گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس علی فریدونی مدیرفنی استارت آپ پیگیر

0
816

قدرت ما در مارکت ما نهفته است

گزارشگر :رویا پاک سرشت

royapakseresht@gmail.com

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس علی فریدونی مدیرفنی استارت آپ پیگیر|کالاسوداروزهای سرد پاییزی جان می دهند برای قرار های دوستانه و دورهمی با رفقای قدیمی . بعد از کار و خستگی روزانه با دوستانت سری بزنی به کافه یا رستورانی و گپ بزنی و قهوه ای بنوشی . اما این تجدید دیدارها بدون خرج میسر نمی شود . درواقع برای جمع شدن در یک محیط دنج باید دست به جیب هم شد.

 

اما وقتی قرار می شود یک نفر تمامی مخارج را پر داخت کرده و دیگران سهم خود را به او پرداخت کنند کار کمی سخت می شود . یکی پول نقد ندارد، دیگری پول خرد ندارد و حتی بعضی ها بدون کیف پول آمده اند . در چنین شرایطی است که ارزش یک سامانه هوشمند و الکترونیک برای پرداخت های  مشابه  پررنگ تر می شود .

بر همین اساس هم مهمان این هفته ما مهندس علی فریدونی از اعضای موسس استارت آپ «پیگیر» است . استارت آپ پیگیر ، یک کیف پول اینترنتی است که پرداخت های بانکی را مثل چت کردن سهل و ممکن می کند . شما با داشتن شماره تلفن همراه دوستان و تنها با یک رمز دوم کارت بانکی به راحتی مبالغ مختلفی را جابه جا می کنید، بدون آن که نیازی به شماره 16 رقمی کارت ها داشته باشید.

مهمان این هفته که البته مهندس نرم افزار هم هست ،  به همراه مهندس امیر محب علی نژاد (مدیرعامل ) و مهندس علیرضا لطفی (عضوهیئت مدیره) ، 2 سالی می شود که این استارت آپ را خلق کرده اند . وی  برای ما توضیح می دهد کیف پول اینترنتی چه محاسنی دارد . پس در ادامه با ما همراه باشید ؛

 مهرپرور1|کالاسودا

به عنوان پرسش نخست، لطفا در خصوص استارتاپ پیگیر توضیح دهید ؟

به طور کلی استارتاپ ما یک پروژه در حوزه مالی است . استارتاپی که پیش از هرچیز در حوزه انواع پرداخت ها مثمر ثمر است. البته تا کنون استارتاپ های مشابه دیگری نیز روانه بازار شده اند .

از «پیگیر »می توان برای انواع پرداخت ها، پرداخت های گروهی (رفتن به رستوران،کافه و …) استفاده کرد . در مغازه ها، رستوران ها و … نیز می توان از سیستم پیگیر استفاده کرد. به طور خلاصه می توان گفت ؛ پیگیر یعنی هر نوع پرداخت خرد(کوچک).

ایده نخست پیگیر از کجا آمد ؟(کپی و تقلید خارجی است یا یک ابداع وطنی ؟)چه تغییراتی ایجاد کرده اید تا ایرانیزه شود ؟

بدون شک در آغاز کار در خصوص نمونه های خارجی جستجو و پژوهش هایی انجام دادیم . اما فرهنگ ما و مخاطبان ما با فرهنگ کشورهای دیگر به شدت متفاوت است . ما استارت کار را با یک  bot payment  زدیم .

چرا که در آن دوره ،   این دغدغه ها وجود داشت که  برای مثال وقتی با یک گروه به کافه می رویم سیستم پرداخت سهمی (دونگی) چگونه باشد . بر این اساس، پس از مدتی که ازفعالیت bot  تلگرامی ما گذشت تصمیم گرفتیم فضای کار را توسعه دهیم . bot  تلگرامی ما وظیفه داشت بدهی و بستانکاری های مالی را پیگیری و مدیریت کند.

پس از آن بود که به فکر توسعه و پرورش فعالیت های خود افتادیم . به خصوص این که فعالیت bot  به تلگرام محدود بود و با توجه به احتمال فیلترینگ این شبکه اجتماعی، تصمیم گرفتیم فضای کاری را کمی تغییر دهیم . برهمین اساس هم قرار شد پیگیر را تبدیل به یک اپلیکیشن کنیم . پس ، شروع به ایده پروری کردیم و فیلترهایی به این ایده اضافه  و در نهایت نیز ایده را به بازار ارائه کردیم.

Paygear-Paygir-Logo-|کالاسودابین صحبت های خود اشاراتی به مباحث  و مشکلات فرهنگی داشتید . چالش ها و مشکلات پیش روی شما در طول مسیر رشد و حرکت پیگیر چه مواردی بود ؟

یکی از چالش های مهم ما همین مبحث فرهنگ های جامعه است .نخستین مشکل فرهنگی اعتماد است . درواقع این بسیار مهم است که مردم به استارتاپ خاصی اعتماد کنند. آن هم یک کیف پول که قرار است مبالغی از سرمایه های افراد را در خود جای دهد.

موضوع دوم؛ پرداخت های خرد است. درواقع باید این فرهنگ بین مردم جا بیفتد که پرداخت های خود را موازی کنند. برای مثال در تاکسی،فروشگاه ها و… به جای استفاده از پول نقد یا کارت های بانکی ، تمامی پرداخت های خود را در محیط mobile payment  سامان بخشی کنند .

در دیگر کشورها مثل ایالات متحده ، هند و کره جنوبی این فرهنگ مدت هاست نهادینه شده است . درواقع روش هایی مثل روش پیگیرشو، جایگزین کارت های مختلف یا پول نقد شده است . مطمئنا جا انداختن این فرهنگ بین اقشار مختلف جامعه چالشی سنگین برای ما است .

برای جا انداختن این فرهنگ (استفاداه از کیف پول اینترنتی ) چه راهکارهایی وجود دارد ؟

روش های رسیدن به این فرهنگ جزو استراتژی های اصلی ما است و گروه پیگیر در این خصوص مدت زمان زیادی را صرف کرده است .

در وهله نخست ؛ باید کیف پول های متعدد جامع سازی شده و در قالب یک کیف پول واحد تعریف شوند . حداقل این که ، تعدد کیف پول ها به عددهای 2 یا 3 برسد .یک کیف پول اینترنتی جامع باید مشمول تمامی امکانات لازم برای فعالیت های مالی باشد . برای مثال من به عنوان یک کاربر باید موفق شوم پرداخت هزینه تاکسی، رستوران و … را تنها از طریق یک سامانه انجام دهم.  باید به جای پرداخت های پراکنده، به یک سیستم پرداخت منسجم رسید.

بنابراین شما هم قصد دارید به چنین ایده آلی برسید ؟

دقیقا چنین سیستمی ایده ال است. گرچه ما در حال حاضر تارگت خود را تا این حد گسترده نکرده ایم و در حد یک قشر مشخص را پوشش می دهیم .

مخاطبان شما بیشتر از چه قشری هستند ؟

در حال حاضر تمرکز ما بیش از هر گروه روی جوان ها است و حتی برنامه های ویژه ای نیز برای دانشجویان داریم .

بر این اساس می توان گفت شما روی قشر تحصیلکرده نیز حساب باز کرده اید (قشری که با سهولت بیشتری از موبایل هوشمند خود استفاده می کنند ) ؟

در حال حاضر به طور میانگین 45 الی 50 میلیون ایرانی در تلگرام فعال هستند. بنابراین تقریبا همه افراد با تلفن های هوشمند و نحوه کارکردن با این نوع محصولات آشنا هستند. بنابراین گروهی از فعالیت ها که در محیط تلگرام انجام می شوند از اقبال مناسبی برای پیشرفت برخوردارند.

بنابراین اگر مبحث جوان بودن را فارغ از تحصیلات در نظر داشته باشیم به مبحث جسور بودن و ریسک پذیری جوان ها می رسیم ؟

بله . جوان ها برای پذیرش تکنولوژی آمادگی بالاتری دارند. اگرچه جالب است به این موضوع اشاره کنم که بر اساس آمارهای دنیای تکنولوژی برخی شهرها نیز نسبت به تکنولوژی بازخورد بهتری دارند . منظور از این شهرها صرفا پایتخت(نیست ) و شامل برخی کلانشهرها دیگر نیز می شود .

باز هم به همان پاسخم در خصوص دانشجوها باز می گردم .این  که؛  ما دانشجوها را به عنوان جامعه هدف انتخاب کردیم . چرا که با تکنولوژی و نصب اپ های جدید میانه بهتری دارند و افزون بر این ها، پرداخت های خرد و کوچک  در جامعه جوان بیشتر اتفاق می افتد .

آیا اسپانسر دارید و یا با سرمایه شخصی شروع کردید  ؟

مدتی پیش تاسیس شرکت یا استارت آپ هزینه زیادی طلب می کرد . از هزینه های محل راه اندازی شرکت تا هزینه ها تامین سیستم ها و سخت افزارها . در حال حاضر شرایط بسیار بهتر شده است . درواقع چه در بخش هزینه و چه در بحث جذب سرمایه شرایط نسبت به زمانی که ما کار را آغاز کردیم (حدود 2 سال پیش) بهبود یافته است .

شرکت سمسون به عنوان یک شرکت بین المللی روی پروژه پیگیر سرمایه گذاری کرد وما زیرمجموعه ای از این شرکت شدیم . در نهایت به مرور زمان به پیگیر کنونی تبدیل شدیم . پس از مدتی نیز با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان همکاری خود را آغاز کردیم . چرا که به یک PSP نیاز داشتیم که به لحاظ قانونی و پشتیبانی از ما حمایت کند .

در ابتدای کار چند نفر بودید و اکنون برای چند نفر اشتغالزایی کردید ؟

ابتدا ۵ نفر بودیم و اکنون در مجموعه ما به طور تقریبی 18 نفر فعال هستند .

مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست ؟

من زیاد با واژه مزیت موافق نیستم . چرا که معتقدم به لحاظ فنی واژه درستی نیست . گاهی پیش می آمد که ما یک سامانه یا ویژگی را سریع تر از رقبا استفاده کنیم . اما معتقدم این را نمی توان لزوما مزیت تلقی کرد . مزیت ما را می توان در جذب پذیرنده ها و بازار دید و من معقدم قدرت ما در مارکت ما نهفته است .

چه ابزارها و یا نرم افزارهایی برای پیگیر استفاده می کنید ؟این ابزارها را خودتان طراحی کرده اید و یا کپی هستند ؟

ما از صفر تا 100 نرم افزارهای پیگیر را خودمان توسعه دادیم و هیچ یک از ابزارها را از بیرون تیم وارد نکردیم .

peigir-site|کالاسودابه نظر شما کدام یک از شبکه های اجتماعی در ایران برای دیده شدن یک استارت آپ کاربردی تر هستند  ؟

پاسخ این سوال بستگی به فاکتورهایی مشخص دارد. در وهله نخست دیده شدن با کمک یک ایده جذاب انجام می شود. اما اگر بخواهیم دیده شدن را به جامعه عام بست دهیم، باید در وهله اول روی مارکتینگ تمرکز کنیم . استراتژی های مارکتینگ ، هزینه ها ، تبلیغات و اقشار هدف جزو عواملی هستند که در پاسخ این سوال موثر هستند .

اگر زمان به عقب باز گردد چه فعالیت هایی را انجام می دهید و چه فعالیت هایی را از روند کاری خود حذف می کنید ؟

نه تنها من ، بلکه کل تیم ما تک تک قدم ها را درست برداشته ایم و بعید می دانم جایی برای تغییر وجود داشته باشد .

 

نظرتان در مورد سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست ؟

در حال حاضر شرایط بسیار مثبت شده (حتی در مقایسه با یک سال گذشته ) . شاید بخشی از این رشد به کاهش سود بانکی مرتبط باشد که افراد جامعه متوجه شده اند تنها سرمایه گذاری در حوزه بانکی نیست که می تواند پربازده باشد و سرمایه گذاری در حوزه هایی مثل تکنولوژی نیز درامد زایی قابل توجهی خواهد داشت .

فرهنگ انتظار برای کسب درامد نسبت به سال های گذشته بهتر شده است . گرچه من هنوز هم شرکت هایی را که حاضر به پذیرش ریسک نیستند را می بینیم ، اما باز  هم شرایط قوی تر از سال های پیش است .

ادرس وبسایت پیگیر :

http://www.paygear.org

لینک دانلود نسخه اندروید و IOS :

http://www.paygear.org/dl