گفتگوی اختصاصی کالاسودا با محمدرضا گرجی فرد، مدیر پروژه و اکبر عینی، مدیر عامل استارتاپ شیجیل

0
2210
گفتگوی اختصاصی کالاسودا با محمدرضا گرجی فرد، مدیر پروژه و اکبر عینی، مدیر عامل استارتاپ شیجیل|کالاسودا

از ورود رقبا استقبال میکنیم…

گزارشگر: هدی رضایی

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با محمدرضا گرجی فرد، مدیر پروژه و اکبر عینی، مدیر عامل استارتاپ شیجیل|کالاسودامهمانها سرزده به خانه تان آمده اند و وقتی برای خرید شیرینی و آجیل شب نشینی ندارید؟ به خانه اقوام میروید و نمیخواهید دست خالی به آنجا بروید، اما از نزدیک ترین شیرینی و آجیل فروشی آن منطقه اطلاع ندارید؟ اپلیکیشن شیجیل برای هموار کردن همین مسائل طراحی شده است تا بدون نیاز به پیمودن مسافت و رفتن به شیرینی فروشی، بتوانید به صورت آنلاین برای خرید شیرینی و آجیل اقدام کنید. شیجیل کار شما را برای خرید شیرینی و آجیل راحت تر می کند. کارشناسان این استارتاپ با مطالعه و بررسی دقیق، نرم افزاری هیجان انگیز را طراحی کرده اند تا بتوانند مجموعه ای خوشمزه و رنگین از شیرینی و آجیل در اختیار شما قرار دهند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار این استارتاپ و تجربیات و چالش های آن با آقای اکبر عینی، دکترای مدیریت رسانه و مدیر عامل استارتاپ شیجیل و محمدرضا گرجی فرد، مدیر پروژه آن، گفتگویی ترتیب دادیم که ماحصل آن پیش رو شماست.

در خصوص کسب و کارتان توضیح بفرمایید و اینکه چرا به فکر این ایده افتادید که تجارت آنلاین شیرینی و آجیل را در دستور کار خود قرار دهید؟

از آنجایی که کسب و کار الکترونیک یکی از موضوعات مهم جامعه ما شده است و در مدت زمان کوتاه در حال سوق دادن به سمت الکترونیکی شدن است، به همین خاطر این موضوع در ذهن ما متبادر شد که شیرینی و آجیل هم که جزو سبد خرید مردم بوده و مصرف آن زیاد است میتواند جزو کسب و کارهای آنلاین قرار گیرد. به دلیل مشکلاتی چون ترافیک و عدم وجود پارکینگ در کنار بسیاری از قنادی ها و شیرینی فروشی ها، به ذهنمان رسید که این کار را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان بگذاریم و نیازی به مراجعه حضوری انها نباشد. با سرویسی که ما در اختیار مشتریان می گذاریم آنها میتوانند نوع کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند و ان را سفارش دهند. برای رقابتی تر شدن هرچه بیشتر، فروشنده ها خود را ملزم خواهند دید که کیفیت شان را بالا برده و قیمت را در همان سطح نگهدارند. در مجموع ما به این نتیجه رسیدیم که کسب و کار الکترونیک در زمینه بحث شیرینی و آجیل میتواند موفق باشد چرا که این دو محصول در فروشگاه ها و مغازه های شیرینی فروش در کنار یکدیگر به فروش می روند و عمده قنادی ها شیرینی و آجیل را با هم دارند، بنابراین این خدمت را به این شکل شروع کردیم.

نظرتان در مورد رقبا و یا استارتاپ های مشابه چیست ؟

ما اولین استارتاپ در این خصوص هستیم و رقیب جدی فعلا نداریم. البته ممکن است رقیبهای نهفته ای هم وجود داشته باشند که ما از آنها خبر نداشته باشیم، اما طبق آن چیزی که خودمان مرتبط در حال رصدش هستیم، رقیبی خاصی نداریم. یکی دو کسب وکار در قالب سایت در حال انجام حرکتی مشابه هستند اما ضعیف یا غیر فعال اند. رقیبان جدی که همانند ما دارای اپلیکیشن باشند نداریم.

چالش ها و مشکلات پیش روی شما چیست و یا چه خواهد بود؟ و اگر به مشکلی برخورد کنید کدام نهادها یا مراجع قانونی از شما حمایت خواهند کرد؟

هر استارتاپ خودش بدون هماهنگی با سازمان یا ارگان خاصی  برنامه هایش را پیش میبرد، مگر استارتاپ هایی که وابسته به سازمان ارشاد و تحت نظر این سازمان باشند. در خصوص مشکلات پیش رو نیز باید اضافه کنم همه استارتاپها مشکلاتی از قبیل مسائل بودجه و مقاومتهایی در مقابل الکترونیکی شدن فعالیت های سنتی قبلی را تجربه میکنند، چرا که طیف آجیل و شیرینی فروش حوزه کاری سنتی دارند و اطلاعاتشان نسبت به دنیای مجازی ضعیف است و یا ترس از تغییر دارند معمولا مقاومت میکنند و یا توجیه کردنشان سخت است. این مشکلات نسبت به دیگر مشکلات حادتر است، اما ما خوشبختانه توانسته ایم بخشی عمده ای از این مسائل را حل کنیم و با شیوه هایی که داریم توانستیم این کار را انجام دهیم و مشکلات را رفع کنیم. اما بهرحال هر استارتاپی با مشکلات مالی و امکانات و نیروی انسانی متخصص و …   روبروست و ما هم بری از این موارد نبودیم.

استارتاپ-شیجیل|کالاسودادر خصوص این مشکلات مالی که فرمودید، آیا اسپانسری هم به شما کمک کرده و پشتیبانی مجموعه را به عهده داشته است؟ سرمایه اولیه که برای این کار نیاز است چقدر میباشد؟

خیر، سرمایه گذاری کاملا تحت نظر خودمان و به صورت شراکتی بوده است  و هیچ بخش دولتی یا خصوصی یا شتاب دهنده ای در این راه یاریگر ما نبوده است. در مورد میزان سرمایه رقم دقیق را نمیتوان گفت اما بهرحال هر فردی که در این حوزه دستی بر آتش دارد میداند که تولید اپلیکیشن اندروید و IOS چه میزان در بازار هزینه میبرد. حیطه قیمتی این کار بستگی به نیروی مختصصی است که به کار میگیرید. بعضی شرکتها این کار را برون سپاری کرده و به دست مجموعه ای دیگر میسپارند که این دارای رقمهای بالاتری است. اما بعضی دیگر نیرو را به استخدام خود در داخل شرکت در میاورند که هم دارای رقم های دیگری است.  در این حالت استخدام فرد نیز با توجه به تخصص و تجربه اش و سوابق کاری دارای هزینه های متفاوتی است، در نتیجه خیلی نمیتوان رقم مشخصی داد اما حدودا بین ۱۰۰-۲۰۰ میلیون این کار هزینه برمیدارد.

در مورد نیروی انسانی صحبت کردید، میتوانید به مخاطبان ما بگویید که اعضای تیم شما در ابتدا چند نفر بودند و با چند نفر استارت کار را زدید و در واقع الان برای چند نفر اشتغالزایی کرده اید؟

ما یک تیم فنی برنامه نویس بابت طراحی نسخه اندروید و ios داریم که ۳ نفر روی اندروید و ۳نفر روی ios کار میکنند. به این تعداد عکاس و منشی و بازاریاب هم اضافه میشود که چون همکاری بعضی از آنها مقطعی بوده است نمیتوان تعداد دقیق گفت.

در خصوص مزیت رقابتی تان صحبت بفرمایید.

ما چون رقیب نداریم نمیتوان خیلی روی مزیت رقابتی مانور داد. اما در مقایسه با اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشنهای فروش آنلاین غذا که کار مشابه ما انجام میدهند، این است که ما تنها کسب وکارهایی که با ما قرارداد بسته اند را روی نقشه نیاورده ایم، بلکه تمام قنادی ها را روی نقشه همراه آدرس انها مشخص کرده ایم و با کمک ان میتوانید به راحتی به نزدیکترین شیرینی فروشی خود از طریق روشهای سواره و پیاده دسترسی داشته باشید، هرچند که با ما قرارداد نبسته باشند. این حرکت نیتی عام المنفعه دارد و این خدمت را به دلیل تفاوت با دیگران در بیزینس مدل خود گذاشته ایم. این اپلیکیشن این خدمات را به صورت رایگان به مشتریان میدهد تا در هر نقطه تهران که هستند نزدیکترین قنادی را بیابند و این مزیت واقعا مزیت خاصی است و بابت آن خیلی زحمت کشیده ایم.

راه کسب درامد مجموعه شما چیست؟

راههای درآمدی ما قنادی هایی هستند که با انها قرارداد داریم و درصدی از فروش از قنادان دریافت میکنیم. ولی ممکن است از تمام قنادی هایی که در تهران وجود دارد تنها یک سوم یا نصفشان با ما قرارداد ببندند. مشتریان از طریق همان تعدادی که تحت قرارداد ما هستند میتوانند شیرینی خود را به صورت آنلاین سفارش داده و ان را درب منزل تحویل بگیرند. درصدی که از این قنادی ها میگیریم بسیار اندک است و این خود میتواند سبب مزیت رقابتی و تمایل قنادی ها به همکاری با ما شود.

چشم انداز ۵ سال آینده خود را چگونه میبینید؟

ما برای چند اپدیتی که در آینده ارائه خواهیم کرد برنامه ریزی کرده ایم و یک سری کمپینهایی را نیز برای معرفی خدمات خود پیش بینی کرده ایم. امید داریم که در ۵ سال آینده دارای اپلیکیشنی باشیم که جایگاه ویژه ای در جامعه داشته باشد و مردم بتوانند حتی خریدهای شب عیدشان و … را از طریق ان انجام دهند.

استراتژی خاصی برای مقابله با ورود رقبای احتمالی که در آینده این بازار را هدف قرار خواهند گرفت دارید؟

حقیقت این است که ما در فکر مقابله با مجموعه خاصی نیستیم و انقد بازار بزرگ است که افراد دیگر نیز میتوانند در کنار ما کار کنند. مانند خدمات مسافربری آنلاین و شرکتهای متنوع که در کنار یکدیگر به فعالیتشان ادامه میدهند. در این میان کسی موفق است و جایی برای قد علم کردن میان رقبا دارد که بتواند خدمات بهتری به رقبا دهد و این خدمات را به بهترین کیفیت و متفاوت عرضه کند تا مشتری را جذب کند. ما نگران ورود رقیب نیستیم، بلکه خوشحال هم میشویم چرا که با ورود رقبا، کیفیت کار ما بهتر و بیشتر معلوم خواهد شد. رقابت عنصری منفی نیست و سبب پیشرفت میشود. اکثر مردم فکر میکنند که رقابت بار منفی دارد در صورتی که ما چنین احساسی نداریم. همانند شرکتهای معروف که هرچقدر رقیب برایش به وجود آید باز هم کار آنها بیشتر به چشم می اید، در نتیجه رقابت بد نیست و شرکت را وادار میسازد که خدمات بهتری به خدمات قبلی خود اضافه کرده و بیشتر رضایت مشتریان را جلب کند. به همین دلایل ما ترسی از رقیب نداشته و از آنها استقبال میکنیم تا رقابتی مثبت با هم در بازار داشته باشیم. گاهی متاسفانه معنای رقابت در کشور ما با تخریب کردن برند مقابل ترکیب میشود، در نتیجه آن را بد میدانند و از آن میترسند.

نظر شما در مورد سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست؟

یک مدیر برای سرمایه گذاری در استارتاپها واقعا باید ریسک پذیر باشد، چرا که ذائقه و رفتار مردم کشور ما بسیار سینوسی است و گاهی ممکن است که یک اتفاق سبب شود که جریانی روی موج بیفتد. یکی از علتهایی که بسیاری از سرمایه ها به سمت اپلیکیشنهای خدمات مسافربری آنلاین برود، به این دلیل است که جریان آن روی موج افتاده است و همه از ان استقبال میکنند و به اصطلاح گل کرده است. در حالی که این کار خطاست و هر کس بخواهد توی این حوزه هزینه کند، اما این بازار دیگر کشش ندارد، بحث دیگر این است که فردی استارتاپی تاسیس میکند که مزیتی برای مخاطب ندارد، مثلا در جریان نمایشگاه الکامپ استارتاپی در حوزه تولید اب معدنی ایجاد کرده بود. چنین مواردی با ریسک بالایی همراه است و ممکن است از جانب مشتریان با استقبال مواجه نشود. این نوعی از سرمایه گذاری ریسک پذیر است. حتی کار خود ما نیز ممکن است جواب ندهد و با چنین ریسکهایی  روبرو باشد مثلا تحلیلهایی در این خصوص داشته ایم که شاید مشتریان دوست داشته باشند که در قنادی حضور داشته و شیرینی ها را از نزدیک تماشا کرده و حتی ان را قبل از خریدن بچشند.

میزان استقبال از اپلیکیشن و کسب وکار شما تاکنون به چه صورت بوده است؟

ما در نقطه ای هستیم که تا چند روز آینده تبلیغات گسترده ای را شروع خواهیم کرد. از طرفی منتظر تکمیل نسخه ios هم بودیم که این اپلیکیشن در هر دوی این سیستم عامل ها همزمان رونمایی شود اما متاسفانه با وجود اعمال یک سری تحریمها به مشکل خوردیم. به همین خاطر رونمایی این اپلیکیشن اندکی به تعویق افتاد، اما در همین بازه هم بالغ بر هزار نفر آن را بر روی گوشیهای خود نصب کرده اند و این نشان میدهد که زمینه استقبال وجود دارد. برای روز رونمایی اپلیکیشن نیز در حال برنامه ریزی هستیم و ممکن است شب یلدا این کار را انجام دهیم و با یک کمپین وارد شویم تا مشتریان ما که مردم تهران هستند بتوانند در جریان قرار گیرند و ان را نصب کنند و از جایزه ها و برنامه های توسعه کمپین استفاده کنند.

برنامه ای برای گسترش این کسب وکار در شهرهای دیگر دارید؟

برنامه ریزی هایی برای این کار انجام دادیم و دوستانی در تلاش برای گرفتن نمایندگی هستند، اما بالطبع تا زمانی که ما در تهران جواب نگیریم فعلا روی گرفتن نمایندگی شهرهای دیگر مانور نمیدهیم مگر اینکه مورد خاصی باشد. اما در آینده ای نزدیک در برنامه مان هست و با چند تا از استانهای مهم نیز صحبت کرده ایم و آنها نیز اعلام آمادگی کرده اند.

ابزارها و نرم افزارهای فنی و تخصصی که برای برنامه نویسی استفاده کرده اید چه بوده است؟ همچنین بگویید از چه رسانه های دیجیتال برای معرفی و ترویج خدمات خود استفاده میکنید ؟

غرفه-شیجیل|کالاسوداابزارها و نوشت ابزارهای بسیاری در قسمت های مختلف استفاده شده که به صورت جزئی امکان توضیح دادن ان نیست. در خصوص رسانه های آگاهی دهنده مجموعه نیز میتوان به رسانه های دیجیتال پرطرفدار مانند تلگرام، اینستاگرام و خود سایت اشاره کرد. فعلا در حال تولید محتوا برای این پلتفرمها هستیم تا در فرصت مناسب با تهیه حجم قابل توجهی از محتوا وارد شویم و ارام آرام ان را به مخاطب تزریق کنیم و نمیخواهیم یک کانال یا صفحه ضعیف داشته باشیم. برای شب یلدا نیز کمپینهایی خواهیم داشت تا در کنار پلتفرمهای دیجیتال از طرق دیگر نیز خدمتمان را معرفی کنیم.

اگر زمان به عقب باز گردد چه فعالیتهایی را انجام می دهید و چه فعالیت هایی را از روند کاری خود حذف می کنید؟

در حال حاضر چون زمان زیادی از این حرکت نگذشته است، نمیتوان گفت که اگر به عقب برگردم فلان کار را نمیکنم. من اگر به عقب برگردم باز هم همین مسیر را خواهم پیمود. ایده، شعار و حتی نام شیجیل که برگرفته از شیرینی و آجیل است را خودم طراحی کردم و پشت آن تفکرات زیادی وجود داشته است. قطعا همین راه را ادامه میدادم اما در بحث اجرا ممکن است در آینده و طی همکاری با قنادی ها و خشکباری ها تدابیری دیگری بیاندیشم و به گونه ای متفاوت با آنها برخورد کنم. ما در حد عرف با این فضا آشنا هستیم ، اما نمیتوان دشواری های راه را پیش بینی کرد، چرا که مخاطبین ما افراد پیچیده ای هستند. در واقع ممکن است بعدها با یکسری چالش ها مواجه شویم که تا پیش از این فکرش را نمیکردیم و در آن زمان است که باید به عقب برگشت و برای آنها راهکار نوشت. تا کنون از روند کار راضی بوده ایم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها