آلودگی هوای دنیا در ماه اوریل رکورد زد

0
289

کالاسودا – شایع ترین گازهای گلخانه ای که توسط فعالیتهای انسانی تولید میشود، سبب شد که دی اکسید کربن موجود در هوا طی ماه گذشته رکوردی تاریخی بزند.

بر اساس بیانیه موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس، رصدخانه Mauna Loa در هاوایی میزان غلظت دی اکسید کربن در جو را به میزان ۴۱۰.۳۱ میلیون در هر بخش اندازه گیری کرد. این بیشترین میزان در اکسید کربن در جو است که طی یک ماه ثبت شده است.

دی اکسید کربن که از فعالیتهای انسانی و در کارخانه ها تولید میشود، میتواند تابس اشعه خورشید را در اتمسفر حبس کند و موجب گرمتر شدن زمین شود. زمین گرمایی نیز به نوبه خود مشکلات فراوانی را برای زندگی مردم به وجود خواهد آورد که یکی از آنها اختلال در سیستمهای بزرگ است که میتواند زندگی میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

رصدخانه های که در بالا ذکر شد، منحنی آلودگی هوا را از سال ۱۹۵۸ میسنجد. در سال ۲۰۱۳ اولین رکورد میزان CO2 در هوا کشف شد که ۴۰۰ppm بود، اما ماه پیش این میزان به بالای ۴۰۰ رسید و رکورد زد.

پر واضح است که تمام دی اکسیدکربنی که تولید میشود ناشی از انسانها نیست، بلکه فوران آتشفشانها نیز به بالا بردن این سطح کمک میکند. با این حال فعالیتهای انسانی که ماه گذشته سبب این امر شدند کم نبودند، فعالیتهایی همانند سوزاندن سوختهای فسیلی و جنگل زدایی.