آلایندگی بالای گوشی ها

0
272

یک ساعت استفاده روزانه از گوشی هوشمند در یک سال 1.25 تن دی اکسید کربن تولید می کند.

ممکن است فکر کنید گوشی های هوشمند برای محیط زیست مفید هستند، وابستگی به کاغذ را کم و کمک می کند حمل و نقل کمتری انجام شود.

اما با توجه به تحقیقات جدید، استفاده از گوشی هوشمندتان فقط برای یک ساعت در روز دی اکسید کربن بیشتری از 2 پرواز لندن به گلسکو (رفت و برگشت) در طول 1 سال تولید می کند.

شرکت بریتانیایی Viesmann گزارشی از تولید دی اکسید کربن بوسیله کارها و آیتم هایی که به صورت روزانه انجام می دهید را منتشر کرده است.

به عنوان مثال، جوشاندن کتری 70 گرم، رانندگی با یک خودروی معمولی در یک مایل (معادل 1.6 کیلومتر) 710 گرم و یک شب اقامت در هتل به همراه استفاده از وسایل سرگرمی آن 25 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند.­

با این حال، یکی از مواردی که در این تحقیق بسیار شگفت انگیز است این است که استفاده یک ساعت از گوشی هوشمند در هر روز در طول یک سال 1.25 تن دی اکسید کربن تولید می کند که این بیشتر از 2 پرواز رفت و برگشت از لندن به گلسکو است که طبق تخمین شرکت Viessmann هرکدام 500 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کنند.

انتشار دی اکسید کربن بوسیله سرورها و دیتاسنترهایی صورت می گیرد که یک گوشی هوشمند برای هر کاری، گرفته از برنامه ها و موتورهای جست و جو تا نقشه ها و پیام های نوشتاری، به آن ها متصل می شود.

95% خانوارها در بریتانیا یک موبایل دارند و طبق گزارش مرکز ملی آمار در بریتانیا 18.9 میلیون خانوار وجود دارند.

بنابراین شرکت Viessmann ادعا می کند که اگر هر خانوار از یک گوشی هوشمند فقط یک ساعت در روز استفاده کند، 23.6 میلیون تن دی اکسیدکربن در طول یک سال تولید می شود.

این مقدار تقریبا معادل 3% تولید کل دی اکسید کربن (طبق تحقیقات 826 میلیون تن) در بریتانیا است.

به گفته سخنگوی شرکت Viessmann “مردم دارند چشمانشان را باز می کنند و شروع به دیدن این مورد می کنند که اگر ما با همین سبکی که الان داریم زندگی می کنیم ادامه دهیم سیاره ما از عهده این مسائل بر نمی آید”.

این اولین بار نیست که ردپای کربن در صنعت ICT – که شامل کامپیوترها و گوشی ها و زیرساخت های آن مانند دیتا سنترها است – برجسته می شود.

در سال پیش، محققان دانشگاه McMaster در کانادا گزارش دادند که گازهای گلخانه ایی که بوسیله صنعت ICT تولید می شوند می تواند از 1% در سال 2007 به 14% در سال 2040 افزایش پیدا کند. این مقدار بیشتر از نصف کربن تولید شده در بخش حمل و نقل جهانی است.

گوشی های هوشمند بدترین مجرمین تشخیص داده شده اند، به این صورت که تولید کربن این دستگاه ها تا سال 2020 از کامپیوترها، لپ تاپ ها و صفحه های نمایش بیشتر خواهد بود، همچنین احتساب انرژی ای که برای شارژ گوشی های هوشمند و راه اندازی تجهیزات مخابراتی استفاده می شود و انرژی ای که برای تولید این دستگاه ها و استخراج فلزاتی که در این دستگاه ها استفاده می شود هم باید حساب کرد.

علاوه بر این، بیشتر مردم گوشی های هوشمند خود را هر چند سال یک بار تعویض می کنند و کمتر از 1% این گوشی ها بازیافت می شوند به این معنی که بقیه در زمین به عنوان زباله دفن می شوند که این عمل خود باعث بیشتر شدن کربن تولیدی این دستگاه ها می شود.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها