ابر کامپیوتر بی نظیر جهان در آمریکا رونمایی شد

0
1174

کالاسودا_ ابر کامپیوتر  بی نظیر جهان در آمریکا رونمایی شد و این یعنی پایانی بر سلطه چین در حوزه ابر کامپیوترها.

ابر کامپیوتر ها با رم‌ها و کار آیی‌های بسیاری که دارند معمولاً برای عملیات حساس روی محاسبه از جمله مسائل فیزیک کوانتوم، هواشناسی، تحقیقات آب و هوا (از جمله تحقیق دربارهٔ گرم شدن کرهٔ زمین) مدل‌سازی مولکولی (مطالعهٔ ساختارها و محتویات ترکیبات شیمیایی، ماکرومولکول‌های بیولوژیکی، پلیمرها و بلورها) شبیه‌سازی‌های فیزیکی (مثل شبیه‌سازی هواپیماها در تونل‌های هوا، شبیه‌سازی انفجار سلاح‌های هسته‌ای و تحقیق دربارهٔ پیوست هسته‌ای) تحلیل مخفی و … استفاده می‌شوند.

بنابر این ابر کامپیوتر ها برای جهان دانش از اهمیت بسزایی برخوردارند. دانشگاه‌های بزرگ، مراکز نظامی و آزمایشگاه‌های تحقیقات علمی بزرگ‌ترین کاربران ابر کامپیوتر هستند.

وزارت انرژی ایالات متحده  روز جمعه از ابر کامپیوتر سامیت رونمایی کرد که قادر است ۲۰۰ کوآدریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد و بدین ترتیب در صدر دارنده قوی‌ترین ابر کامپیوتر جهان قرار گرفت که این عنوان مدتی به نام چینی‌ها به ثبت رسیده بود.

سامیت در لابراتوار ملی Oak Ridge قرارگرفته که با معماری متنوع و ترکیبی از سی پی یوهای آی بی ام از نوع POWER9 و گرافیک انویدیا برای توسعه هوش مصنوعی طراحی‌شده است. این ابر کامپیوتر  ۴۶۰۰ نود داشته و هر نود (۲۷۰۰۰) از هسته گرافیکی انویدیا Volta Tensor بهره می‌برد.

سال ۲۰۱۲ آمریکا با ابر کامپیوتر  تایتان (با ۱۸۶۸۸ نود) در همین مکان رتبه اول را در جهان در اختیار داشت و امروز سامیت قرار است در امور فیزیک نوین، کشف مواد و بهداشت و درمان بر اساس هوش مصنوعی مورداستفاده قرار گیرد.

یک ابر کامپیوتر گرمای زیادی تولید می‌کند و باید خنک شود. خنک کردن بسیاری ابر کامپیوتر  مسئلهٔ بسیار بزرگی برای HVAC است.

اطلاعات نمی‌توانند با سرعتی بالاتر از سرعت نور بین دو بخش کامپیوتر جابجا شوند. به همین دلیل یک ابر کامپیوتر  چندمتری (با عرض چندمتر) باید تأخیر (latency) بین قطعاتش در حد چند ده نانوثانیه باشد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید