ایجاد فضای نا امنی در استارتاپ ها به ضرر اقتصاد کلان است

0
420

حسین اخلاقپور مدیرعامل استارتاپ استادکار

یکی از دلایلی که باعث می شود محدود شدن فضای اینترنت یا بستن کانال های تلگرامی موجه باشد ، مبحث امنیت ملی است . درواقع نهادهای ناظم بر قانونمندی جامعه معتقدند اگر این محدودیت ها را در فضای اینترنت اعمال نکنند، امنیت جامعه به خطر می افتد. به هر حال بخشی از مکانیزم امنیت برای تامین جانی و بخشی دیگر برای امنیت مالی و اقتصادی جامعه است.

اما این نکته نیز حائز اهمیت است که به تغییرات جامعه توجه کنیم و بدانیم مدیایی که مردم برای امرار معاش و توسعه اقتصادی استفاده می کنند، تغییر کرده است. درواقع زمانه به شکلی نیست که تنها مشاغلی مثل مغازه داری، خرید و فروش و تولید و ساختمان سازی و … پولساز باشند .

بلکه بخشی از این درامدزایی ها از طریق فعالیت های آنلاین و مجازی است . درواقع رسانه هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، عضو مهمی از بخش امرار معاش اقشار جامعه و اقتصاد کشور را تشکیل می دهند . بنابراین زمانی که شرکت های نوپا احساس کنند مدیا و رسانه شان امنیت ندارد و هر لحظه ممکن است با اتفاقات مختلف قطع شود ، دچار یک حس نا امنی مداوم خواهند بود .

فرض کنید من بدانم که هر روز قرار است گروهی معترض در یک خیابان مشخص حضور داشته باشند، بنا براین من دیگر اعتمادی به خیابان مذکور نخواهم داشت و مسیرم را تغییر می دهم و در صورت حضور در آن خیابان هر لحظه حس نا امنی خواهم داشت . به اعتقاد من ، از این پس دولتمردان ما باید به این موضوع توجه داشته باشند که این نوع مسدود سازی و فیلترینگ شبکه های اجتماعی محبوب که بیزینس بسیاری را پوشش می دهد (آن هم در دوره ای طولانی و بدون مشخص بودن زمان رفع فیلتر ) به دو گروه ضربه می زند : نخست . شرکت ها نوپا که در حال ارتزاق روی این نوع شبکه های اجتماعی هستند و دوم اقتصاد کل ممکلت است .

در شرایطی که تلگرام فیلتر بود پیشنهاد می شد که مردم از پیغام رسان هایی استفاده کنند که دولتی هستند. اما من مایلم به موضوعی دیگر نیز اشاره کنم ؛ یکی از امکانات شبکه های اجتماعی امکان ابراز نظر و اشتراک گذاری دیدگاه ها است و همین امکان در شرایط بحرانی شاید بتوان به عنوان یک سوپاپ کاهش دهنده اعتراضات عمل کند .

درواقع وقتی مردم بتوانند در فضای مجازی نظرات و مشکلات خود را مطرح کنند تا حدودی از حجم فشار روانی که درگیرش هستند، کاسته می شود . بنابراین وقتی تمامی پیام رسان های عمومی و غیر دولتی مسدود و تنها پیام رسان های دولتی باقی بمانند ، در بلند مدت نتیجه مثبتی بر جای نخواهد گذاشت .

چرا که از یک سو فشارهای روانی افزایش پیدا می کند و از سوی دیگر ، تعداد زیادی از کاربران به سمت شبکه های اجتماعی نامعتبر، وی پی ان ها ، سایت های نامعتبر ، شبکه های ماهواره ای و … رجعت می کنند که اتفاقا دقیقا بر خلاف امنیت ملی ما است . بنابراین وقتی فیلترینگ تلگرام در حد  ۱ الی ۲ روز باشد مشکل حادی ایجاد نمی شود ، اما وقتی مثل تجربه اخیر به مدت طولانی ادامه پیدا می کند ، نوعی نا امنی همه جانبه را موجب می شود .