اختراع کریستالی که تزئینی نیست، خنک کننده است!

0
1010

کالاسودا_گروهی از پژوهشگران نوعی کریستال طراحی کرده اند که به جای خاصیت تزئینی بودن، خاصیت خنک کنندگی دارند.

برای بسیاری از ما استفاده از کریستال خنک کننده مثل یک شوخی است چرا که تصور می کنیم کریستال ها عموماً جنبه زینتی دارند.

اما اکنون پژوهشگران موفق شده اند ماهیت تزئینی کریستال ها را تبدیل به ماهیتی قابل استفاده برای هر نوع علاقه مند به کامپیوتر کنند.

درواقع اکنون دانشمندان موفق به ساخت کریستال‌های رسانای گرمایی شده‌اند که می‌تواند تراشه‌های کامپیوتری را خنک نگه دارد.

این کشف توسط محققان دانشگاه تگزاس دالاس انجام شده است. این پژوهشگران نوعی متفاوت از کریستال‌های کوچک را طراحی کرده اند که از جنس ارسناید بور است و می تواند رسانای گرما باشد.

اما فایده این ماده چیست؟ این ماده نیمه‌رسانا گرما را به صورت موثری انتقال می‌دهد و می‌تواند از گرم شدن بیش از حد دستگاه‌های کوچک و قدرتمند جلوگیری کند.

بر این اساس اگر لپ‌تاپ یا تلفن همراه شما بعد از ساعت‌‌ها بازی کردن و اجرای چندین اپلیکیشن گرم می‌شود، در واقع کارشان را به درستی انجام می‌دهند.

جالب است بدانید چک کردن دمای سیستم کامپیوتری شما چندان دشوار نیست. چک کردن دمای کامیپوتر ساده است. HWMonitor به شما اجازه می دهد تا دما و ولتاژ اجزای کامپیوتر را اندازه بگیرید. وقتی که صحبت از اورکلاک می شود، ولتاژ بالای اجزا دمای کامپیوتر را افزایش می دهد و باعث گرم شدن آن می شود.

برنامه هایی مانند HWMonitor سه متغیر اصلی را می خواند: دمای سی پی یو( واحد پردازنده مرکزی)، جی پی یو ( واحد پردازنده گرافیک) و سرعت فن. این متغیرها وقتی که کامپیوتر شما بیشتر کار می کند تغییر می کند. زمانی که بازی می کنید و یا تحت پردازش شدید است گفته می شود که تحت ” بارگزاری سنگین” است در حالی که کامپیوتر وقتی مورد استفاده نیست در حالت ” عدم استفاده” است. دمای کامپیوتر در حالت عدم استفاده است با وقتی که تحت بارگزاری است متفاوت می باشد.

انتقال گرما از مدار داخلی کامپیوتر به فضای خارجی کاری حیاتی است. تراشه‌های کامپیوتری بیش از حد گرم شده می‌توانند باعث کند شدن یا فریز شدن برنامه در حال اجرا شوند یا حتی دستگاه را خاموش کنند و آسیب دائمی به آن وارد کنند.

بر همین اساس نیز، محققان دانشگاه تگزاس کریستال نیمه‌رسانایی به نام ارسناید بور تولید کرده‌اند که رسانایی گرمای آن به شدت بالاست و می‌تواند گرما را به خوبی انتقال دهد.

مشتریان دستگاه‌های الکترونیک کوچک‌تر، سریع‌‌تر و قدرتمندتری می‌خواهند که بتواند جریان بیشتری را بیرون بکشد و گرمای بیشتری تولید کند. با تکنولوژی فعلی، مقدار گرمایی که می‌توان از درون به بیرون راند، محدود است.بینگ لاو، استاد فیزیک دانشگاه تگزاس، و همکارانش این کریستال نیمه‌رسانا را تولید کرده‌اند.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید