آنزیمی که بطری های پلاستیکی را میخورد!

0
394

کالاسودا – دانشمندان انزیمی ساخته اند که بطری های پلاستیکی را هضم میکند.  این آنزیم کاملا طبیعی است و به شکلی تقویت شده است که میتواند برخی از رایج ‌ترین انواع پلاستیک‌های آلاینده را تجزیه کند.

میزان مشخصی از پلاستیک قابل بازیافت است. اما فرایندی سخت و پر هزینه نسبت به سایر مواد دارد. به نظر میرسد دانشمندان راهی برای مقابله با این مشکل پیدا کرده اند. این راه حل در قالب آنزیمی به نام Mutant است که توانایی هضم بطری های پلاستیکی را دارد.

این توانایی می‌تواند به انقلابی در فرآیند بازیافت منجر شود. در بریتانیا مردم سالانه حدود ۱۳ میلیارد بطری پلاستیکی آب مصرف می‌کنند اما فقط حدود سه میلیارد عدد از آنها بازیافت می‌شود. این آنزیم که اصلا در ژاپن کشف شد را باکتری های “خورنده” این نوع پلاستیک تولید می‌کنند.

پژوهشگران با کمک دستگاه‌های قدرتمند اشعه ایکس در آکسفوردشر بریتانیا یک مدل سه بعدی با وضوع بالا از این آنزیم تهیه کردند. آنها می‌گویند زمانی که ساختمان این آنزیم درک شد توانستند با دستکاری آن عملکردش را بهتر کنند.

بر طبق گفته مک گیهان، پروفسور دانشگاه پورتموث در بریتانیا که وظیفه هدایت این تحقیق را بر عهده دارد میگوید: ما امیدواریم که این کار را انجام دهیم تا با استفاده از این آنزیم ها بتوانیم پلاستیکها را به چرخه اولیه و اجزای تشکیل دهنده اصلی اش بر گردانیم.

او ادامه میدهد: بنابراین میتوانیم بگوییم که ما به معنای واقعی کلمه میتوانیم پلاستیک را بازیافت کنیم و بدین ترتیب نیاز به حفاری برای نفت بیشتر نداریم و میزان پلاستیک در محیط زیست نیز کاهش پیدا خواهد کرد. البته این کشف به این معنا نیست که میتوانیم به پلاستیک بیشتر برسیم، اما به نظر میرسد که میتواند راهی برای مقابله با مشکل پلاستیک در آینده باشد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید