروید تی وی، همان گونه که از نام این محصول مشخص است، اندروید تی وی چیزی شبیه به تلویزیون است که با سیستم عامل اندروید کار می­کند و این امکان را برای کاربران فراهم می کند که تمامی اپلیکیشن های ایجاد شده توسط برنامه نویسان برای اندروید را بر روی این تلویزیون ها نیز اجرا نمایند. این ابزار علاوه بر آن که امکان جستجو با استفاده از تایپ کردن عبارت مورد نظر را برای کاربران فراهم می کند، امکان جستجوی صوتی را نیز برای کاربران ایجاد کرده است. کاربران می توانند به سادگی مثلا عبارت “فیلم سینمایی کیمیا” را به صورت صوتی جستجو نموده و آن را در تلویزیون خود مشاهده نمایند. اندروید برای کاربران دنیایی از اطلاعات، بازی ها و سرگرمی های مختلف را بر روی تلوزیون آنها فراهم می نماید.

 

  • دامنهorg ، این محصول گوگل با پشتیبانی اطلاعات و تکنولوژی مجموعه گوگل محصولات ویژه ای را تولیدمی نماید و معضلات جهانی را به مبارزه می طلبد.  علاوه بر اینorg هر کمپانی که بخواهد با آنها مشارکت کند و خلاقیت کافی داشته باشد را پشتیبانی می کند. شعار این کمپانی “ایجاد دنیایی بهتر، با سرعت بیشتر” است.

 

  • Google Alertsیکی از سرویس های بسیار پرکاربرد گوگل، گوگل آلرتز یا Google Alerts است. همان طور که از نام این ابزار پیداست، این ابزار می تواند برای شما امکان ایجاد آلارم در ایمیلتان را فراهم کند. این آلارم ها یا به نوعی هشدارها بدین صورت هستند که زمانی که شما به موضوعی علاقه مند هستید و می خواهید سریعا از انتشار مطالب جدید در رابطه با آن موضوع در اینترنت مطلع شوید می توانید از گوگل آلرتز استفاده کنید و برای آن موضوع در پروفایل گوگل آلرت خود یک آلارم تعیین می کنید بدین طریق هر موقع که مقاله ای درباره آن موضوع منتشر گردد گوگل آن را برای شما ایمیل خواهد نمود.

 

  • Google Alloگوگل الو پیام رسان سریع و متفاوتی است که سازگار با سیستم عامل اندروید می باشد. این پیام رسان که توسط کمپانی گوگل برای استفاده در تلفن های همراه هوشمند، طراحی شده است قابلیت های ویژه ای دارد که آن را از سایر پیام رسان های موجود مثل تلگرام، واتس آپ و وایبر متمایز می کند. در طراحی این پیام رسان امکان تغییر فونت، سایز و رنگ نوشته ها برای کاربران فراهم شده است تا بتوانند در تکست های خود بهتر احساسات خود را بیان کنند. بعلاوه این ابزار دارای امکان پاسخ گویی هوشمند است، یعنی می تواند پیام های شما را با الگو برداری از پاسخ های قبلی شما به سایر پیام ها پاسخ دهد. برای مثال در پاسخ یک متن خنده دار حدس می زند که شما بیشتر از کلمه عامیانه خخخخخ استفاده می کنید تا کلمه LOL . همچنین پاسخ هوشمند برای پیام های شامل تصویر نیز به درستی عمل کرده و پس از دریافت تصاویر با توجه به مضمون آن ها به فرستنده پاسخ می دهد. برای مثال در صورت دریافت یک عکس از منظره به فرستنده پاسخ عالی است یا جالب است را می دهد.

 

  • گوگل آنلایز ابزاری است که به صورت رایگان از سوی گوگل برای کمک به طراحان سایت ها برای بررسی داده های مربوط به یک وب سایت، ارائه شده است. این ابزار یک تحلیل گر قوی آماری است که قادر به اندازه گیری و آنالیز ترافیک یک وب سایت است و به کاربران کمک می کند که دید بهتر و دقیق تری نسبت به بازدیدکنندگان وب سایت خود داشته باشند. ازجمله اطلاعاتی که این ابزار می تواند در اختیار صاحبان وب سایت ها و طراحان سایت قرار دهد می توان به بررسی موقعیت جغرافیایی کاربران، بررسی اینکه کاربران از چه طریق به یک وب سایت هدایت شده اند، کاربران به کدام مطالب علاقه بیشتری نشان داده اند و آنها را اشتراک گذاری کرده اند، بازدیدکنندگان چه مدت زمانی را در وب سایت شما مانده اند و … را نام برد.

 

  • گوگل بوک یک جستجوگر تولید شده توسط کمپانی گوگل است که تمرکز جستجوهای آن بر روی کتاب ها است. در این جستجوگر شما می توانید کتاب مورد نظر خود را از میان میلیون ها کتاب که توسط ناشران مختلف منتشر گردیده اند و در کتابخانه های مختلف در سراسر دنیا قرار دارند را جستجو نموده و متن کامل آن را مشاهده نمایید. البته در این کتاب خانه تنها کتاب هایی که توسط کمپانی گوگل اسکن شده باشند و در پایگاه داده قرار گرفته باشند در دسترس خواهد بود، اما نکته مثبت آن است که اکثر این اسکن ها با استفاده از روش های OCR از حالت تصویر به متن تبدیل شده اند.

 

  • Google Calendarیک اپلیکیشن موبایل و وب است که توسط کمپانی گوگل ایجاد شده است و امکان مدیریت برنامه­ ها و زمانبندی قرارها را برای کاربران فراهم می نماید. برای مثال این ابزار به کاربران کمک می کند که تمامی وقایع مهم زندگی مثل تاریخ تولد دوستان و اعضای خانواده، سالگرد ازدواج و … را از خاطر نبرند و همچنین کاربران می توانند برای یاد آوری زمان قرارهای ملاقات، مراجعه به پزشک و حتی بازی های مهم مورد نظر خود از این ابزار استفاده نمایند.

 

  • Google Chrome: یکی از مرورگرهای بسیار مشهور و محبوب در میان کاربران که در آن طراحی های ساده و تکنولوژی پیچیده ای به منظور سریعتر، امن تر و آسان تر نمودن استفاده از وب برای کاربران بکار برده شده است. گوگل کروم از موتور جاوااسکریپت جدیدی به نام V8 استفاده می‌کند که موتوری کدباز و یکی از زیر مجموعه‌های پروژه کرومیوم (Chromium) است که توسط گوگل در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شده است و تمرکز این مرورگر روی سرعت و بازدهی بالا در بارگذاری صفحات وب است که در این مدت کوتاه که از عرضه آن می‌گذرد به این هدف نائل آمده است و بسیاری از مرورگرهای پیش از خود را پشت سر گذاشته است.

 

  • Google Docs این ابزار گوگل داکس یا سندنگار گوگل نامیده می شود و به کاربران این امکان را می دهد که در هر کجا که هستند بتوانند اسنادی را ایجاد نموده و آنها را ویرایش نمایند. محیط این ابزار بسیار شبیه به محیط نرم افزار Word می باشد و در این ابزار نیز مانند Word قلم های متفاوتی برای نوشتن در سایزها و رنگ های متعدد وجود دارد و امکان اضافه کردن تصاویر و سایر طراحی ها نیز در آن ایجاد شده است. این ابزار به کاربران کمک می کند که در هرکجا که هستند بتوانند با استفاده از گوگل اکانت خود و یا حساب کاربری خود در گوگل به اسناد ایجاد شده خود دسترسی داشته باشند و همچنین می توانند به دیگران نیز اجازه دسترسی به یک سند را بدهند تا چند نفر بتوانند به صورت همزمان بر روی یک سند کار کنند.

 

  • Google Drive: گوگل درایو یک سرویس ذخیره سازی اطلاعات به صورت ابری یا مجازی است که برای کاربران این امکان را فراهم می کند که فایل های مدنظر خود را در یک مکان امن آپلود کنند و هرکجا که به آنها نیاز داشتند با در اختیار داشتن یک کامپیوتر متصل به اینترنت به سادگی آنها را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهند. گوگل درایو برای هر کاربر مقدار حافظه ۵ گیگابایت به صورت رایگان و پیش فرض در نظر گرفته است که کاربران می توانند در صورت تمایل و نیاز به فضای بیشتر از ۲۵ گیگابایت تا ۱۶ ترابایت فضای مازاد خریداری نمایند.

 

  • Google Earthاین ابزارها برای دادن اطلاعات جغرافیایی به کاربران توسط کمپانی گوگل طراحی شده اند. گوگل ارث یک نقشه معمولی و ساده به کاربران ارائه نمی دهد بلکه تصاویری واقعی و بسیار با کیفیت و دقیق از هر محلی در کره زمین که کاربر به آنها علاقه داشته باشد را می تواند برایش نمایش دهد، جستجو در برنامه گوگل ارث می تواند با استفاده از نام محله، شهر یا کشور انجام شود اما این جستجوها می تواند حتی با استفاده از کدپستی آن محل نیز انجام گیرد.

 

  • عینک گوگل یا گوگل گلاس یک نمایشگر قابل پوشیدن (Wearable) است که به صورت یک سربند و یا عینک بسیار نازک ارائه می شود. این تکنولوژی در واقع یک کامپیوتر است که در قالب یک ابزار قابل پوشیدن ارائه شده است. این عینک قابلیت های متعدد از جمله عکاسی، فیلم برداری، بلوتوث، اتفاده از اینترنت به صورت وای فای و … می باشد. این عینک می تواند دستورات صوتی از کاربران دریافت نماید و آنها را مورد پردازش قرار دهد، همچنین کاربران می توانند با استفاده از این ابزار فرامین لازم را به موبایل یا سایر گیرنده های دیجیتالی اطراف منتقل کند. علاوه بر این عینک گوگل مجهز به یک دوربین می باشد که می تواند وقایع اطراف را ثبت و پردازش نماید.

 

  • اپلیکیشن گوگل کیپ، یادداشت‌های شما را در گوگل درایو بصورت یکپارچه ذخیره می­کند. به این ترتیب کاربر می­تواند از هر پلتفرمی به یادداشت­های خود دسترسی داشته باشد و در صورت نیاز آنها را ویرایش نماید. در این سامانه هم می­توان بصورت متنی یادداشت برداری انجام داد و هم می­توان به ضبط صوت و تصویر پرداخت. یک قابلیت جالب این اپلیکیشن این است که با ذخیره­ی یک مکان خاص در آن هر بار که کاربر در آن موقعیت جغرافیایی تردد نماید این اپلیکیشن به او هشدار خواهد داد. این ابزار برای مشخص کردن مراکز خرید، مکان­های ورزشی و … بسیار سودمند است.

 

  • گوگل میل یا جیمیل یک سرویس بسیار آشنا برای تمامی کاربران اینترنت است که توط کمپانی گوگل ایجاد شده است. سرویس جیمیل به دلیل ارائه خدمات بی نظیر به کاربران همچون اختصاص دادن فضای با ظرفیت ۱۵ گیگابایت به صندوق دریافت کاربران، در میان کاربران از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. از دیگر مزایای جیمیل به سایر سرویس های پست الکترونیکی موجود می تواند سبک و ساده بودن رابط کاربری آن، عدم وجود بنرها و تصاویر اضافه، اسکریپت های بسیار سبک، امکان استفاده از ۴۰ زبان مختلف و امکان گفتگوی آنلاین یا چت را نام برد.

 

  • یکی دیگر از سرویس های بسیار پرطرفدار گوگل، گوگل مپ یا نقشه های گوگل است که به کاربران در مسیریابی به هنگام مسافرت در جاده ها و شناسایی آدرس های مورد نظر می تواند کمک کند. گوگل مپ نقشه تمامی کشورها، شهرها و حتی راه ها در خود جای داده است و به کاربر اجازه می دهد به راحتی از تمامی محل های مورد نظر خود به وسیله لپ تاپ و یا گوشی های هوشمند تلفن همراه دیدن نماید. یکی از خوصیات مهم نقشه های گوگل مپ سه بعدی بودن آنها است.

 

  • گوگل موبایل ، با این اپلیکیشن می­توانید به بهترین ابزارهای گوگل به صورت یکجا دسترسی داشته باشید. سرویس گوگل موبایل محبوب­ترین اپلیکیشن­ها و رابط­ه ای کاربری گوگل را برای ابزار اندرویدی شما فراهم می­آورد، بدون اینکه از شما هزینه­ ای دریافت نماید. از جمله ابزارهای این بسته می­توان به Google Search برای انجام جستجوها، Google Chrome برای وبگردی، YouTube برای مشاهده­ انواع ویدئوها، Google Play Store برای دسترسی به بیش از ۱ میلیون برنامه­ اندرویدی، بزرگترین کتابخانه­ آنلاین و میلیون­ها موزیک و ویدئو، Google Map برای مکان یابی، Google+ برای ارتباط با دیگران و بسیاری از ابزارهای دیگر، اشاره کرد.

 

  • گوگل نوت بوک ، بوسیله­ گوگل نوت بوک شما می­توانید اطلاعات مختلف در اینترنت را دسته بندی کرده و در یک مکان آنلاین قرار دهید تا بتوانید از هر رایانه ­ای به آنها دسترسی داشته باشید. نوت بوک می­تواند سرتیترها و یادداشت­های شما را نگهداری کند. هر متنی که در این ابزار نوشته شود به انتهای آن اضافه شده و منتظر می­ماند تا شما آن را دسته بندی و سازماندهی نمایید. روش دستیابی به این اطلاعات در مکان های مختلف بسیار ساده اس، شما می توانید برای دستیابی به این اطلاعات از هر سیستم کامپیوتری در هرجایی تنها با وارد کردن اطلاعات مربوط به اکانت گوگل خود اقدام نمایید.

 

  • گوگل پک ، این بسته شامل گلچینی از ابزارهای نرم افزاری است که توسط گوگل به کاربران ارائه می­شود. تمامی نرم افزارهای موجود در این بسته بطور خودکار بوسیله­ سیستم مدیریتی این سامانه دانلود، نصب و بروزرسانی می­شوند. از جمله نرم افزارهای این مجموعه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • Google Patentsگوگل پتنت یک موتور جستجو است که با استفاده از آن می­توانید به بیش از ۸۷ میلیون ثبت اختراع در زمینه­ های مختلف دسترسی داشته باشید. عموم این اختراعات در مراکز ثبت اختراع آمریکا، چین، ژاپن، کره، کانادا، روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، لوکزامبورگ و هلند ثبت شده و بصورت مشروح در اختیار کاربران قرار می­گیرد. کاربران می توانند زمانی که ایده جدیدی برای ایجاد یک محصول جدید به ذهنشان خطور می کند با استفاده از گوگل پتنت بررسی کنند که آیا این ایده قبلا توسط شخص دیگری ارائه و ثبت شده است یا خیر.

 

  • Google Photos در این محصول جدید گوگل بدون دریافت هزینه فضای نامحدودی را دراختیار کاربران قرار می­دهد تا عکس­ها و ویدئو­های خود را در آن فضا بارگذاری و ذخیره نمایند این ابزار درواقع چیزی شبیه به دراپ باکس است که کارربان می توانند اطلاعات تصویری خود را رد آن ذخیره نمایند تا حافظه تلفن های همراه آنها را اشغال نکند. در این فضا محدودیت­هایی برای ذخیره سازی تصاویر و ویدئو­ها درنظر گرفته شده است. گوگل به طور رایگان از اطلاعات تصویری کاربران میزبانی می­کند و در عوض از اطلاعات موجود در این تصاویر برای مقاصد مختلف خود بهره می­گیرد.

 

  • Google Pixel پیکسل برندی است که محصولاتی از جمله گوشی­های تلفن همراه ، تبلت و … تولید می­کند. تمامی مراحل طراحی و ساخت این محصولات تماما توسط شرکت گوگل انجام می­گیرد. برخی از سایت­ها گوشی­های پیکسل را به عنوان بهترین گوشی­های سازگار با اندروید معرفی کرده­ اند. هنگام خرید این گوشی­های تلفن همراه، شرکت گوگل مزایایی از جمله دسترسی به برخی از امکانات گوگل را برای شما فراهم می­کند.

 

  • Google Play گوگل پلی یا همان اندروید مارکت (Android Market) یک فروشگاه آنلاین اپلیکیشن ­های اندرویدی است . با استفاده از این ابزار که به طور پیشفرض بر روی تلفن­ها و تبلت­هایی که از اندروید استفاده می­کنند نصب شده، می­توانید اپلیکیشن­های مختلف گوگل و دیگر تولیدکنندگان را خریداری کرده و بر روی دستگاه خود نصب نمایید. در این فروشگاه اینترنتی محصولات دیگری همچون مجلات، کتاب، فیلم و برنامه ­های تلویزیونی به فروش می­رسد. برخی اپلیکیشن­های موجود در گوگل پلی بصورت رایگان به مشتریان ارائه می­شوند و برخی دیگر با دریافت هزینه به مشتریان تحویل داده می­شوند.

 

  • Google Plus گوگل پلاس یک شبکه­ اجتماعی است که توسط گوگل اداره می­شود. برخی از ابزارها و ویژگی­های این شبکه از سروی­ها و پلت­فرم­های دیگر گوگل مانند پیکاسا فوتو (Picasa photo) گرفته شده و برخی دیگر نیز همانند دیگر شبکه­ های اجتماعی است. برای ملحق شدن به این شبکه نیاز است تا از اکانت گوگل استفاده نمایید.

 

  • Google Self-driving Car این سرویس با هدف توصعه­ تکنولوژی ماشین­های اتوماتیک بدون راننده راه ­اندازی شده است. این سرویس امروزه با نام Waymo شناخته شده و تحت هدایت شرکت دیگری به نام Alphabet Inc اداره می­شود. اولین خودرو با استفاده از این سرویس توسط یک فرد نابینا درسال ۲۰۱۵ در تکزاس آمریکا هدایت شد. هدف اصلی این طرح تولید خودروهای بدون راننده و ارائه­ آن به بازار در سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.

 

  • Google Spaces این سرویس درواقع یک نوع شبکه اجتماعی می باشد که به منظور اشترک­ گذاری گروهی تصاویر، ویدئوها و … ارائه شده است. در این شبکه­ اجتماعی کوچک شما می­توانید دوستان و آشنایان خود را دعوت کرده و با آنها به گفتگو بپردازید. پیام دعوت می­تواند بصورت پیام کوتاه و یا ارسال پیام دعوت در شبکه ­های اجتماعی انجام گیرد. البته این شبکه اجتماعی به اندازه فیس بوک، توییتر و یا Google Talk شهرت نیافت و این مساله به دلیل ضعیفتر بودن خدمات آن است با این حال این ابزار نسبت با سایر شبکه های اجتماعی مزایایی نیز دارد که موجب می شود برخی کاربران از آن استفاده نمایند.

 

  • Google Street View این سرویس که در Google Maps و Google Earth قابل دسترسی است، یک نمای ۳۶۰ درجه (پاناروما) از یک خیابان را به کاربران نمایش می­دهد. عکس­های موجود توسط دوربین­ های مخصوص و تحت تدابیری که گوگل مشخص نموده است تهیه می­شوند. بطور کلی کاربران می­توانند با استفاده از این سرویس نمای خیابان­ های نقاط مختلف دنیا را بازدید نمایند. این بازدیدها می تواند به منظور کسب اطلاعات عمومی، مسیر یابی و شناسایی آدرس و … مورد استفاده قرار گیرد.

 

  • Google Store گوگل استور یک فروشگاه آنلاین است که سخت افزارهای گوگل از جمله Google Nexus و دستگاه­ های Pixel را بفروش می­رساند. کاربران با مراجعه به این سامانه می­توانند از آخرین محصولات سخت افزاری و لوازم جانبی ارائه شده توسط شرکت گوگل دیدن کنند. گوگل استور در گذشته به عنوان بخشی از مجموعه­ی Google Play فعالیت داشت اما در سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی جداگانه معرفی شد و به کار خود ادامه داد.

 

  • Google Talk این ابزار یک پیام رسان آنلاین صوتی تحت وب است که بصورت رایگان و تنها با داشتن حساب کاربری گوگل می­توان از آن استفاده نمود. از جمله قابلیت ­های این پیام رسان می­توان به قابلیت رد و بدل نمودن اطلاعات، مکالمه­ صوتی با کیفیت بسیار بالا، ارسال ایمیل، یکپارچگی با سایر سرویس­های گوگل و بسیاری امکانات دیگر اشاره نمود. متن پیام­های تبادلی در این پیام رسان بصورت رمزگذاری شده انتقال می­یابد، بنابراین نرم افزار گوگل تاک از امنیت بالاتری به نسبت پیام رسان­ه ای همتراز خود برخوردار است. اخیرا این نرم افزار قابلیت برقراری تماس های تصویری را نیز ایجاد نموده است که موجب افزایش محبوبیت آن در میان کاربران شده است.

 

  • Google Translate از این سرویس می­توان هم به عنوان دیکشنری استفاده نمود و هم متن­های تا ۵۰۰۰ کاراکتر را در آن وارد نمود و ترجمه­ آن را به هر زبانی دریافت کرد. اگرچه ترجمه­ ارائه شده در این ابزار دقیق و خوانا نیست اما از آنجا که این ابزار در ترجمه­ متن، کلمه به کلمه ترجمه را انجام می­دهد، می­توان از آن برای دریافت مفهوم کلی متن استفاده نمود. در صورتی که متنی بیش از ۵۰۰۰کاراکتر را در محیط گوگل ترنسلست کپی نمایید، این سرویس تا ۵۰۰۰ کاراکتر اول را ترجمه کرده و سپس به شما پیشنهاد می­دهد که بقیه­ متن را در مرحله­ بعدی ترجمه نمایید.

 

  • Google TV این سرویس تجربه­ استفاده­ ترکیبی از تلویزیون، فضای وب و اپلیکیشن­ها را برای کاربران فراهم آورده است. با استفاده از دستگاه ­های مجهز به این سرویس، کاربران می­توانند بدون نیاز به دانستن محل ارائه­ ویدئو­ها، آنها را در گوگل جستجو کرده و در تلویزیون خود آنها را تماشا نمایند. با استفاده از گوگل تی وی می­توان همزمان شبکه ­های تلویزیونی را یکجا در اختیار داشت.

 

  • -Google Video این سرویس یکی از زبانه­ های اصلی موتور جستجوی گوگل است که در نتایج جستجوها تنها ویدئو­های مربوط به عبارت جستجو را به کاربران نشان می­دهد. بوسیله­ این سرویس می­توانید به راحتی به میلیون­ها ویدئو­ ایندکس شده توسط گوگل دسترسی داشته باشید.

 

  • Google Voiceیک سرویس تلفنی است که امکان برقراری تماس صوتی و یا ایمیل صوتی را برا ی کاربران گوگل فراهم می­کند. این سرویس امکاناتی را در اختیار کاربران قرار داده است،

 

  • Google VR پروژه­ واقعیت مجازی گوگل با هدف معرفی این تکنولوژی به همگان کلید خورد. در این راستا عینک­ها و محفظه­ های مقوایی بسیار ارزان قیمت به بازار عرضه شد تا کاربران به استفاده از واقعیت مجازی تشویق شده و با این تکنولوژی نوظهور آشنایی پیدا کنند. اخیرا گوگل محصول جدیدی را با نام Google Daydream Viewبه بازار عرضه نموده که به کاربران اجازه می­دهد تا بوسیله­ گوگل مپ در خیابان­ های نقاط مختلف دنیا بصورت مجازی به گشت و گذار بپردازند. استفاده از این ابزار نیاز به یک گوشی هوشمند داشته و از طریق آن می­توان تصاویر گوگل پلی و عکس­های پاناروما را با فرمتی بسیار هیجان انگیز مشاهده نمود.

 

  • Google Wallet گوگل با همکاری شرکت­های توزیع کننده­ کارت­های اعتباری، سرویسی را فراهم کرده که کاربران بتوانند از تلفن­های همراه خود به عنوان کارت اعتباری استفاده کنند. به عبارت دیگر با این روش می­توانید تنها با همراه داشتن تلفن همراهتان تمامی پرداخت­های روزانه­ خود را انجام دهید. برای برقراری ارتباط بین تلفن­ همراه و درگاه پرداخت، نیاز است تا تلفن همراه به فناوری Near Field Communication یا NFC مجهز باشد.برای استفاده از این کیف پول مجازی نیاز است تا با وارد کردن رمز، تلفن همراه را به دستگاه پرداخت نزدیک نموده و پرداخت را انجام دهید. رسید خرید انجام شده مستقیما در سرویس گوگل والت قابل مشاهده است. برای بهره مندی از خدمات این سرویس کاربران باید به یکی از حساب­های بانکی در آمریکا لینک باشند تا بتوانند تمامی امور مربوط به جابجایی پول، خرید و اطلاع از اطلاعات حساب را بطور رایگان انجام دهند.از آنجایی که برای انجام هر خرید نیاز به داشتن رمز است، این سرویس از لحاظ امنیتی همانند کارت­های اعتباری خواهد بود. یعنی همانطور که اگر شخصی به رمز کارت شما دسترسی داشته باشد قادر خواهد بود از ان استفاده نماید، اگر تلفن­ همراه شما نیز به سرقت برود، فقط در صورتی سارقان می­توانند از حساب شما برداشتی انجام دهند که به رمز حساب گوگل والت شما دسترسی داشته باشند

 
 

  • Google Web Designerطراح وب گوگل برنامه­ ای برای ویندوز، مک و لینوکس است که با استفاده از آن می­توان تبلیغات جذاب و متحرک با استفاده از تکنولوژیHTML5 و دیگر محتواهای مربوط به آن را بطور حرفه ­ای تولید نمود. انیمیشن­ های تولید شده توسط این نرم افزار بر روی تمامی دستگاه ­ها بدون هیچگونه مشکلی قابل مشاهده است. در این نرم افزار، می­توانید انیمیشن­ های سه بعدی مد نظرتان را هم با استفاده از ابزارهای موجود در محیط آن تولید نمایید و هم می­توانید ایده ­های خود را با کدنویسی بصورت منحصر به فردی پیاده نمایید.
  • – Google Wi-Fiگوگل وای فای تکنولوژی جدیدی است که گوگل آن را برای جایگزین کردن سیستم های روتر قدیمی که در اکثر خانه ها برای دستیابی به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند معرفی نموده است. از مزایای آن پوشش درهی عالی در تمام نقاط خانه و مقرون به صرفه بودن آن است زیرا کاربران می توانند تنها با پرداخت ۱۲۹ دلار یک روتر گوگل وای فای را خریداری نمایند. گوگل وای‌فای درواقع روتر کوچکی است که به تمام دستگاه‌های خانگی می تواند متصل شود و امکان کنترل و نظارت بر عملکرد آن‌ها را به کاربر می‌دهد این کنترل می تواند از طریق یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه هوشمند افراد ایجاد شود. البته از آنجایی که این دستگاه برد کمی برای پشتیبانی اینترنت دارد برای محل های کوچک مناسب تر است اما برای محل های بزرگ نیز گوگل پیشنهاد ویژه ای به کاربران ارائه داده است، پیشنهاد گوگل خرید سه روتر گوگل وای فای به قیمت ۲۹۹ دلار و قابلیت پوشش دهی مکان های بزرگ است.

 

  • iGoogle سرویس iGoogle و یا آی گوگل به منظور فراهم کردن امکان شخصی سازی امکانات گوگل بر حسب سلایق کاربران برای آنها ایجاد شده است. این سرویس ابتدا در ماه می سال ۲۰۰۷ با هدف ارتقای خدمات جستجو از طریق شخصی سازی و تشویق کاربران به استفاده بیشتر از خدمات گوگل راه اندازی شد. تنها کاربرانی قادر به استفاده از خدمات این سرویس می باشند که دارای یک حساب گوگل باشند زیرا با داشتن حساب گوگل در هر سیستمی که شما اکانت گوگل خود را Sign in نمایید گوگل قادر خواهد بود که فعالیت های شما را مورد بررسی قرار داده و به خاطر بسپارد و با استفاده از آنها تلاش کند که خدمات بهتری را مطابق با سلیقه شما برای شما ارائه نماید.

 

  • Panoramio این سرویس به کاربران اجازه اشتراک گذاری تصاویر خود در گوگل ارث را می دهد. کاربران گوگل ارث می توانند با استفاده از این سرویس (با استفاده از وب سایت Panoramio) تصاویری را که خودشان از محل های مختلفی گرفته اند آپلود کرده و آنها را در گوگل ارث تگ کنند و پس از آن سایر کاربران قادر به مشاهده آن تصاویر خواهند بود. هدف از ایجاد سرویس Panoramio توسط گوگل این بود که اطلاعات بیشتری به کاربران گوگل ارث از محل های مورد نظرشان در زمان مراجعه به آن محل در روی نقشه ارائه داده شود و این اطلاعات با استفاده از عکس هایی که دیگر کاربران گوگل ارث گرفته بودند فراهم می شود.

 

  • – Picasa پیکاسا نرم افزای برای مدیریت، سازمان دهی و ویرایش تصاویر دیجیتال می باشد. این نرم افزار علاوه بر امکانات نام برده شده امکان اشترک گذاری تصاویر را نیز دارد یعنی شما می توانید با استفاده از این ابزار تصاویر خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. نام جالب این نرم افزار ترکیبی از نام نقاش مشهور فرانسوی پابلو پیکاسو، عبارت فرانسوی مای کاسا (Mi Casa) که ترجمه آن خانه من می باشد و همچنین کلمه انگلیسی PIC که مخفف کلمه Picture یا تصویر می باشد. Picasa از لحاظ مدیریت عکس های ابزار بسیار مفیدی محسوب می شود. با استفاده از این نرم افزار می توانید تصاویر خود را دسته بندی کرده و برای تصاویر خود آلبوم بسازید. می توانید با برچسب گذاری روی عکس ها به راحتی و با یک جستجوی ساده عکس خود دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از تصاویر موجود در پیکاسای خود در سایر نرم افزارهای دیگر مثل فتوشاپ، لایت روم و غیره استفاده کنید.

 

  • -Virus Total از سرویس های بسیار محبوب و پرطرفدار گوگل ویروس توتال است که یک آنتی ویروس آنلاین رایگان است. این آنتی ویروس علاوه بر اینکه قابلیت اسکن کردن فایل ها را دارد می تواند URL های مد نظر شما را نیز بررسی کند و در صورت وجود هر گونه ویروس و یا کرم های اینترنتی و در حالت کلی هر گونه بد افزار موجود در اینترنت مورد بررسی قرار دهید. این آنتی ویروس مزایای متعددی دارد که در زیر به دو نمونه از مهمترین مزیت های آن اشاره می کنیم:ویروس توتال تعداد زیادی آنتی ویروس های مختلف را شامل می شود و زمانی که شما فایل یا URLی را برای بررسی به در ویروس توتال وارد می کنید، فایل یا URL شما توسط آنتی ویروس های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد، درحالیکه آنتی ویروس های موجود در سیستم های کامپیوتر خانگی ممکن است در شناسایی آلوده بودن یا نبودن محتواهای موجود در سیستم شما و یا URL مورد نظر شما اشتباه کنند، اما ویروس توتال هرگز اشتباه نمی کند.آنتی ویروس های موجود درسیستم های خانگی امکان بررسی وجود یا عدم وجود فایل های مخرب بر روی بایوس سیستم و یا میان افزارها را ندارند. اگر بد افزاری در این قسمت قرار گیرد حتی تعویض هارد دیسک نیز نمی تواند مشکل را حل کند، اما ویروس توتال قابلیت بررسی این بخش از کامپیوتر و زدودن بد افزارها در این قسمت را نیز دارد.

 

  • یوتیوب یکی دیگر از سرویس های بسیار پرطرفدار گوگل که همه شما عزیزران با آن آشنایی دارید، یوتیوب است که دومین وب سایت پرطرفدار دنیاست، یوتیوب وب سایتی برای اشتراک گذاری ویدیوها می باشد. یوتیوب در ماه می سال ۲۰۰۵ ایجاد شد و در مدت زمان کوتاهی توانست محبوبیت غیر قابل باوری در میان کاربران بیابد، و در همان سال ۲۰۰۵ گوگل یوتیوب را به قیمت ۱۶۵۰ میلیون دلار از صاحبان آن خریداری کرد.حد اکثر طول مجاز تعیین شده توسط مدیران یوتیوب برای ویدیوهای اشتراک گذاری شده در این وب سایت ۱۰ دقیقه و ۴۸ ثانیه است، اما روش هایی برای قرار دادن ویدیوهای طولانی تر و حتی چند ساعتی نیز در این وب سایت وجود دارد. آمارهای اعلام شده توسط کمپانی گوگل نشان می دهد که روزانه در حدود یک میلیون ویدیوی جدید در اینترنت منتشر می شوند که بیش از نیمی از آنها در یوتیوب اشتراک گذاری می گردند. مدیران یوتیوب اعلام کرده اند که در هر دقیقه حدود ۲۰ ساعت ویدیو در این وب سایت منتشر می گردد.
  • Waze ویز یک اپلیکیشن مسیریاب و یک شبکه اجتماعی است یا به عبارت بهتر یک مسیریاب با رویکردی مشابه با شبکه های اجتماعی است. این مسیریاب از سایر نرم افزارهای مسیریاب موجود بسیار متفاوت است زیرا علاوه بر امکان استفاده از نقشه و امکان مسیر یابی امکانات بسیار متنوع دیگری را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. این مسیریاب علاوه بر مسیریابی عملکردی بسیار مشابه با شبکه های اجتماعی دارد به طوری که شما می توانید با سینک کردن ویز با شبکه های اجتماعی دیگر مثل فیس بوک، مسیر حرکت و رفت و آمدهای دوستان خود را در ویز مشاهده نمایید. علاوه بر این ویز یک قابلیت مجزا دیگر نیز دارد، شما می توانید با ایجاد ارتباط بین این اپلیکیشن با Swarm و  Forsquare، علاوه بر بهره‌مندی از تجربه‌‌ی دیگران در مورد خدمات اماکن عمومی، آدرس مقصد را براحتی پیدا کنید.

 
دو مزیت عمده ویز به نرم افزارها و اپلیکیشن های مسیریاب دیگر این است:
 
۱- این اپلیکیشن تنها قابلیت کار کردن به صورت آنلاین را دارد و حجم زیادی از حافظه تلفن همراه شما را به خود اختصاص نمی دهد زیرا نقشه ها را در تلفن ذخیره نمی کند .
 
۲- این اپلیکیشن مسیرهای شلوغ و پرترافیک را برای شما مشخص می کند و این امکان را برای شما فراهم می نماید که پیش از گرفتار شدن در دام ترافیک تغییر مسیر دهید
شاید شما نیز مثل من پیش از دیدن این تصویر فکر می کردید که در میان نتایج ارائه شده برای کلیدواژه email مطمئنا اولین نتیجه Gmail خواهد بود اما همان طور که در تصویر می بینید Gmail جزو آخرین نتایج ارائه شده می باشد.
 

در ادامه ویدئویی از محبوب ترین نرم افزارهای گوگل خواهید دید:

 

 

دستاوردها

در پانزدهم آگوست سال ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که قصد خریداری بخش تلفن های همراه شرکت موتورولا تحت نام موتورولا موبیلیتی را دارد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۵/۱۲ میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت کرد و بدین ترتیب مالکیت شرکت «موتورولا موبیلیتی» به گوگل واگذار شد.
 
در پی این اقدام شرکت گوگل صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید شد. گوگل با خرید موتورولا در جهت تقویت سیستم عامل اندروید و رقابت با شرکت هایی نظیر مایکروسافت و اپل گام خواهد برداشت. موتورولا حق امتیاز سیستم عامل اندروید را در اختیار دارد. اچ.تی.سی و سامسونگ هم از همین سیستم عامل در تلفن های خود استفاده می کنند. البته گوگل به صورت جداگانه شرکت موتورولا موبیلیتی را کنترل خواهد کرد.
از سال ۲۰۰۱ تاکنون شرکت گوگل کمپانی های زیادی را خریداری کرده است. در سال ۲۰۰۴ این شرکت، کیهول را خرید. شرکت اولیه محصولی تولید کرد که  مشاهده گر زمین نام داشت و تصویری سه بعدی از کره زمین ارائه می کرد. گوگل نام این سرویس را به گوگل ارث در سال ۲۰۰۵ تغییر داد. دو سال بعد، گوگل شرکت یوتیوب ویدئوهای آن لاین را به مبلغ ۱/۶۵ میلیارد دلار در سهام خرید.
سال ۲۰۰۷ گوگل با ۳/۱ میلیارد دلار دابل کلیک را خرید. در اواخر همان سال گرندسنترال را به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. این سایت سال بعد به گوگل وویس تغییر نام داد. سال ۲۰۰۹ گوگل اولین کمپانی عمومی خود را که یک شرکت ویدئویی نرم افزاری به نام Technologies On2 را با ۱۰۶/۵میلیون دلار خرید. گوگل هم چنین آردوارک یک شرکت شبکه اجتماعی را با ۵۰ میلیون دلار خرید و در سال ۲۰۱۰ هم آگنیلوکس را خریداری کرد.
گوگل در سال ۲۰۰۵ همکاری با سان مایکروسیستمز را شروع کرد تا دو شرکت در تبادل تکنولوژی با یکدیگر فعالیت کنند. سپس گوگل با ای.او.ال و تایم وارنر هم همکاری کرد. این شرکت با مایکروسافت، نوکیا و اریکسون هم همکاری های مشترکی داشته است. در سال ۲۰۱۰ گوگل انرژی اولین سرمایه گذاری خود را روی پروژه های قابل بازیافت با ۳۸/۸ میلیون دلار در دو کارخانه بادی در داکوتا شمالی انجام داد.
 
میلیاردها صفحه وب در فهرست جست و جوی گوگل هستند تا کاربران موضوعات دلخواه خود را با استفاده از کلمات کلیدی در آن جست و جو کنند. جست و جوگر گوگل، محبوب ترین سرویس این شرکت است. در نوامبر ۲۰۰۹ گوگل ۶۵ درصد از سهم بازار موتور جست و جوی برتر در آمریکا را در اختیار داشت. گوگل از این طریق روزانه صدها میلیون دلار درآمدزایی دارد. ترتیب قرارگرفتن نتایج جست و جوی گوگل بستگی به عاملی به نام  رتبه صفحه دارد.
 
گوگل بابت هر جست و جویی که روی این سایت انجام می شود، ۱۲ سنت درآمد دارد و از کلیک روی آگهی ها هم ۶۲ سنت سود می کند. به طور متوسط درآمد گوگل از هر کاربر جست و جوگرش ۷ دلار است. درآمد خالص گوگل در سال ۲۰۰۹ حدود ۶/۵ میلیارد دلار بوده است.
 

شکست ها

هرازگاهی به موتور جست و جوگر گوگل انتقادهایی وارد شده است. ازجمله سرویس های دیگر انتقادبرانگیز گوگل، گوگل باکس بود. گوگل کتاب ها را اسکن و آپلود و نسخه کامل کتاب های مجاز را به موتور جست و جوی جدید خود اضافه کرد ولی انجمن نویسندگان آمریکا علیه این سرویس گوگل شکایت کرد. اگرچه گوگل مدعی شد که این اقدام با قوانین کپی رایت تناقض ندارد. سال ۲۰۱۰ گوگل جست و جوی تصاویر خود را هم به روز کرد و این امکان را برای کاربرانش فراهم کرد تا با حرکت دادن موس روی تصاویر، آنها را کمی بزرگ تر ببینند.
 

شرکت های گارانتی

 
متاسفانه در حال حاضر شرکت گوگل فاقد گارانتی در ایران است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها