اتهام بزرگ علیه شیائومی که اطلاعات کاربران را جمع می‌کند

0
355
اتهام بزرگ علیه شیائومی که اطلاعات کاربران را جمع می‌کند

یک محقق سایبری شیائومی چین را متهم به برداشت داده‌های کاربران موبایل از روی مرورگر و پوشه‌ها کرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از گیزچاینا، گابی سیرلیک Gabi Cirlig بر اساس یافته‌های خود از روی گوشی Redmi Note 8 با این نتیجه رسیده است که این گوشی بیش از آنچه روی اسکرین دیده می‌شود، فعالیت پنهان دارد.

به گفته وی دو سرور در سنگاپور و روسیه دیتای ارسالی را جمع آوری کرده و ظاهرا هرآنچه کاربر انجام می‌دهد برای سایت‌هایی مانند علی بابا ارسال می‌شود.

به گفته این محقق امنیت سایبری میزان دیتای جمع آوری شده نگران کننده است و می‌تواند هویت و حریم شخصی دارندگان گوشی را به خصوص در چین به خطر بیندازد.

وی از طریق مرورگر پیش‌فرض روی گوشی شیائومی دست به فعالیت زد و متوجه شد که تمام کلمات سرچ شده روی گوگل یا حتی DuckDuckGo حتی در حالت ناشناس و غیر ردیابی موسوم به Incognito جمع آوری شده و پس از ذخیره روی سرورهایی در سنگاپور و روسیه ارسال می‌شود، هرچند دامنه این سرورها در پکن ثبت شده‌اند.

سایت فوربس از «اندرو تیرنی» محقق سایبری خواست تا درباره موضوع دست به تحقیق بزند. وی متوجه حرکتی مشابه از سوی Mi Browser Pro و Mint Browser {حاضر در گوگل پلی} شد.

اتهام بزرگ علیه شیائومی که اطلاعات کاربران را جمع می‌کند

این دو در فروشگاه گوگل بیش از 15 میلیون بار دانلود شده‌اند.

گفتنی است کمپانی شیائومی به ارزش 50 میلیارد دلار جزو چهار تولید کننده برتر موبایل در جهان است و بیشترین فروشش در بخش گوشی‌های ارزان قیمت و میان رده است اما ظاهرا به حریم خصوصی کاربران اهمیت نمی‌دهد.

گابی سیرلیک بعدا متوجه شد کدهای موجود در سایر گوشی‌های شیائومی مانند MI 10، Redmi K20 و Mi Mix 3 نیز مانند ردمی نوت 8 است و کاربران در معرض خطر نقض حریم خصوصی هستند.

اما مدیران شیائومی در پاسخ ضمن ابراز تاسف برای مقاله منتشره در فوربس تاکید کرد حفظ حریم خصوصی در درجه اول اولویت این کمپانی است و حاضرند برای شفاف سازی توضیح دهند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها