با باتری های پوشیدنی آشنا شوید

0
365
با-باتری-های-پوشیدنی-آشنا-شوید|کالاسودا

با-باتری-های-پوشیدنی-آشنا-شوید|کالاسوداکالاسودا_گروهی از پژوهشگران بریتانیایی موفق شدند نوعی باتری های پوشیدنی تولید کنند که درواقع پارچه هم هست. بله درست است . هم باتری ، هم پارچه .

درواقع این باتری ها بخشی از پروژه هوشمند و آینده نگر موسوم به پوشیدنی های هوشمند است که قرار است تا سال آینده به بهره برداری برسد . اما ساختار این باتری ها چگونه است ؟

 بر اساس دیدگاه پژوهشگران دانشگاه بینگهامتون سلول های سوختی Microbial مناسب ترین منبع تامین انرژی در پوشیدنی های هوشمند  هستند .چرا که از طریق واکنش های پایدار آنزیمی برق تولید کرده و چرخه عمری طولانی نیز دارند.

بر همین اساس است که این پژوهشگران از سلول های مذکور برای فعالیت های خود استفاده می کنند. این باتری منعطف پارچه ای قادر به تولید برق با استفاده از سلول های سوختی زیستی  است . اما جالب است بدانید؛  ضخامتی به اندازه کاغذهای استاندارد موجود  در بازار دارد.

stretchybiobattery1|کالاسودابه گفته این گروه از پژوهشگران از این باتری ها در ابعاد و برش های مختلف می توان در انواع البسه استفاده کرد و انتظار می رود نصب آنها در آینده حتی بر روی ارگان های زنده یا بخش هایی از بدن ممکن شود.موضوعی شگفت انگیز که حتی می تواند نوید بخش بهبود برخی مشکلات حاد پوستی باشد  .  این پوشیدنی ها هنوز در مراحل اولیه طراحی خود هستند و تا تکمیل آنها راه درازی در پیش است.اما رویابافی در خصوص کارکردهای این ایده نیز خالی از لطف نیست .

به نظر می رسد باتری پارچه ای تولیدکننده برق در برابر فشار، کشیده شدن و … استقامت خوبی داشته باشد . بنابراین در شرایط دشواری آب و هوایی و دمای بسیار بالا یا بسیار پایین نیز قابل استفاده خواهد بود.