آلوده شدن محیط زیست به وسیله دیتاسنترها حقیقت ندارد

0
464

تاثیر منفی تکنولوژی پردازش ابری روی محیط زیست، بسیار ناچیز‌تر از چیزی است که انتظار می‌رفت.

به گزارش کالاسودا و نقل از انگجت، به نظر می‌رسد هر چه تعداد دیتا سنتر‌های غول آسا بیشتر و بیشتر می‌شود، وحشت فعالان محیط زیست هم از مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست، افزایش پیدا می‌کند.

با این حال یک تحقیق علمی جدید نشان می‌دهد که این موضوع اصلا حقیقت ندارد.

تحقیق انجام شده نشان می‌دهد با وجود افزایش خروجی محاسباتی پردازش ابری 600% از سال 2016 تا 2018، مصرف انرژی این دیتا سنتر‌ها فقط به اندازه‌ی 6% افزایش داشته است.

دلیل آن هم این است که کمپانی‌های بزرگی مثل گوگل، مصرف چیپ‌های پردازش جدید را تا سطح بسیار زیادی کاهش داده اند.

این در حالی است که به گزارش New York Times، مصرف انرژی دیتا سنتر‌های بزرگ در سال‌های 2005 تا 2010، رشدی 56% داشته است. پس از آن زمان تا به امروز چه اتفاقی افتاده است؟

بنا به تحقیق صورت گرفته، دیتا سنتر‌ها از آن زمان تا به امروز دچار تغییرات بزرگی شده اند.

این دیتا سنتر‌ها از مراکز کوچک کامپیوتری به کارخانه‌های عظیم و گسترده تحت نظر گوگل، مایکروسافت، آمازون و غول‌های دیگر تکنولوژی تبدیل شده اند.

فاکتور پول، یک عامل بسیار بزرگ برای این کمپانی‌ها محسوب می‌شود. به طور مثال بازده پردازشی گوگل از سال 2015، حدود 7 برابر افزایش داشته است، آن هم بدون کوچک‌ترین افزایشی در میزان مصرف انرژی.

به گفته‌ی مدیر بخش زیر ساخت‌های گوگل، این امر با استفاده از چیپ‌هایی فوق بهینه و استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین برای کنترل سیستم خنک کننده ممکن شده است.

کمپانی‌هایی مثل گوگل و اپل همچنین تلاش‌هایی در زمینه‌ی ساخت دیتا سنتر‌های خالی از کربن داشته اند. این گونه دیتا سنتر‌ها از انرژی خورشیدی و انرژی‌های سبز دیگر برای تامین انرژی خود استفاده می‌کنند.

در شرایط فعلی، دیتا سنتر‌های کل دنیا، چیزی در حدود 1 درصد انرژی الکتریکی زمین را استفاده می‌کنند. این مقدار معادل 17 میلیون خانه در آمریکا شمالی است.

این مقدار به سختی دچار افزایش شده است و محققان پیشبینی کرده اند که این شرایط تا 3 یا 4 سال آینده به همین صورت باقی خواهد ماند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها