آموزش ساخت شبکه خانگی با گوشی‌های هوشمند

0
116

روترها و مودم‌های اصلی‌ترین مکانیزم ارتباطی کاربران برای اتصال به شبکه جهانی و تبادل اطلاعات هستند. با این حال، این امکان وجود دارد تا به شکل دیگری یک شبکه وای‌فای خانگی بدون نیاز به روتر ایجاد کرد.

به گزارش کالاسودا به نقل از ماهنامه شبکه، روترها اجازه می‌دهند یک شبکه وای‌فای به وجود آورید و به دستگاه‌های مختلف اجازه دهید به روتر و شبکه متصل شوند، اما گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز چنین قابلیت را ارائه می‌کنند تا کاربران بتوانند شبکه وای‌فای قدرتمندی بسازند. شبکه‌هایی که در برخی موارد کارایی به مراتب بهتری نسبت به اینترنت ثابت دارند.

Tethering چیست؟

Tethering واژه‌ای است که توصیف‌کننده اتصال گوشی به دستگاه‌های هوشمند از طریق بلوتوث، یو‌اس‌بی یا وای‌فای است. در این حالت دستگاه‌ها قادر به برقراری ارتباط با اینترنت هستند.

گوشی‌های امروزی اجازه می‌دهند اینترنت سیم کارت یا همان اینترنت سلولی به گونه‌ای فعال کنید تا یک شبکه وای‌فای بسازید. شبکه‌ای که بر مبنای ساخت یک هات‌اسپات بی‌سیم به سایر دستگاه‌ها اجازه اتصال به اینترنت را می‌دهند. در این حالت تبلت یا گوشی نقش یک مودم‌روتر قدرتمند را بازی می‌کند. با این تفاوت که هر زمان احساس کردید دستگاه‌ها به درستی سیگنال‌ها را دریافت نمی‌کنند، به راحتی قادر به جابه‌جایی گوشی هستید.

چه گزینه‌هایی برای ساخت شبکه‌های وای‌فای سلولی وجود دارد؟

وای‌فای تنها راهکاری نیست که برای ساخت شبکه‌های وای‌فای در دسترس هستند. شما می‌توانید بلوتوث یا یو‌اس‌بی را به عنوان یک مکانیزم تبادل اطلاعات استفاده کنید و اینترنت را میان دستگاه‌های مختلف به‌اشتراک قرار دهید. اما این دو روش فوق معایب خاص خود را دارند. به‌طور مثال، در مکانیزم بلوتوث سرعت انتقال اطلاعات به‌مراتب کمتر از وای‌فای و اتصال سیمی است. همچنین، این فناوری در بهترین حالت فاصله بیشتر از 10 متری را پشتیبانی نمی‌کند. البته اگر فرض کنیم اجسامی میان دستگاه‌ها قرار نگرفته‌اند. در ارتباط با یو‌اس‌بی سرعت انتقال اطلاعات خوب است، اما امکان به‌اشتراک‌گذاری اینترنت میان دستگا‌های مختلف به روش استاندارد وجود ندارد و به تجهیزات دیگری نیاز است که خود مسئله افزایش هزینه‌ها را به همراه دارد. در روش یو‌اس‌بی همان سرعتی که اپراتور مخابراتی ارائه می‌کند را روی دستگاه مصرفی دریافت می‌کنید.  در این روش اینترنت تنها قادر به ارسال برای یک دستگاه است. سومین روش ساخت یک هات‌اسپات است. پیاده‌سازی هات‌اسپات معایب دو روش فوق را ندارد و به هر دستگاهی اجازه دسترسی به شبکه را می‌دهد.

شبکه‌های وای‌فای مبتنی بر گوشی‌های هوشمند چه معایبی دارند؟

شبکه‌سازی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند به روش ها‌ت‌اسپات یک عیب بزرگ دارد. باتری دستگاه به سرعت تخلیه شده و به شارژ مجدد نیاز دارد که استمرار این مسئله باعث خرابی زودهنگام باتری دستگاه می‌شود. در نتیجه شبکه‌سازی با گوشی هوشمند تنها در مواقع ضروری پیشنهاد می‌شود. البته اگر تصمیم دارید از روش مبتنی بر اینترنت سلولی استفاده کنید بهتر است از یک گوشی ارزان‌قیمت یا دست‌دوم که قابلیت پشتیبانی از 4G را دارد استفاده کنید. در زمان پیاده‌سازی شبکه‌های وای‌فای با گوشی دقت کنید که بسته‌ای اینترنت ارزان قیمت را تهیه کنید که متحمل ضرر نشوید، زیرا اینترنت موبایل گران‌تر از اینترنت ثابت است.

پیاده‌سازی شبکه وای‌فای با گوشی اندرویدی

برای ساخت یک هات‌اسپات با گوشی‌های اندرویدی مراحل زیر را دنبال کنید. (دقت کنید در برخی از گوشی‌های اندرویدی تنظیمات ممکن است در بخش‌های مختلف گوشی قرار داشته باشند. )

برنامه settings را باز کنید.

گزینه Network & Internet  یا Connection را لمس کنید.

3. گزینه Hotspot & Tethering را انتخاب کنید.

گزینه Hotspot Mobile را لمس کنید. اندروید به شکل پیش‌فرض یک نام برای شبکه انتخاب کرده و گذرواژه‌ای را پیشنهاد می‌کند. بهتر است موارد پیش‌فرض را تغییر دهید.

دکمه سه نقطه‌ای که سمت راست صفحه قرار دارد را لمس کنید و گزینه Configure Mobile Hotspot را انتخاب کنید.

در صفحه ظاهر شده در فیلد Network Name نام شبکه مدنظر را انتخاب کنید. در فیلد Password باید گذرواژه را وارد کنید. در فیلد security نیز باید مکانیزم رمزگذاری اطلاعات را انتخاب کنید. بهتر است گزینه WPA2_PSK را انتخاب کنید. توصیه نمی‌شود در بخش امنیت گزینه open را انتخاب کنید، زیرا به هر کاربری اجازه می‌دهید بدون مشکل به شبکه وای‌فایی که ایجاد کرده‌اید متصل شود.

پس از اعمال تغییرات دکمهsave  را لمس کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

در آخرین مرحله هات‌اسپات را روشن کنید.

اکنون می‌توانید از شبکه ساخته شده برای اتصال به اینترنت یا انتقال فایل‌ها میان دستگاه‌های مختلف استفاده کنید.

آموزش ساخت شبکه وای‌فای مبتنی بر گوشی‌های آی‌فون و آی‌پاد

در گوشی‌های آی‌فون و آی‌پاد برای ساخت یک هات‌اسپات مراحل زیر را دنبال کنید.

1.گزینه Settings را باز کنید.

2. گزینه Personal Hotspot را لمس کنید.

3. گزینه Allow others to Join را لمس کنید.

4. پیغامی با عنوان Bluetooth is off ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد در زمان ساخت ها‌ت‌اسپات قادر به استفاده از بلوتوث نیستید.

5. بسته به نوع کاربری Turn on Bluetooth یا Wifi and USB را انتخاب کنید.

گزینه Wi-Fi Password را لمس کرده و گذرواژه‌ای برای شبکه وای‌فای انتخاب کرده و Done را لمس کنید.

اکنون شبکه وای‌فای مبتنی بر آی‌فون یا آی‌پاد ساخته شده و سایر دستگاه‌ها قادر به اتصال به آن هستند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها