پول های الکترونیک؛قدرتمند اما تازه کار

0
480
پول های الکترونیک؛قدرتمند اما تازه کار|کالاسودا

مرگ اسکناس ها نزدیک نیست

 

رویا پاک سرشت

کارشناس روانشناسی صنعتی سازمانی

ارتباط با نویسنده این مقاله:royapakseresht@gmail.com

 

پول های الکترونیک؛قدرتمند اما تازه کار|کالاسوداگشت و گذار در بازارهای مختلف روز، در دست گرفتن میوه و سبزیجات تازه ، لمس کردن پارچه ها و پوشاک مختلف و .. از مواردی هستند که برای بسیاری از ما یاداور خاطرات قدیمی هستند .

درواقع اگرچه این روزها نیز سر زدن به انواع بازارهای روز یا بازار بزرگ خالی از لطف نیست، اما بسیاری از ما انواع و اقسام خریدهای خود را از طریق اینترنت، فضای مجازی و یا اپلیکیشن های موبایلی انجام می دهیم . به مرور زمان و با گسترش کاربرد فناوری در زندگی روزمره خریدهای ما نیز در محیط دیجیتال و طی قدم زدن های آنلاین انجام می شود .

اما خرید مجازی و الکترونیک به پول های الکترونیک نیز وابسته است . به طور معمول و بنابر رایج ترین تعاریف، پول الکترونیک در ۲ حالت سخت افزاری و نرم افزاری در بازار موجود است.

از زیرساخت ها تا قوانین و مقررات

استفاده از وجوه الکترونیک  در عین سادگی واجد برخی پچیدگی ها است. درواقع گرچه استفاده از تکنولوژی تسهیل گر و افزایش دهنده سرعت  انجام امور بانکی و مالی افراد خواهد بود .

اما در کنار این موضوع،بسیاری از زیرساخت های ضعیف که به درستی تعریف نشده اند، باعث می شوند، ریسک استفاده از تکنولوژی های بانکی برای برخی از کشورها(دولت ها) بسیار بالا باشد .

به بیانی دقیق تر، بانک داری الکترونیک، افزون بر توانایی تامین نرم افزار، سخت افزار و … نیاز به توسعه جدی زیرساخت ها دارد . بر همین اساس است که برخی از کارشناسان دنیای تکنولوژی معتقدند استفاده از ابزارهایی مثل کارت تراشه با ویژگی های امنیتی مبتنی بر سخت افزار ، بسیار ایمن تر از استفاده از برخی نرم افزارهای موبایلی یا کامپیوتری است .

با این وجود بسیاری از نرم افزار های تخصصی بانکداری یا درگاه های اینترنتی برای کاربران عادی و حرفه ای طراحی شده است.شاید یکی از علل اصلی اقبال این نوع محصولات را بتوان سهولت استفاده از این محصولات دردستگاه های رایج شخصی مانند کامپیوتر های خانگی دانست .

طرز استفاده از این سیستم ها نیز عموما بسیار ساده است و تنها از طریق برقراری ارتباط انلاین با سرورهای معتبر انجام می شود . بر اساس گزارش های صندوق بین المللی پول ، این روزها روند استفاده از پول الکترونیک به جای مسکوکات کاغذی در سراسر اتحادیه اروپا رو به رشد است .

به نظر می رسد کاربران اروپایی ترجیح می دهند به جای استفاده از سیستم بانکداری سنتی، انواع خریدها را از همین شیوه ساماندهی کنند. اما اتحادیه اروپا نیز در قبال شهروندان و عملیات های بانکی آن ها بی تفاوت عمل نکرده است . درواقع بر اساس دستورالعمل ۲۰۰۹/۱۱۰ / EC پارلمان و شورای اروپا از ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹ زمینه سازی لازم برای نظارت، پیگیری وحسابرسی موسسات پول الکترونیکی،آغاز شد .

ماده ۲  این دستورالعمل هر نوع  “موسسه پول الکترونیکی” را به عنوان یک فرد حقوقی تعریف می کند که مجوز صدور پول الکترونیکی را صادر کرده است.

موضوعی که تبعات سنگین قانونی را برای صادرکننده انواع مسکوکات الکترونیک تعریف می کند. افزون بر این ها  طبق بند دوم همین ماده و دستورالعمل ؛ “پول الکترونیکی” به معنی  هر نوع پولی است که به شکل مغناطیسی، نرم افزاری یا سخت افزاری تهیه می شود.

آیا کارت اعتباری جایگزین پرداخت نقدی خواهد شد؟

پول|کالاسودااگر این پرسش را از شرکت هایی بپرسید که کارت ها را صادر می کنند پاسخ مثبت است . اما نگاهی به نظرات پاسخ دهندگان(کاربران) موضوع را به طور کامل تغییر می دهد. شرکت های صدور کارت های اعتباری سود خود را از کاهش پول نقد  و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از کارت های اعتباری ، به شکلی بسیار بالاتر دریافت می کنند.

جالب است که  طی چند سال اخیر نیز کمپینی به نام «تغییر کوچک» با هدف تشویق کاربران به استفاده از کارت های الکترونیک رایج شده .

این کمپین بیش از هر چیز برای راضی کردن بازرگانان و تاجران بزرگ به راه افتاده است . کمپینی که در تلاش است با اشاره به اهمیت استفاده از کارت های اعتباری به لزوم تجارت الکترونیک تاکید کند.

اما استفاده بیشتر از کارت های اعتباری برای مصرف کنندگان چه معنایی دارد؟

این بدان معنی است که حتی کوچکترین خرید کاربران ساده تر و ساده تر می شود.در این میان جالب است که هنوز هم جمع کثیری از مصرف کنندگان بریتانیایی به پول های نقد خود وفادارند شاید برایتان این پرسش مطرح باشد که اگر کارت های اعتباری کارکرد مثبتی دارند، پس چرا هنوز هم افرادی هستند که نسبت به این کارت ها نگرش منفی دارند ؟

برای توصیف علت این موضوع شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم به اصطلاح «کارت اعتباری بد » . منظور از این اصطلاح کارت هایی هستند که یا به لحاظ اعتباری در شرایط نامناسبی قرار دارند و یا با بهره هایی بسیار بالاتر از آن چه که باید به فروش می رسند .

البته نمی توان منکر این موضوع شد که تعداد کارت های اعتباری امن نیز کم نیست . کارت های اعتباری امن گزینه ای قابل اعتماد برای  کاربرانی است که نسبت به وضعیت کارت های اعتباری حساسیت بالاتری دارند .

کارت های اعتباری امن، درست هنگامی که اعتبارات شما در شرایط نامطلوب قرار دارند شما را از وضعیت پیش آمده مطلع کرده و اجازه نمی دهند با سیستم بانکی دچار مشکل و چالش باشید .

افزون بر این ها کارت های اعتباری با ارزش دارای نشان معتبر الکترونیک هستند و در هر نوع فروشگاه، فرودگاه ، و … ارزشمند هستند .از سوی دیگر یک کارت اعتباری معتبر می تواند جایگزینی مناسب برای کارت های زنجیره ای مختلف شما باشد . در ضمن اگر در کشورهایی زندگی می کنید که به کارت های اعتباری بین المللی دسترسی دارند، می توانید به سهولت از طریق بررسی وب سایت های مختلف، با ارزش ترین و البته کاربردی ترین کارت موجود در بازار را شناسایی و تهیه کنید.

چرا پول دیجیتال نمی تواند جایگزین مناسبی برای پول نقد شود؟

ما در دوران دیجیتالی زندگی می کنیم که گوشی های هوشمند حکومت می کنند. این دستگاه های هوشمند به مشتریان امکان دسترسی سریع  به اطلاعات، خدمات خرید، بانکداری و پرداخت را فراهم می کنند. بنابراین یک سوال منطقی این است که بپرسیم آیا اسکناس ها و سکه ها هنوز در جامعه نقش دارند و آینده همچنان در اختیار پول نقد است یا خیر ؟

برای بیش از یک دهه، متخصصان و تحلیل گران مختلف پیش بینی کرده اند که پایان نقدینگی و جایگزینی آن با کارتهای اعتباری، پرداخت آنلاین و تلفن همراه، در راه است .

این موضوع  تا جایی پیش رفته که حتی یک مقام بانکداری ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده تا یک دهه آتی پول نقد برای همیشه از دسترس خارج خواهد شد .

اما به نظر می رسد  این نوع طرز تفکر بیشتر مانند یک داروی آرام بخش برای کارت های اعتباری است تا یک احتمال واقعی و ممکن . جالب است بدانید در سطح جهان، حدود ۸۵ درصد از پرداخت های مصرف کننده به صورت نقدی صورت می گیرد. در کشورهای شرقی اروپا هنوز هم ، پول نقد پادشاه است. به همین ترتیب در آلمان یا اتریش، پول نقد، روش پرداخت ترجیحی مصرف کنندگان است، بنابراین تقریبا ۸۰ درصد از معاملات خرده فروشی را  پول نقد تشکیل می دهد.

 

از سوی دیگر مصرف کنندگان اسکاندیناوی برای پرداخت کمتر از ۱۰٪ از پول نقد خود استفاده می کنند. این تنوع نشان دهنده عادت مصرف کنندگان، ترجیحات و همچنین مبارزه بین منافع متضاد است.

مرگ اسکناس ها نزدیک نیست|کالاسودابه نظر می رسد پول نقدی دارای تعدادی از مزایا است که حداقل تا کنون با روش پرداخت الکترونیک همخوانی نداشتند . این ویژگی ها بخش بزرگی  از علت این که چرا پول نقد هنوز هم محبوب است را توضیح می دهد.

پول نقدی تضمین می کند که مصرف کنندگان به بانک ها و سایر موسسات وابسته نیستند. بنابراین یا می توانند و یا نمی توانند از پس هزینه های خود برآیند .

از سوی دیگر نهاد منتشر کننده پول نقدی ؛ بانک و به طور تخصصی تر بانک مرکزی است . در حالی که بسیاری از کارت های اعتباری توسط نهادها و موسسات خصوصی منتشر شده و از دید  برخی مصرف کنندگان و حتی فروشندگان واجد وجهه معتبری نیستند .

در این جا ذکر یک نکته بسیار مهم است ؛ سوئد یک استثنا قابل توجه در میان کشورهای اروپایی است . در این کشور، بسیاری از مغازه ها پول  نقدی را قبول نمی کنند .

جالب است که فروشندگان سوئدی تنها در شرایطی پول نقد را می پذیرند که طرف مقابلشان ، فردی سالمند، دارای معلولیت  یا گردشگر باشد . وزیر امور مالی سوئد اخیرا اعلام کرد که همه باید بتوانند روش پرداخت مورد نظر خود را از بین روش های الکترونیک پیدا و انتخاب کنند.

اما بگذارید تمامی این اطلاعات را یک طرف بگذاریم و تاکید کنیم که استفاده از پول نقد بسیارآسان است . تعداد زیادی از کاربران سنتی و بی حوصله تنها به همین دلیل به سراغ کارت های اعتباری نمی روند که از کار کردن با کارت های مبتنی بر تکنولوژی می هراسند .

از سوی دیگر در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر دنیا هنوز حساب بانکی نیز ندارند ، چه برسد به کارت الکترونیک و دانش تجارت به وسیله فناوری.بر همین اساس هم هست که سیستم خرید آنلاین و یا ظهور پول های الکترونیک در کشورهای کمتر توسعه یافته با سرعتی لاک پشت وار جلو می رود .

اما یکی از دلایلی که شاید خرید های انلاین و الکترونیک را محدود می کند ، موضوع هویت خریدار است . درواقع بسیاری از خریداران تمایلی ند ارند نوع خریدشان در سامانه ای مشخص ثبت شود . یا اسمشان در سامانه ای مشخص مورد بررسی قرار گیرد، در نتیجه از پول الکترونیک فراری هستند . این افراد لزوما قاتل، قاچاقچی و یا جنایتکار نیستند.

هرگونه برداشت و کپی از این مقاله بد ون ذکر نام نویسنده ممنوع و در صورت عدم رعایت حقوق مولف و نام او پیگرد قانونی دارد

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها