نگاهی به زندگی موسس توئیتر  جک دورسی

0
1294

از شبکه های اجتماعی ساده تا یک پیغام  رسان حرفه ای

 

نگاهی به زندگی موسس توئیتر  جک دورسی|کالاسوداافرادی که به شبکه های اجتماعی علاقه مندند و در این شبکه ها فعالیت می کنند، کمابیش با نام توئیتر آشنا هستند . پیغام رسانی که شاید بیش از هر چیز برای نقد و رساندن پیام های تند و آتشین شناخته می شود، اما در واقع یک برنامه کاربردی برای افرادی است که دوست دارند به شکل زنده و پویا با جهان در ارتباط باشند .

علیرغم این که این پیغام رسان در ایران فیلتر است، تعداد زیادی از کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی فعال هستند .بر همین اساس هم هست که تصمیم گرفتیم نگاهی به این شبکه اجتماعی داشته باشیم و ببینیم توئیتر مرموز چگونه با این حجم از مخاطب و استقبال فعالیت می کند.

دورسی با ریشه های ایتالیایی

jack-dorsey-young|کالاسوداشاید نام جک دورسی برای بسیاری از افرادی که به دنیای تکنولوژی علاقه مند هستند، آشنا باشد ، اما بعید است که تعداد زیادی از افراد مطلع باشند دورسی متولد ایالات متحده ، اما با برخی ریشه های ایتالیایی است . جک دورسی در سال ۱۹۷۶ در ایالت میسوری به دنیا امد و  جالب است بدانید  در تمام دوران مدرسه بیش از ان که به فکر دنیای کامپیوتر، تکنولوژی و …باشد، به فکر این بود که آتش نشانف خلبان یا پژوهشگر باشد .

دورسی ،  پس از پایان دبیرستان وارد دانشگاه علم و صنعت میسوری شد؛ اما متاسفانه تحصیل در این دانشگاه را نیمه کاره رها کرد  و به دانشگاه نیویورک رفت.جالب است که نیویورک را می توان شهر آرزوهای دورسی نامید، چرا که به محض ورود به این شهر، به سرعت پله های ترقی را پیمود و پیشرفت کرد .

تاسیس توئیتر و طی کردن پله های موفقیت

اکثر دوستان و خویشاوندان جک می دانستند که وی  از مدت‌ها قبل ایده‌ای در سر داشت که برنامه‌ای پیشرفته برای نقشه‌ی شهرها بنویسد. او می‌خواست این برنامه، حرکت تمام کاربران را پوشش دهد و آن‌ها بتوانند با استفاده از این نرم‌افزار، از مکان یکدیگر باخبر شوند و بتوانند به هم گزارش دهند که در آن لحظه، چه اتفاقی در حال روی دادن است. این ایده بعدها به سؤال اصلی روزمره‌ی کاربران توییتر تبدیل شد: «What’s happening».

خالی از لطف نیست اگر بدانید که ورود دروسی به  دنیای حرفه‌ای با شیطنت‌های خاص او همراه بود. او وب‌سایت یک شرکت خدماتی ارسال پیک، تاکسی و خدمات اضطراری از طریق وب به نام Dispatch Management Services را هک کرد و بعداً به مدیر شرکت ایمیل زد و راه‌حل‌هایی برای بالا بردن امنیت وب‌سایت به آن‌ها پیشنهاد کرد. گرِگ کید مدیر شرکت تصمیم گرفت بابت این کار از او شکایت نکند و در عوض او را در شرکت خود استخدام کرد.

شاید همین هوشبهر بالا و خلاقیت وی بود که باعث شد پس از مدت کوتاهی از کار در این شرکت نیز خسته شود و باوجود کسب تجربیات متعدد در پروژه‌های مختلف، جک در شرکت DMS نتوانست هیچ‌کدام از ایده‌های خود را عملی کند. پس‌ازاین ماجرا او به مدت ۵ سال شغل ثابتی نداشت . تا این که در سال ۲۰۰۰، شرکت AOL بخش پیام‌رسان فوری خود را راه‌اندازی کرد و ایده‌ی جدیدی مبنی بر پیام‌های کوتاه فوری در وب به ذهن جک رسید. او نمونه‌ی ساده‌ای از این طرح ساخت که اجازه می‌داد پیام‌های خود را با دوستانش به‌روزرسانی کند؛ ولی به نظر نمی‌آمد کسی از این ایده شگفت‌زده شده باشد. به همین دلیل او دوباره مجبور شد این پروژه را کنار بگذارد.

با این وجود نیروی اراده و هوش دروسی کمک کرد تا مدتی بعد ، در شرکت اودیو (Odeo)استخدام شود. مدیر اودیو، ایوان ویلیامز بود که پیش‌ازاین در گوگل کار می‌کرد و پس از فروش سرویس‌های Pyra Labs و Blogger گوگل را ترک کرده بود. در سال ۲۰۰۶، ایوان ویلیامز از کارمندانش خواست تا به‌منظور بهبود وضع مالی شرکت، ایده‌های تولید و فروش خود را ارائه کنند. جک دورسی با مشورت و همراهی بیز استون، به این نتیجه رسیدند که هماهنگی ایده‌ی پیام‌های استاتوسی با پیام‌های متنی، می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. طرحی که آن‌ها با ویلیامز در میان گذاشتند، برنامه‌ای بود که به کمک آن می‌توانستند پیام‌های متنی ۱۴۰ کاراکتری را بین لیستی از مخاطبین به اشتراک بگذارند.

از آمریکا به سوی جهان

jack.jpg1|کالاسودادر اوایل سال های فعالیت دروسی و همکارانش بسیاری از افراد فکر می کردند، توئیتر صرفا یک پیغام رسان آمریکایی است و قرار است به مشترکان ایالات متحده خدمات ارائه کند، اما پس از مدتی، فعالیت های توئیتر گسترده تر شد و نام این پیام رسان هوشمند به سراسر جهان صادر شد .

شاید یکی از علل موفقیت توئیتر بین کاربران را بتوان توسعه امکانات موبایل های هوشمند تلقی کرد، چرا که همزمان با توسعه پلتفرم های موبایلی و امکانات این موبایل ها، فرصت برای توسعه پیام رسان هایی مثل توئیتر نیز افزایش پیدا کرد .

آسمان همیشه آفتابی نیست

با همه این ها ، برخی از اوقات نیز هست که توئیتر با اتهام های متعددی مثل جاسوسی، ترغیب مردم برای اغتشاش و حاشیه سازی محکوم می شود .

از سوی دیگر ، آسمان تجارت و اقتصاد نیز برای توئیتر همیشه آفتابی نیست . برای مثال ؛ توییتر در سال ۲۰۱۴ به اوج محبوبیت خود رسید؛ ولی پایه‌ی کاربری آن از اوایل سال ۲۰۱۵ به طرز چشمگیری کاهش یافت. بسیاری از سهامداران بی‌کفایتی مدیران این شرکت را دلیل اصلی این افت می‌دانند و دائماً آن‌ها را زیر سؤال می‌برند و معتقدند مدیران توییتر، تنها تلاش می‌کنند سهامداران و سرمایه‌گذاران را با وعده‌ها و پیش‌بینی‌های دروغ، فریب دهند. بعلاوه محدودیت ۱۴۰ کاراکتری، برای اکثر تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان، کابوس بزرگی است: آن‌ها حس می‌کنند توییتر تنها جایگاه تعاملات کوتاه‌مدت است که به آن‌ها تضمینی برای فروش موفق نمی‌دهد. در جایگاهی مشابه، فیس‌بوک به‌عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی، کارنامه‌ی بسیار مقبول‌تری در بازاریابی‌های دیجیتال داشته است.

Jack-Dorseeey-.jpg1|کالاسودااکنون بد نیست نگاهی داشته باشیم به برخی از موارد مهم و جالب در خصوص دورسی و توئیتر :

  • دورسی همیشه به خوش تیپ بودن اهمیت زیادی می دهد تا جایی که بسیاری از اوقات لباس های مارک دار می پوشد
  • دورسی به شدت به سفرهای دور دنیا علاقه دارد و معتقد است هیچ تفریحی جذاب تر از آشنا شدن با فرهنگ ملل نیست . کاری که البته چندان بی ربط به راه اندازی یک شبکه اجتماعی موفق نیز نیست
  • شاید برایتان سوال باشد سر و کله نشان و نماد توئیتر از کجا پیدا شده . پاسخ این است که توئیتر و پرنده اش از یکی از ستاره های بسکتبال الهام گرفته شده است
  • دروسی عادت ندارد در فضاهای بسته باشد و حتی به همین علت پشت سرش شایعه هراس از فضای بسته نیز مطرح شد، اما با اینحال وی حتی از داشتن یک دفتر با در بسته در محیط شرکت نیز اجتناب کرده است
  • اغلب کاربران توئیتر نیز به لحاظ خلاقیت دست کمی از خود دروسی ندارند، تا جایی که ریتوئیت، ریپلای و هشتگ را اختراع کرده اند
  • به نظر می رسد توئیتر بیش از آن که ماهیت پیام رسانی داشته باشد قابلیت ارسال پیام سریع را دارد . بنابراین کاربران به جای آن که در تلاش باشند توئیت بنویسند، به دنبال آن هستند که توئیت های دیگران را بخوانند (اعم از چهره های مشهور و یا غیر مشهور )