خالق برند بیژن چه کسی بود؟

0
1841
خالق برند بیژن چه کسی بود؟|کالاسودا

خالق برند بیژن چه کسی بود؟|کالاسودامرحوم بیژن پاکزاد یکی از طراحان مطرح لباسهای مردانه، عطر و لوازم آرایش بود که محصولات او به سبب گران بودن بازه قیمتی در دسته محصولات لاکچری قرار میگرفت. نام برند او همانند نام کوچک خودش بیژن است و جوایز مطرح زیادی از فستیوال های مهم به سبب کیفیت محصولاتش گرفته است. او در 26 فروردین 1390 چشم از دنیا فروبست. در مقاله زیر به گوشه هایی از زندگی و موفقیت این به اختصار پرداخته میشود.

کودکی و تحصیلات

او در سال 1323 در خانواده ای متمول به دنیا امد، خانواده ای که به قول خودش فرهنگ پول‌سازي و پول‌آفريني در آن نهادينه شده بود. بدین ترتیب پای او خیلی زود به مدارس خارج کشور باز شد و پله های پیشرفت را پیمود. خانواده اش او را جهت تحصیل به مدرسه ای لاکچری در سوئیس فرستادند. همانجا بود که بیژن پاکزاد دريافت كه سليقه ي آدم هاي پولدار چگونه است و به چه شكلي مي توان نظر آنها را براي خريد و سفارش اجناس به سوي خود جلب كرد. او تحصیلات خود را ادامه داد و در سن 18 سالگی رشته مهندسی شیمی را انتخاب کرد. او پس از پایان این دوره مهندسی، به تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه ميلز در شهر سنت گال پرداخت و بعد از آن يك گالري در اطراف شهر ميلان راه اندازي كرد. تحصیل در رشته بازاریابی آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود.

راه اندازی اولین بوتیک

pakzad--botiqu|کالاسودااو پس از بازگشت اولین بوتیک خود را در تهران راه اندازی کرد و نام ان را پلنگ صورتی گذاشت. بیژن پاکزاد بعد از مهاجرت به آمریکا در سال ۱۹۷۶ گران‌ترین بوتیک دنیا یعنی خانه‌ی مد بیژن را در بورلی‌ هیلز افتتاح کرد.او هنرمندی فوق‌العاده‌ بود. از پارچه‌هایی باکیفیت بی‌مانند، لباس‌هایی منحصر به فرد طراحی می‌کرد و به سیاستمدارانی چون ریگان، بوش، اوباما و پوتین می‌فروخت. این فروشگاه جزو یکی از لوکس‌ترین برندهای دنیا به شمار می‌رود و مشتریان تنها با تعیین وقت قبلی میتوانستند قدم به داخل آن بگذارند. بیژن در این فروشگاه که طراحی محصولات آن را شخصاً برعهده داشت، عمدتاً لباس، عطر و ادکلن به مشتریان سرشناس خود ارایه می کرد. تحصیلات او در کنار تجارب ارزشمندش از شناخت علائق و سبک زندگی ثروتمندان و نیز خلاقیت منحصر به فردش، منجر به تولید محصولات جذابی شد که به زودی شهرت او را دو چندان ساخت. از دیگر مشتریان او میتوان به کسانی مانند  رونالد ریگان، سلطان ثروتمند برونئی، آرنولد شوارتزینگر، ولادمیر پوتین، تونی بلر، آنتونی هاپکینز، تام کروز و … اشاره کرد.

خط تولید عطر

او انسانی بسیار باهوش و فرصت شناس بود و برای هر کسی که سراغش میرفت عطر خاص با رایحه متفاوت تولید میکرد. عطرهای برند بیژن، هم به دلیل رایحه شرقی شان و هم بسته بندی های متفاوتشان از شهرتی جهانی برخوردار هستند. او از مواد اولیه ناب، عطرهایی با رایحه ‌هایی پر پیچ ‌و خم می‌ ساخت. و در ظرف ‌هایی لاکچری می‌ریخت و به ثروتمندان سرتاسر عالم از شاه اردن تا مایکل جردن و تام کروز، به قیمتهای بالایی می ‌فروخت.

علاقه به خودروهای لوکس

بیژن پاکزاد همچنین به خاطر داشتن اتومبیل‌هایی نظیر بنتلی آزور زرد رنگ با تزیینات داخلی مشکی و صندلی تمام چرم و سیستم داخل آن، مرسدس بنز اس‌ال‌آر مک لارن مشکی، فراری اف۴۳۰ زردرنگ، رولزرویس فانتوم کوپه زرد رنگ و بوگاتی ویرون معروف بود. مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌پوش‌ترین‌های (خوش تیپ ترین‌ها) جهان خود قرار داد.  شرکت ماشین سازی رولز رویس نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه خود با قیمت ۱ میلیون دلار با بیژن پاکزاد همکاری کرده است.

یک مدیر موفق

bijan-pakzad|کالاسودابیژن پاکزاد هنرمند، طراح، تولیدکننده، مدیر، رهبر، کارآفرین و همه این‌ها بوده؛ ولی توانمندی بی ‌مثال او قطعاً قدرت بالای او در فروشندگی بوده است و میتوان او را یک مدیر فروش موفق دانست. او بارها در مصاحبه هایش  موفقیت فوق‌العاده خود را نتیجه سه چیز میدانست: اول: مطالعه، دوم: تفکر و تأمل روی آن ‌چه  مطالعه می‌کند، سوم: شکار فرصت‌های طلایی. بیژن پاکزاد تنها روی استعدادهای ذاتی خود حساب باز نکرد، بلکه با تحصیل در رشته ‌های فنی مورد نیاز کسب‌ و‌کارش مثل شیمی، و سپس تحصیل در رشته بازاریابی برای پی بردن به رمز و راز شناسایی، شناساندن و کسب رضایت مشتریان اصلی خود گامهای محکمی برداشت.