از هواپیمای خورشیدی فیسبوک چه خبر؟

0
335

کالاسودا_هواپیمای خورشیدی فیسبوک، در راه است. این هواپیما موسوم به Aquila جزو پروژه های جذاب و کلیدی این شرکت بود.

اما اکنون به نظر می رسد فیسبوک چندان تلاشی برای توسعه طرح خود انجام نمی دهد. ماجرای هواپیمای خورشیدی مثل هر پروژه دیگری برای کاربران فعال فیسبوک جذاب است.

اما ماجرای هواپیمای خورشیدی متوقف شده است. فیسبوک پروژه‌ ساخت هواپیمای غول پیکر خورشیدی خود موسوم به Aquila که به‌منظور ارایه‌ اینترنت در مناطق دور افتاده‌ جهان طراحی شده بود را لغو کرد.

 پروژه‌ ساخت هواپیمای خورشیدی فیسبوک از سال ۲۰۱۴ کلید خورد. پس از آن این پروژه در سال ۲۰۱۵ به‌ صورت عمومی معرفی شد و اولین پرواز آزمایشی نیز در سال ۲۰۱۶ انجام شد.

این پرواز آزمایشی با شکست مواجه شده و ایرادات ساختاری آن باعث شد تا سازمان ملی امنیت حمل‌ونقل یک بازرسی دقیق از فرآیند طراحی و ساخت این هواپیما انجام دهد.

بر اساس اطلاعات اولیه، پرواز آزمایشی دوم با موفقیت‌هایی همراه شد اما ظاهراً تا رسیدن به محصول کامل، راه زیادی در پیش بود. این هواپیما طراحی V شکلی داشت که با مصرف انرژی بسیار کم در ارتفاع حرکت می‌کرد و این انرژی توسط سلول‌های خورشیدی تامین می‌شد.

 اگرچه روند پیشرفت هواپیمای آکویلا به‌خوبی پیش می‌رفت اما نکته‌ مهم این بود که شرکت‌های بزرگ دیگر نیز به فکر توسعه‌ هواپیماهای ارتفاع زیاد با مصرف انرژی پایین بودند.

برخی معتقدند علت توقف این پروژه هزینه های بالا بوده است. با توجه به هزینه‌ بالای طراحی چنین محصولی از صفر و همچنین کمبود تخصص و مهارت کافی در یک شرکت شبکه‌ اجتماعی نسبت به پیشگامان صنعت هواپیمایی، توقف پروژه توسط فیسبوک و جلوگیری از ضررهای بیشتر مالی،‌ قابل پیش‌بینی بود.

ایده‌های بلند پروازانه‌ اتصال همه‌ مردم جهان به اینترنت، زمانی از طرف فیسبوک طرح شد که این شرکت در دوران اوج خود و در قله‌ موفقیت قرار داشت و در واقع این ایده‌ها پیش از بحران‌های اخیر فیسبوک و افت ارزش سهام و همچنین گسترش انتقادها در مورد عملکرد آنها مطرح شده بود.

جالب است بدانید روی بال های هواپیمای مورد استفاده فیسبوک صفحات خورشیدی طراحی شده است، این بالها هواپیمای خورشیدی مورد نظر را از بوئینگ ۷۳۷ بزرگتر کرده است، صفحات خورشیدی به کارگرفته شده برروی این پرنده، پرواز برای یک ساعت ۴۶ دقیقه را مهیا می کند.

از سوی دیگر، مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در خصوص دومین آزمایش این شرکت می گوید: ” دومین پرواز هواپیماهای خورشیدی اطلاعات بسیار جامعی را به ما داده است، امروز بیش از نیمی از جهان یعنی چیزی در حدود ۴ میلیارد نفر دسترسی آزاد به اینترنت ندارند، این پروژه می خواهد اینترنت را به سرعت به تمام نقاط دنیا برساند”.

با همه این ادعاها،هواپیمای مذکور متوقف شده است. باید دید چرا و تا کی؟

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید