اجازه اپل و گوگل به اپلیکیشنی که زنان سعودی را کنترل می کند

0
322
اجازه اپل و گوگل به اپلیکیشنی که زنان سعودی را کنترل می کند

نیمی از جمعیت عربستان سعودی از نظر سیاسی و حتی تکنولوژیک زندگی متفاوتی با بسیاری از مردم دنیا دارند. بانوان این کشور خاورمیانه، از طریق کانال های دیجیتال توسط قیم هایشان: همسران، پدران، برادران، عموها و پدربزرگهایشان تحت کنترل هستند. اما دراین میان همکاری دو غول تکنولوژیک دنیا یعنی اپل و گوگل با این جریان کمی عجیب به نظر می رسد.

یکی ازشیوه های کنترلی بانوان عربستانی، پلتفرمی به نام “ابشر” است که توسط دولت سعودی ایجاد شده و این امکان را برای شهروندان فراهم می کند تا با به کارگیری آن حقوق شهروندی شان را انجام دهند: پرداخت جریمه ها، ثبت اطلاعات قضایی، وقت گرفتن الکترونیکی برای تمدید گواهینامه و…. . در این پلتفرم، اعضای خانواده می توانند اطلاعاتی درمورد استفاده سایر اعضای خانواده در زندگی دیجیتالشان نیز دریافت کنند؛ تا به اینجای کار مشکلی درمیان نیست.

لوگوی اپلیکیشن ابشر و وزارت کشور عربستان
لوگوی اپلیکیشن ابشر و وزارت کشور عربستان

طبق قانون عربستان سعودی ، هر شهروند زن باید یک مراقب مرد داشته باشد که مسئول نهایی عملکرد و رفتارهای آن خانم است. این بدان معناست که در پلتفرمهایی مثل ابشر، شوهر یا پدر می توانند برای همسر یا دخترشان کاملا تصمیم گیری کنند.

دیدار تیم کوک و محمدبن سلمان دردفتر اصلی شرکت اپل

موضع گیری سازمانهای حقوق بشری علیه اپل و گوگل

حالا سوال مطرح شده این است که آیا این اپلیکیشن و کاربرد آن به نوعی نقض حقوق بشر به حساب نمی آید؟ چرا که با وجود محدودیتهایی که دراین اپلیکیشن برای خانمهای عربستانی وجود دارد، کاربران می توانند آن را از طریق اپ استور اپل و گوگل پلی گوگل نصب کنند؛ دراین میان سازمانهایی مثل دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل از شرکت اپل خواسته اند تا این اپلیکیشن را به دلیل مسائل اخلاقی از اپ استور حذف کند. چرا که قوانین اپل و گوگل به نحوی است که مانع از انتشار اپلیکیشن هایی که باعث راحت تر شدن تهدید و آزار و اذیتهاست، بشوند.

بیش از یک میلیون نفر این اپلیکیشن را از طریق اندروید دانلود کرده اند و احتمالا همین تعداد از افراد هم این اپلیکیشن را در آی.او.اس نصب کرده اند. اما داستان اینجاست که اگر اپل و گوگل این اپلیکیشن ها را حذف کنند، ممکن است با تحریمهایی از سوی دولت سعودی روبرو شوند. پلتفرم ابشر ممکن است برای استفاده تنها از طریق وب سایت موبایل مجددا طراحی شده و دراین صورت اپل و گوگل نمی توانند کار خاصی انجام دهند. اما دست کم در این راستا، نقش واسط را ایفا نخواهند کرد.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها