گفت و گوی اختصاصی کالا سودا با هانی حجت انصاری مدیر اپلیکیشن سرآشپز پاپیون

0
1155
گفت و گوی اختصاصی کالا سودا با هانی حجت انصاری مدیر سرآشپز پایپون|کالاسودا

 
 
پرسه ای کوتاه در بازار عطر و طعم خوراکی های مبتنی بر اپلیکیشن
گفت و گوی اختصاصی کالا سودا با هانی حجت انصاری مدیر سرآشپز پایپون|کالاسودا
گزارشگر :رویا پاک سرشت
royapakseresht@gmail.com

عطر خوش برنج زعفرانی ، رایحه قورمه سبزی اعلا و رنگ چشم نواز شله زرد را در ذهنتان تصور کنید. اولین نشانه اعتراض مغزتان به این همه تصویر و عطر جذاب و اشتها برانگیز،افزایش ترشح بزاق دهان است و در مرحله بعد حتی دست به کار شدن برای پختن هر یک از این خوشمزه های دوست داشتنی .
اما گاهی راه افتادن عطر غذاهای خوش طعم ایرانی و فرنگی در خانه چندان ساده هم نیست و  حضور یک کدبانوی هنرمند الزامی . این روزها که بسیاری از جوان های مجرد یا زوج های جوان از خانواده های خود  دور هستند تکنولوژی به میدان حمایت آمده و در تلاش است عطر و رنگ غذاهای خانگی را به خانه ایرانی ها هدیه دهد.

یکی از اپلیکیشن هایی که مدت هاست جای خود  را بین کاربران باز کرده ، «سرآشپز پاپیون» است . اپلیکیشنی که حاصل فعالیت گروهی از  دانشجویان خوش ذوق دانشگاه امیر کبیر است .

سرآشپز پایپون در سیستم عامل های اندروید و ios  و البته از طریق وب سایت رسمی سرآشپز پاپیون قابل دریافت است.برنامه ای که ضمن تعامل مثبت با مخاطبان و رسانه ها موفق شده نه تنها غذاهای ایرانی و فرنگی را به کاربران معرفی کند ، بلکه غذاهای منتخب کاربران را با دیگر اعضا به اشتراک بگذارد .

بر همین اساس بود که تصمیم گرفتیم ، گپ و گفتی کوتاه داشته باشم با «هانی حجت انصاری » مدیر ۲۴ ساله سرآشپز پایپون تا شاید سر از رموز آشپزی به سبک پاپیون در آوریم .

 
آقای انصاری ضمن سپاس از زمانی  که در اختیار ما گذاشتید، به عنوان سوال نخست لطفا «سرآشپز پاپیون» را به مخاطبان ما معرفی کنید.

«پاپیون» اسم گروه ما است . گروهی که حدود ۳ سال پیش با همکاری تعدادی از بچه های دانشگاه امیرکبیرتشکیل شد. نخستین اپلیکیشن ما نیز در همان بازه زمانی شکل گرفت . این اپ به نام «اپلیکیشن پیامک پاپیون» شناخته می شد.

اپلیکیشنی که به سرعت بین مخاطبان جای باز کرده و بازخوردهایی مثبت به ما داد . این برنامه هم اکنون در کافه بازار موجود است و امکان دانلود آن نیز برای کاربران فراهم است.

مدتی پس از این تجربه مثبت، تصمیم گرفتیم در حوزه آشپزی کار کنیم. بنابراین با انتخاب این حوزه،  فکر طراحی یک اپلیکیشن ویژه و حضور در شبکه های اجتماعی نیز به ذهنمان رسید. این ایده در شهریور ماه سال ۹۳ استارت خورد.

یک رکورد مثبت و جالب در مورد ما این بود که از همان ابتدای کار و در طول  در یک ماه نخست فعالیتمان ۵۰هزار کاربر جذب کردیم . رقمی که تا پایان همان سال (حدود ۶ ماه بعد)به رقم ۲۰۰ هزار نفر رسید.

گرچه ما برای طی کردن این مسیر با چالش هایی نیز رو به رو بودیم. اما موفق شدیم از یک اپلیکیشن ساده اندرویدی به جایگاه کنونی برسیم . جایگاهی که اکنون نه تنها کاربران اندروید، بلکه کاربران ios  و البته اعضای سایتمان را پشتیبانی می کند.

 

آقای انصاری ایده نخست شما از کجا آمد ؟ درواقع مایلم برای خوانندگان این مطلب در خصوص نحوه تولد و شکل گیری این اپلیکیشن توضیح دهید

تقریبا سه سال پیش بود که احساس کردیم جای محتواهای مرتبط با آشپزی در بین اپلیکیشن های ایرانی خالی است . بنابراین تصمیم گرفتیم این فضای خالی را با طراحی یک اپلیکیشن کاربردی پر کنیم. در گام نخست بالغ بر ۴۰ نمونه خارجی را برای اپلیکیشنمان بررسی کردیم .

این بررسی حدود ۳ ماه به طول انجامید. سپس به سراغ اپلیکیشن های ایرانی رفته و این گروه از اپلیکیشن ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم .

درواقع ما برای ورود به بازار شبکه های اجتماعی برنامه ریزی و نیازسنجی بلند مدت داشتیم و به شکل ناگهانی وارد بازار رقابت نشدیم.

با توجه به این که شما به شکل هدف مند و با برنامه ریزی وارد بازار رقابت شدید، بنابراین چالش ها و مشکلاتی را نیز پشت سرگذاشته و پیش بینی کرده بودید. بنابراین شاید بد نباشد اندکی توضیح در خصوص این چالش ها ارائه دهید .

شاید یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی ما به این موضوع مرتبط باشد که در بدو فعالیت هایمان،قوانین چندان مشخص و واضح نبود.

این عدم شفافیت قوانین، فعالیت های ما را تحت تاثیر خود قرار می داد و از مسیر دلخواهمان تا حدودی منحرف می کرد.یکی دیگر از چالش های ما به مباحث سرورهای پشتیبانمان مرتبط است . درواقع ما از سرورهای خارج از کشور استفاده می کنیم.

این عدم حضور سرورها در ایران نه به علت تمایل قلبی ما، بلکه به علت کاهش هزینه های جاری استارتاپمان است . شاید باورکردنی نباشد اما هزینه های سرور استارتاپ ما در ایران به طور میانگین تا ۵ برابر بیشتر از سرورهای خارجی تمام می شود. بنابراین برای صرفه جویی در هزینه ها و ادامه فعالیتمان راهکاری به جز استفاده از سرورهای خارجی ندیدیم .

افزون بر این ها ، یکی از مواردی که برای ما هزینه اضافی ایجاد می کند، موضوع پهنای باند است. حجم بالای مصرف پهنای باند به ما هزینه هایی سنگین تحمیل می کند.

معتقدم هزینه استارتاپ های مبتنی بر شبکه های اجتماعی بسیار بالاتر از آن است که انتظار می رود. باز هم به بحث سرورها تاکید می کنم که برای مثال یک سرور بریتانیایی تا ۵ برابر کمتر از سرورهای ایرانی از ما هزینه می برد .

اما یک چالش دیگر که پیش روی شبکه های اجتماعی  وجود دارد به بحث محتواهایی مرتبط است که توسط کاربران تولید می شود. برای مثال فرض کنید کاربران در بخش گفتگوها با یکدیگر شروع به بحث کنند.

این مباحثه در برخی موارد وارد فازی می شود که مورد تایید ما و عرف جامعه نیست. بنابراین شاید انتظار ما این باشد که نهادهای کنترل کننده محتوا به حساسیت بالای کار ما نیز توجه داشته باشند. درواقع ما برای عدم مواجهه با مشکلات اینچنینی، برنامه چت کاربران را محدود کرده و با این برنامه به مشکل برخورده ایم . موضوعی که هم برای ما و هم برای کاربران ایجاد نگرانی خواهد کرد.

سرآشپز1|کالاسودادر حال حاضر اسپانسر یا حامی مالی مشخصی دارید ؟
ما از سال گذشته ، تلاش کردیم که از فعالیت های دانشجویی فاصله گر فته و وارد فاز جدی تر شویم. بر همین اساس هم به حامی مالی فکر کرده ایم . در حال حاضر جزو خانواده پیک برتر محسوب می شویم .
اعضای ثابت و غیرثابت شما ابتدا چند نفر بودند و اکنون شامل چند عضو می شوند؟تنوع جنسیتی نیروهای شما به چه شکل است؟
روزهای نخست فعالیتمان را ۳ عضو تشکیل می داد. اما این اعضا به تدریج افزایش یافتند و اکنون به عدد ۱۵ رسیده ایم .گرچه حدود ۷ نفر نیروی دور کار داریم .
در بخش فنی، ۳ الی ۴ نفر نیروی خانم داریم .و تمامی اپراتورهای ما را نیز بانوان تشکیل می دهند.
بر اساس این نکات به این نتیجه می رسیم که شما برای چه تعداد از افراد اشتغالزایی کرده اید ؟
ما برای حدود ۱۰ نفر اشتغالزایی کرده ایم.
صحبت از بانوان شد ، کاربران شما را بیشتر چه گروهی از افراد شکیل می دهند؟آیا کفه ترازو به  نفع خانم ها پایین است ؟
بله کاربران ما اغلب بانوان هستند. به بیانی واضح تر،۷۳ درصد از مشتریان ما را بانوان تشکیل می دهند.
 
سرمایه اولیه استارتاپتان چقدر بود و اکنون  چه میزان است ؟
شاید برایتان جالب باشد بدانید، سرآشپز پاپیون به صورت خودکار هزینه های خود را تامین کرد. این موضوع به واسطه  تبلیغات میسر شد.
گرچه صرفه جویی های ما نیز در موفقیت این مسیر بی تاثیر نبود. شاید یکی از علل کامیابی ما در تامین هزینه ها به موضوع پژوهش هایی باز می گردد که پیش از استارت کار برای بررسی بازار انجام داده بودیم .
آقای انصاری آینده فعالیت در این حوزه را چگونه میبینید؟آیا چشم اندازهای مسیر شما روشن هستند؟
چشم اندازهای پیش روی ما مثبت هستند و ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که حضوری مستدام در بازار رقابت داشته باشیم.
برای طراحی و ساخت سرآشپز پاپیون از چه ابزارهایی استفاده می کنید ؟
همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم، تیم پاپیون متشکل از برنامه نویسان حرفه ای این حوزه است.ما در پاپیون با استفاده از آخرین ابزارها و متدهای موجود سعی در تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت داریم .
نظرتان در مورد رقبا و یا استارتاپ های مشابه چیست ؟
ما در طول مسیر کاری خود هیچوقت  رقیب نزدیک نداشتیم .درواقع اپلیکیشن هایی هم وجود داشتند که به نوعی مشابه با ما فعالیت می کرند اما آنچنان که باید و شاید موفق نشدند. ما اولین استارتاپ ایرانی بودیم که در این حوزه فعالیت خود را اغاز کردیم .
گرچه بعد از ما تعدادی اپلیکیشن دیگر نیز به بازار فناوری آمدند، اما ما در حوزه شبکه های اجتماع نخستین اپ حرفه ای آشپزی بودیم . بنابراین همانطور که گفتم رقابت نزدیک و فشرده ای نداشتیم.
آقای انصاری لطفا  در پایان این گفت و گو اگر بحث یا سخنی باقی مانده با مخاطبان ما در میان بگذارید
شاید مهم ترین دغدغه فعلی تیم ما حمایت از مخاطبان به بهترین شکل باشد. مسئله ای که به نوعی با موضوعی که در خصوص محتوا و محدودیت هایش وجود دارد همپوشانی دارد.
گرچه مدتی است شرایط بهبود یافته و امیدوارم در طول زمان مثبت تر نیز باشد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها