مقایسه استراتژی های شرکت دیجی کالا و بامیلو

0
3069
بامیلو-دیجی-کالا

بامیلو-دیجی-کالاکالاسودا – فروشگاه اینترنتی دیجی کالا که برای اکثر مخاطبان ایرانی اشناست، فعالیت خود را از سال 85 شروع کرد و تا کنون توانسته به معتبرترین فروشگاه اینترنتی ایران تبدیل شود. به گونه ای که نشریه اکونومیست در گزارش خود از کسب و کارهای اینترنتی، ارزش این شرکت را 29 میلیون دلار براورد کرده است. مزیت‌های خرید از این سایتها نسبت به خرید سنتی زیاد است، از جمله این مزایا می‌توان به خرید آگاهانه از طریق مقایسه و بررسی محصولات، سهولت در خرید، ضمانت بازگشت کالا، تضمین اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، حمل رایگان و پرداخت در محل، تنوع بالای محصول، طرح‌های فروش ویژه روزانه با تخفیف‌های قابل‌ملاحظه، سرویس رایگان ارسال هدیه و ارائه خدمات حتی در روزهای تعطیل اشاره کرد. کمی پس از حضور دیجی کالا، دیگر رقبای او نیز وارد صحنه شدند. یکی از این رقبا بامیلوست که بیزینس مدلی متفاوت از دیجی کالا دارد. در گزارش زیر به گرداوری تفاوتهای این دو سایت فروش انلاین پرداخته ایم.
 
فرق بامیلو با دیجی کالا
digikala-vs-bamilo
تفاوت میان این دو سایت این است که دیجی کالا خودش همه کار را انجام می‌دهد اما بامیلو Marketplace است و این اجازه را می‌دهد تا خود فروشندگان، با مشتری ها ارتباط داشته باشند و در عوض از انها حق کمیسیون بگیرد. مدیران این شرکت بر این باور هستند که شیوه Marketplace بهترین روش برای تجارت الکترونیک است. اگر قرار باشد همه کالاها خریداری و انبار شوند؛ پس چطور می‌توان فروشگاه را بزرگ کرد و تنوع کالا ایجاد کرد؟ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از کالاهای بامیلو بر اساس مدل مارکت‌پلیس تأمین می‌شود. بامیلو یک انبار ۱۰ هزار متری دارد و علاوه بر آن چند مرکز تقسیم کالا نیز در مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده است که وظیفه دریافت کالا از سوی فروشنده و ارسال کالا به مشتریان را بر عهده دارند. در اصل انبار بامیلو بخشی از انبار تأمین‌کنندگان کالا است. در مدل Marketplace -که روش فعلی بامیلو است- کالا از فروشنده گرفته شده به انبار بامیلو منتقل می‌شود سپس به مشتری تحویل داده خواهد شد. این فرآیند باعث می‌شود تا تنوع محصولات افزایش یافته و رقابت بین فروشنده‌ها منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات شود؛ اما زمان تحویل کالا از فروشنده به بامیلو و سپس تحویل آن به مشتری بیشتر از حالت خرده‌فروشی یا Retail است. از جمله مزیت های کلیدی وب سایت دیجی کالا، تمرکز روی رضایت مشتری بوده است که در تمام مدت فعالیت خود بسیار به این موضوع اهمیت داده است. خلاقیت این شرکت بالاست و در کمپینهای مختلف نیز این موضوع برجسته است. از نظر نوآوری نیز وارد شدن به بازارهای جدید و عرضه محصولات جدید، روشهای متفاوت ارسال و پیشنهادات ویژه دیجی کالا هنوز هم جذاب به نظر می رسد. دیجی‌کالا در حقیقت ترکیبی از ایده‌های دو سایت CNET (که به صورت تخصصی به بررسی کالاها می‌پردازد) و Amazon (بزرگترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین دنیا) بوده است.
 
کیفیت و بازاریابی محتوا
همچنین بامیلو استراتژی خود را عمدتا روی قیمت پایین و تخفیف قرار داده است و تبدیل به پلتفرمی برای بررسی انلاین با قیمت کمتر شده است. از دیگر تفاوتهای این دو میتوان به تنوع بالای کالا اشاره کرد که در بامیلو از ابتدا وجود داشت، اما در دیجی کالا به تدریج اضافه شد. کیفیت خدمات پس از فروش برای دیجی کالا مهمتر از بامیلو است، هر چند بامیلو نیز اخیرا کارهای مناسبی را در این خصوص انجام داده است. از دیگر تفاوتهای این دو میتوان به محتوای تولید شده و بازاریابی محتوا اشاره کرد. دیجی‌کالا در قالب یک مجله اینترنتی بنام “دیجی‌کالا مَگ” و در آدرس mag.digikala.com اقدام به بازاریابی محتوا نموده است. بامیلو نیز این کار را در یک بلاگ سازمانی به آدرس blog.bamilo.com انجام می‌دهد. هر دو از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده‌اند. البته در دیجی کالا لینک این مجله اینترنتی بالای سایت و در بامیلو پایین سایت است.
 
هزینه زیاد بامیلو در تبلیغات برای رقابت با دیجی کالا
از آغاز فعالیت بامیلو تا کنون به طور شگفت آوری شاهد تبلیغات انبوه این سایت در میان اکثر سایتهای پربازدید و معتبر ایرانی بوده و هستیم. بامیلو حتی در سایتهای خارجی نیز با تعبیه تبلیغات کلیکی توانست مخاطبانی که از انها سایتها بازدید میکنند را به خود جذب کند. با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که بامیلو در هر ماه میلیونها تومان به طور حداقل برای تبلیغات خود هزینه می کند. دو تبلیغ بنری در ورزش 3، خبرگزاری های مطرح کشور همچون خبرآنلاین، فیس نما، یوتیوب و بسیاری سایتهای دیگر شاهد بنرهای مختلف و موضوعی بامیلو هستیم. البته بامیلو در کنار این تبلیغات انبوه و پرهزینه که توانسته سایت خود را در کمتر از 1 سال به رتبه بالایی در سایتهای پربازدید ایرانی برساند، از تیم مدیریتی قوی و باتجربه برخوردار است. طرح های تشویقی خرید و تخفیف ها مانند بلک فرایدی یا جمعه سیاه، طراحی بنرهای تبلیغاتی حرفه ای، فعالیت حرفه ای در شبکه های اجتماعی بخشی از عوامل موفقیت این سایت می باشد. دیجی کالا نیز به شیوه خود تبلیغاتش را استارت زد. با تبلیغات محیطی در مترو و بیلبورد و کمپین شبکه های اجتماعی به مبارزه با رقیب تازه ورود خود پرداخت. اگرچه سرعت پیشرفت این دو سایت به یک اندازه نبوده اما در نهایت هر دو سایت در سبک فروش خود موفق هستند و میتوان گفت با سیاست کاری که هر کدام پیش گرفته اند مانعی برای یکدیگر نیستند و هر کدام مشتریان خود را دارند که البته این نوعی رقابت سالم در جهت توسعه تجارت الکترونیک ایران و نیز اعتماد سازی و فرهنگ سازی مردم برای تمایل به خرید از محیط مجازی نیز میباشد.
 
 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها